Hur mycket vatten tillför ångan?

mårris

Well-known member
stämmer bra, vatten har som högst densitet vid +4. fast vad jag minns var detta unikt bland vätskor?! å nu var det ju mjölk vi pratade om...
 

zix

Well-known member
Jag är imponerad! Det här var utan konkurrens den nördigaste tråd jag har sett på något kaffeforum!
Själv är jag nöjd om jag får bra skum, och oroar mig inte för hur många ml vatten jag eventuellt får i mig på kuppen.
Cheffalo: jag tror att ljummen mjölk är tyngst.
 

mårris

Well-known member
Jag tror det skulle kunna bli ännu nördigare. Nån chalmerist på forumet kanske kan hjälpa till och blanda in värmeentalpin i vattenångan och allmänna gaslagen och lite annat kul och få ihop en vettig modell. ;)
 

Marv

Well-known member
mårris sa:
Jag tror det skulle kunna bli ännu nördigare. Nån chalmerist på forumet kanske kan hjälpa till och blanda in värmeentalpin i vattenångan och allmänna gaslagen och lite annat kul och få ihop en vettig modell. ;)

hrmpf... :x .....jag som just hade börjat att göra några enkla modeller med allmäna gaslagen.....och jag är faktisk KTH are.....

Nåväl...tänkte ta denna tråd ett steg djupare i nerdnivå.
Om man ökar trycket i kokaren genom uppvärmning kommer trycket vara proportionellt mot temperaturen anl PV=nRT. Om vi skall försöka jämföra min lilla 0.12L Gaggia Classic kokare mot Giottons 1.8L kokare.
Jag antar att kokaren i Giotton är ca halvfull, dvs ångvolymen är ca 0.9L. I min classic skulle jag tro att kokaren är nästan full, antag att ångvolymen är 10% eller 0.012L. Vad som händer under ångning är att vi genom att släppa ut ånga sänker trycket, detta kommer att få till följd att temperaturen sjunker. I den stora kokaren är den relativa ändringen liten vilket har till följd att temp ändringen blir liten. I min classic kokare sjunker temperaturen och trycket snabbt och värmeellementen kopplas in för att hålla det hela varmt.

Det borde vara rimligt att anta att den relativa luftfuktigheten i kokaren är 100%. Temperaturen är avgörande för den absoluta luftfuktigheten, ju högre temperatur desto högre absolut luftfuktighet. Med detta i bakhuvudet borde den lilla kokaren prestera bättre, temperaturen sjuker ju och därmed den absoluta luftfuktigheten- fel svar alltså.

Jag tror istället att lösningen är ganska enkel, i den lilla kokaren är vattennivån ganska nära toppen på kokaren och därmed ganska nära ångutblåset. För att få upp trycket till säg 1.2bar måste temperaturen höjas till ca 120C enligt PV=nRT. Vid 1.2bars tryck har vatten en kokpunkt på ca 106C. Vattnet kommer alltså att koka ganska friskt vid denna temperatur, och det är nog sannolikt att en del av detta kokande vatten följer med ångan ut och finfördelas på vägen och att detta är anledningen till att HX maskinerna är bättre.

jag hittade denna sida där man mätt hur 'blöt' ångan är och jämfört classicen med bla giotto
http://www.wholelattelove.com/articles/gaggia_classic.cfm
classicen ligger på ca 20% extra vatten mot giottons ca 10%, vilket verkar vara i linje med era resultat.

skall man jämföra olika maskiner kan det nog vara smart att använda sig ett standariliserat test med vatten som man med ångan höjer temperaturen på ca 60 C, och sedan ser hur mycket extra vatten man fått. Men har man som ni en bra våg kan man nog köra med mjölk och skumma på.

hoppas att det inte blev för nördigt.... :roll: och att någon kan rätta min om jag har fel i mitt resonemang
 

mårris

Well-known member
Tack Marv, (extra tack för att en KTH:are försvarar Stockholms färger på detta västkustdominerade forum). Ditt förslag till standardiserat test är väldigt bra.
Jag undrar fortfarnde hur stor del av tanken som är fylld med vatten i Giotton (Cheffalo måste veta...). Trycket sjunker ganska snabbt när man öppnar ventilen (ska kolla exakt imorgon).
En annan tanke: en blöt ånga borde innehålla mer värmeenergi och därmed värma mjölken snabbare, dock utan att skumma den bättre? Eller är det en tankevurpa?

(Zix: det kunde bli nördigare!)
(Marv: Hade du köpt din pid i usa? tänkte pidda kokaren på landet i sommar.)
 

wesaft

Well-known member
Skulle bara säga att jag är Chalmerist, fast inte någon stolt sådan, låter Marv stå för de djupa tankarna.
Jag kan bara matte och programmering ;)
Skicka ett PM till mig om ni kan fixa jobb till mig.
 

Marv

Well-known member
mårris sa:
En annan tanke: en blöt ånga borde innehålla mer värmeenergi och därmed värma mjölken snabbare, dock utan att skumma den bättre? Eller är det en tankevurpa?

Det kan säkert stämma att det extra vattnet inehåller en del energi, men å andra sidan tappar en liten kokare trycket ganska snabbt och därmed tar det längre tid att skumma.

mårris sa:
(Marv: Hade du köpt din pid i usa? tänkte pidda kokaren på lander i sommar.)
Hittade den på ebay...letade ett tag innan jag hittde en med SSR utgång...
om du inte hittat det tidigare så beskriver jag hur jag PIDade min classic i denna tråd..
http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=120&highlight=

wesaft sa:
Skulle bara säga att jag är Chalmerist, fast inte någon stolt sådan, låter Marv stå för de djupa tankarna.
är väll inte någon speciellt stolt KTH are, men man drillades ju så hårt under nollningen att försvara KTH att det sitter i... ;)
 

mårris

Well-known member
ebay såklart. jag hittade en pid där som verkar vara samma som din för 35$, det är ju helt ok. resten hittar man väl på elfa.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Giotton har väl nivåreglerare som de flesta andra så det beror på hur djupt sensorn sitter. Ska höra hur det är med det på opetad giottotank. Brukar vara ca 60-70% av kokaren som består av ånga.
 

archenti

Well-known member
[/quote]
är väll inte någon speciellt stolt KTH are, men man drillades ju så hårt under nollningen att försvara KTH att det sitter i... ;)[/quote]

Man är hårt drillad .. vinrött ända in i ben och märg fallera ;)
 

mårris

Well-known member
är det nån som har en bild på en HX-tank inuti? man blir ju lite nyfiken. sitter värmeväxlare i vattnet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp