Vad är vitsen med en konvex tamper?

mårris

Well-known member
För länge sen fick jag med en plast-tamper till en Brasilia-maskin. Som man ser på bilden är den väldigt konvex. Borde inte det vara helt kass om kaffepucken blir 5 mm tunnare i mitten, då borde ju mest vatten passera där? Varför gör man såna här tampers? Jag förpassade den raskt till en kökslåda och skaffade en riktig - men undrar ändå...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nog ser den lite extrem ut, antagligen anpassad någorlunda efter ditt filter ändå. Konvex passar bäst till de filter som är avsmalnande nedåt. Konvexiteten ser till att pressa kaffet ut med sidorna på filtret så där inte blir löst opackat kaffe där vattnet kan smita igenom.
 

stangetz

Active member
Jag håller med om att den är lite väl extrem. Men effekten av en konvex tamper blir inte att mest vatten rinner i mitten, snarare tvärtom eftersom kaffet packas hårdare där (på så sätt tvingas vattnet spridas från mitten). Det är den effekten som förstärks när man lägger mer kaffe i mitten och skapar "ett litet berg" av kaffe.
 

mårris

Well-known member
filterskillnad

kollade just på filtrena. både brasilians och giottons smalnar ju av vid mitten, ungefär lika mycket. däremot rymmer brasilans filter ca 12 ml mer kaffe (om man stryker det mot kanten). det är ganska mycket i skillnad, uppåt en 20%. undra på att det kändes ovant att tampa giotton i början. en fördel med brasilan var att den inte hade ett litet spår för att hålla kvar filtret mot fjädern - där stannar det alltid kvar lite kaffe...
 

mårris

Well-known member
då kanske det är dags att ta fram vinkelslipen och skapa en bottenlös filterhållare så man kan göra lite praktiska tester.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp