Kaffemaskinenträffen!

Akoa

Well-known member
Några bilder blev det iallafall, men det var svårt att slita sig från alla maskiner.... Någon som tog fler kort?'

Tusen tack för en trevlig kväll Cheffalo + alla ni andra!


Mvh Anton
 

zix

Well-known member
En enda bild hann jag med, på den där 5 estate-koppen som faktiskt blev lyckad efter tre försök. Heja Nikon!

(bilden är klickbar). Fin motta blev det till sist, när väl malning och tampning satt. Den ljusa plippen i mitten var en stor bubbla som jag tog sönder. Tror inte att den här koppen var överextraherad. Finns även förevigad i bildalbumet.
 

Kaiser

Well-known member
En lite kort recension om Kaffemaskinträffen.
Ni som av olika svepskäl inte var där (typ: Jag bor i en annan del av landet) missade en fantastisk tillställning.
Förutom maskiner, maskiner, maskiner och maskiner var det också mycket prat om kaffe, bönor, kvarnar, maskiner.
Jag tror inte jag har smakat så mycket kaffe någon kväll. (Det slår dock inte Cheffalos och Molarins vandring i Linné)

Bönor som jag prövade var:
La Tazza d'oro
Moak Servito Blå
5 Estate Espresso
Mauro de Luxe (klar vinnare)

Kvarnar:
Anfim Best
Macap
Mazzer (Hur tyst är den?? Kvällens vinnare)

Maskiner:
Jag provade inte några Gaggia (förutom Achille) eller Isomac. (Varför prova knatteligan, när det finns VM?)
EMC Cellini (Lite tråkig HX-maskin)
BFC Perfetta (Ingen HX, men bra espresso. Men oj va söligt det blir när jag skall tömma den på ånga)
BFC Junior Plus Levetta (Ett krutpaket. En HX som har det mesta. Här behöver man inte vänta)
Gaggia Achille (Min första levamaskin. Cheffalo behövde 50 försök för att få fram något som liknade en kaffe. Jag behövde ett!)

Kannor:
Motta proffs (endast det bästa är gott nog)
Det svåraste var att hålla liv i skummet. Hur svårt är det inte att få en dubbelvåg i kannan? Här kommer krävas timmar av träning.

Summering: Detta kan varmt rekomenderas. Nästa steg borde vara en noggrann provsmakarkväll. Vi hyr Cheffalo som får agera barista och servera oss lite olika bönor.
 

majk

Well-known member
Tack för en fin afton alla! Oerhört trevligt om än i senaste laget ör min del. Från och med nu skummar jag alltid mjölken innan jag gör kaffet. Dubbelvågen satt som en smäck i morse!

/Majk
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kaiser sa:
(Min första levamaskin. Cheffalo behövde 50 försök för att få fram något som liknade en kaffe. Jag behövde ett!)

Hrmph.. Jag hade ingen vettig kvarn eller pedagog de första 49 försöken :D
Åsså körde vi på MiniMokakvarnen också.

Tack själv, Majk!
 

Kaiser

Well-known member
Stämmer Cheffalo: Du är en sann pedagog och det är man evigt tacksam för.
Minimokan provade jag inte, därför kom den inte med.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp