Den ultimata smakförhöjningen till kaffet

Tobias

Well-known member
Vad har ni I kaffet eller TILL kaffet som gör världen till ett lite bättre ställe...
 

LL

Well-known member
Aaaaahhh...det finns några rackarns söta och smarriga biscotti som jag har köpt på DeliItalia i en genomskinlig påse med nåt guldsnöre på. Såg att de numera även finns i delin på NK här i Göteborg. Ska kolla upp namn, fabrikat på dem.
 

treefinger

Well-known member
Till vanligt hembryggt kaffe tycker jag pepparkakor är bra, men även brunkaka (gjord på sur-grädde(!)) är helt sagolikt.
 

Esprhasse

Active member
Biscotti! De säljer en blå påse som heter "Cantuccini alle mandorle" på ICA Maxi i Lkpg. Några kronor och tjugo! Det är en tredjedel av vad de tar för biscottin på deli-ställena och Cantuccinin är väl så god.
 

LL

Well-known member
Men nej inte Cantuccini ...de är vårdslöst söta och dessutom med choklad i..eller har jag fel?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Finns både och. Cantuccini heter alla de där små skurna hårda kakorna. Oavsett tillverkare.

De vi har är från Deseo Prato. Där tycker jag bäst om Cantuccini Ciocolata med hasselnötter och inget annat socker tillsatt än det som finns i chokladen (=sockerfritt på italienska :lol: )
 

JvD

Well-known member
Gillar att skvätta spriten I koppen ibland. Amaretto (vad vore livet utan?) eller ibland en svätt Sambucca är rätt fräscht. Grappa eller congnac är rätt trevligt också. MEN Ameretto om bara ett alternativ kan väljas. Får man lite friare händer så gillar jag starkt god vaniljglas som toppas med en espresso/ristretto som är toppad med amaretto. Över detta kan man sedan smula Cantuccini ELLER valfria alt blandning av nötter, gärna lite rostade. Kan nog inte bli så mycket enklare eller godare för den delen.

PS. Får snart bli en receptbank i formet ;-) DS.
 

Esprhasse

Active member
LL sa:
Men nej inte Cantuccini ...de är vårdslöst söta och dessutom med choklad i..eller har jag fel?

Nej för tusan, inte de med choklad i. "Plain" med en jäkla massa mandel bara. Tycker att de har aningens apelsinsmak. Och så mandel förstås.

Choklad däremot, går utmäkt i rena mörka bitar. Typ runt 72%.

Och lite vodka i köppen, men inte mer än en kapsyl. Blir man törstig på mer får den åka ner i ett glas med is vid sidan om - vodkan alltså, inte kapsylen :lol:
 

LL

Well-known member
Cheffalo sa:
Finns både och. Cantuccini heter alla de där små skurna hårda kakorna. Oavsett tillverkare.

Äsch, så dåligt påläst jag var då :oops:
Men nu vet jag bättre...
hmm..innebär det att jag straffade ut mig själv ur Kaffepanelen? Vilket iofs är en helt annan diskussion..
 

Glen

Well-known member
Hemmagjorda mandelskorpor med saffran i. Ska se om jag kan jaga rätt på ett recept. De är supergoda.:lol:

/Glen
 

kaleii

Well-known member
Igår åt jag en liten Bacio till min dubbla espresso efter maten. Köpte en stor ask när jag var i Italien i höstas, och har en del kvar.

Brukar ta en till kaffet när jag vill känna mig lite lyxig.

baci.png
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp