Den ultimata smakförhöjningen till kaffet

svartvest

Well-known member
Småkakor

Småkakor, småkakor, småkakor...
De skall vara små, hårda är att föredra och många.

En favorit är en dröm som man krossar ner "Marianne" i. Drömmar är den svåraste av dem alla ofta för mycke hjortonsalt.
 

Form

Well-known member
Får väl göra mitt första inlägg i detta ypperliga forum.

Gjorde en cappucino häromkvällen och till detta åt jag Turron, som är en spansk delikatess nerifrån Alicante området. Det är en godsak innehållande bl.a. honung och mandel som är pressat ihop till en massa.
Väldigt gott ihop med en cappucino! ;)

Var köper man det eller är det något man gör själv?
 

selanderm

Well-known member
Turron är inte så lätt att hitta i sverige, det är form av nougat, söt som attan. Finns som mjuk och hård, påminner lite om "fransk nougat". Men som sagt, smaken är som baken, jag tycker den är ockult söt. Finns på varje spansk flygplats, populärt som gåva enl en spanjor jag känner.
 

Mistral

Active member
Kanske inte så korrekt...men röka en cigarett till en god espresso är min favorit...och in andra hand en bit mörk choklad (inte mer ärn 65% kakao så chokladen inte tar över kaffesmaken).
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
En dubbel espresso med lite vispgrädde(Con panna) är den bästa avslutningen på en 3-rätters.
Annars säger jag också som andcar & Massivo, ett glas kallt vatten...
 

Mistral

Active member
Turron är inte så lätt att hitta i sverige, det är form av nougat, söt som attan. Finns som mjuk och hård, påminner lite om "fransk nougat". Men som sagt, smaken är som baken, jag tycker den är ockult söt. Finns på varje spansk flygplats, populärt som gåva enl en spanjor jag känner.

Jag tror att du kan köpa turron på Högtorgshallen. Den hårda är mycket godare men den är söt...
 

Krille 73

Active member
Tjänare ,
Jag tycker att en eller två rutor av Lindt choklad "Ecuador 75%" till en dubbel espresso sätter piff på tillvaron. Finns i många mataffärer
Ha det och lev väl
 

blomkål

Active member
Förutom klassiker som vatten, choklad, fina spritsorter och dylikt vågar jag påstå att en ostmacka är alldeles förtäffligt till kaffe av alla slag, inte minst espresso. Kraftig syrlig lagrad bränvinsost tillsammans med eftersmaken av en riktigt god espresso..mmm.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp