Rosta

nikke

Well-known member
Hej!

Jag fick 2 påsar orostat kaffe av min syster.
En påse med Etiopisk Mokka och en påse med Old Brown Sulawesi.

Vad ska jag göra med det ? :)

Kan man göra en vettig espresso av dom ?
Hur ska man rosta och blanda ?
 

macchiato

Member
Du kan väl köra Mauritz blandning. 75 % Sulawesi 25% Yirgacheffe.Samman lagd vikt 250g
Rosta i ugnen 225 grader. Rör om var tredje minut. vänta till andra sprickningen och ta ut plåten, häll bönorna i något annat kärl så att de kyls så snabbt som möjligt.
Låt de gasa av i ca två dagar.
Häll de sedan i någon burk med tätt lock.
Vänta i ytterligare 3- 5 dagar.
Mal och njut.

Macchiato
 

nikke

Well-known member
macchiato sa:
Du kan väl köra Mauritz blandning. 75 % Sulawesi 25% Yirgacheffe.Samman lagd vikt 250g
Rosta i ugnen 225 grader. Rör om var tredje minut. vänta till andra sprickningen och ta ut plåten, häll bönorna i något annat kärl så att de kyls så snabbt som möjligt.
Låt de gasa av i ca två dagar.
Häll de sedan i någon burk med tätt lock.
Vänta i ytterligare 3- 5 dagar.
Mal och njut.

Macchiato

Så Yirgacheffe är samma sak som Etiopisk Mokka ?

Kan man rosta både sorterna på samma gång ?
 

zix

Well-known member
Hon kanske har varit på Mauritz kaffe? De blandar just de två sorterna. 3 delar Old Brown Sulawesi, 1 del Etiopisk Mokka.
Blandningen är mycket speciell, om du gillar den eller inte är upp till dig. Creman brukar bli stor och försvinna relativt snabbt (typiskt Old Brown Sulawesi). Smaken kryddig, barkig, syrlig.
Rostningsråd är svårt att ge utan att veta om din rostningsmetod. Om du inte har något annat kan du använda ugn eller stekpanna. Personligen föredrar jag ugnen av dessa två. Men kanske har du någon annan rost?

Rostningsgrad för Old Brown Sulawesi: upp till andra knäppningen, inte gärna längre. Bönan är lagrad och reagerar därför på ett annat sätt för rostningen än vanliga bönor. Den är lite brunaktig från början, så du får inte låta lura dig av färgen första gången du rostar. Lyssna istället! Första och andra knäppningen brukar gå bra att höra båda två.

Rostningsgrad för Etiopisk Mokka: fram till andra knäppningen kan vara en bra början. Etiopisk mokka tål en ganska mörk rost, men ta inte i för mycket, då försvinner de goda kvaliteterna hos den. En torrprocessad böna - om det är det - brukar bli lite ojämnare i rostningen, men bli inte orolig för det. Även här är det alltså bra att lyssna på knäppningarna.
Enbart denna i espresso kan vara ganska kraftigt, kanske lite väl kraftigt, men prova!
Mauritz brukar inte närmare ange vilken etiopisk mokka det är, men en relativt välgrundad gissning är Harrar. Knappast yirgacheffe eller sidamo skulle jag gissa (de brukar vara våtprocessade).

Rekommenderar dig varmt att rosta dem separat och att smaka på dem separat först. Sedan kan du blanda efter tycke och smak. Båda sorterna behöver vila innan du prövar dem. Absolut minst en dag i glasburk, men bönorna brukar ta minst två-tre dagar (i tät förpackning ungefär en vecka) innan de blir optimala för espresso.

Edit: oj, vi var visst flera på det samtidigt...
 

nikke

Well-known member
Ja, visst kommer bönorna från mauritz kaffe,
Jag har endast ugn att tillgå, jag testade lite igår, oj vad det rök mycket om dom :)


Ska testa era förslag, tack!
 

zix

Well-known member
OK, några tips för ugn (det mesta säger sig självt, men ändå...):
Macchiatos komprimerade beskrivning var bra, tyckte jag. Jag brukar dock inte ta ut och röra om så ofta, i min ugn räcker det med ett par vändningar+omrörningar. Ett tips för jämnare värme om du har en vanlig elektrisk ugn, utan varmluft, är att lägga in en extra tomplåt längst ner i ugnen. För min del drar jag upp värmen till cirkus 250°, det går bra när man har tomplåten därnere.

En mindre mängd är ofta lättare att rosta än en fullstor ugnsplåt. Jag gillar såna där halvstora tunnväggiga billiga teflonbelagda ugnsformar. Brukar finnas i två-tre-pack på ICA o.dyl. De leder igenom värme fort och har lagom höga väggar för att inte bönorna ska trilla ur. Har också sett tips på att använda perforerade plåtar av olika typer, men har inte tillgång till så mycket sånt.
Olika storlekar är bra att ha - en lagom mängd att rosta brukar vara sisådär mellan 150-400 gram. För mig brukar det bli runt 200-250 gram, passar bra i våran ugn.

Men varmluftspistolen är ännu bättre att rosta med.
 

zix

Well-known member
angående etiopisk mokka: visst kan det vara yirgacheffe! Har lite svårt med det där att de inte anger ursprunget på den. Det är stora skillnader både på smak och på hur de uppför sig i rostningen.
Jag har inte tyckt att den har smakat som yirg när jag har rostat den, men det kan ju vara olika ursprung och/eller process på den jämfört med Kahls och Johan & Nyströms.
 

macchiato

Member
Enligt Tord på Mauritz så var det Yirgacheffe han hade som Etiopisk mocka. Men det är inte säkert att det är så just nu. Det var ca ett år sedan jag köpte kaffe från honom.
Håller med Zix att det borde anges vad för sort det är, det kan betyda en hel del när man blandar.
Jag gav ett väldigt komprimerat svar, men det räddade Zix upp. Snyggt jobbat. ;)

Macchiato
 
Topp