Vattenfilter

macchiato

Member
Hej kaffevänner!

Köpte nyligen ett par nya vattenfilter på Kaffemaskinen i Stockholm.
När jag kom hem upptäckte jag att de såg annorlunda ut mot dem jag köpt tidigare.
De jag har köpt tidigare har haft ett litet vitt filter inuti behållaren, troligtvis för att det skall ej komma in pulver i maskinen.
På de nya jag köpte hos Kaffemaskinen hade ej något sådant filter utan någon förträngning i röret där slangen skall sitta.

Nu till problemet. Med det nya filtret så låter maskinen(pumpen) mindre och det tar några sekunder längre innan kaffet börjar "rinna". När man "flushar" så rinner vattnet långsammare än med tidigare filter.
Är detta något negativt?
Har någon annan varit med om samma sak?

Filtren på kaffemaskinen var hälften (35 kr /st mot 80kr /st) så dyra mot dem jag köpt tidigare.
Är det en kvalitetsfråga även på vattenfilter?

Macchiato
 

archenti

Well-known member
Hej!

Jag köpte samma typ av filter från kaffemaskinen för någon månad sedan. Då jag inte haft något filter monterat i maskinen tidigare kan jag inte jämföra ljudnivå eller tidsvariationer. Det enda jag noterat är att innan filtret var helt funktionellt, det måste vara helt vätskefyllt samt att "kornen" måste ha svält, tog det längre tid än vad det gör nu att pumpa fram vattnet.

Det tog ca 5 minuter innan "kornen" svält.

Andreas :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Har kollat upp detta lite mer noga nu och enligt uppgift ska pumpen inte ta stryk av detta. Det är bara ett lite billigare sätt att konstruera detta filter som leder till att man får vänta några sekunder extra på sitt kaffe.
Jag ska försöka se till att båda varianterna finns i framtiden.
Din post var intressant, Archenti. Leder till intresse att höra från macchiato hur det funkar idag, efter svällning :?:
 

macchiato

Member
När man sätter i filtret första gången så dröjer det en stund innan vattnet börjar rinna. Detta var också något jag inte upplevt med tidigare filter. Det kändes som jag "kvävde" maskinen.
Jag har använt detta filter nu i ca 2 veckor, så nog har kornen svällt. Men det uppför sig som jag tidigare beskrivit.

Jag vill tacka dig Cheffalo för att du har kollat upp saken.
Det vore kanon om du kunde ha bägge filtren hemma.
Själv kommer jag att handla de dyrare i fortsättningen det verkar vara mer kvalitet på dessa + att det känns tryggare när det finns ett litet vitt filter inbyggt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp