Islatte, hur gör man?

Niklas Nord

Active member
Hur gör jag en Islatte? Jag vet ungefär, men har ni några tips och så? Ibland är dom ju sjukt äckliga och beska, bitra.. urk..
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ja, du behöver förståss en perfekt espresso i grunden, annars blir det ju inte så gott ändå ;) Hur mycket chokladsås de än häller i.

Jag brukar ta en trippel ungefär, ner över fyra-sex isbitar i mixern, ett par dl mjölk. Sen kör man tills isen tystnar. Gillar inte stora isbitar, i sånna fall riktigt stora, helt omixade. Ibland händer det att jag häller i lite chokladsyrup, men då måste det vara av bra märke, Chocolate Milano från Torani, t.ex.
 
Hej

Jag brukar hälla ca 4 isbitar i ett latteglas, fylla på med kall mjölk, i med lite vaniljsyrup och toppa med en dubbel espresso. Ser snyggt ut eftersom det skiktar sig. Rör dock om relativt snabbt eftersom isen annars smälter av det heta kaffet.

/ Lars
 

jb

Well-known member
Så här tycker jag ;)

Ta en skopa is i en shaker, häll i espresson och kall mjölk samt lite vaniljsyrup (De Luxe och Torani vanilla förståss... 8) )

balansen mellan ingredienserna är ju en smakfråga men en dubbel espresso, 2-4 cl syrup och 2,5 dl mjölk känns rätt OK.

Skaka ordentligt och servera :!:
 

Niklas Nord

Active member
Vad roligt, tack för era tips, islatte är verkligen gott om det görs på rätt sätt. Det är verkligen inte gott när det är den här beska bittra smaken som man ibland får på stan :x
 

Esprhasse

Active member
Jag brukar söta den dubbla espresson lite extra mycket innan jag häller den i mixern. Typ 1 tsk råsocker som får smälta ordentligt. Därefter skickar jag ner isbitar och röd mjölk efter behag (som han sa, Melker). Kör tills isen är mosad och slå upp i högt glas med fot.
 

Audionet

Active member
Jag tar ett halvt glas med krossad is, skickar ner en espresso, toppar med 1,5 dl standard mjölk, smaksätter med Torani Vanilj, eller Milano chokladen efter smak, brukar bli 5 små teskedar.

Brukar göra islatten lite mindre för att jag skall kunna dricka flera med olika smak :D

Skall avnjutas på poolkanten under parasollen, eller framför hifin med Eros eller Laura Pausini.
 

Glen

Well-known member
Islatte med Basilika

Jag brukar göra följande till 2 st 40 cl glas:

5-8 kuber is
5 dl mjölk
2 msk socker
2 dubbla espresso
färsk basilika

1. Häll is och mjölk i mixer.
2. Gör en espresso och lägg i basilika och socker i den koppen s.a. basilikan drar i kaffets värme.
3. Gör andra espresson under tiden.
4. Blanda i allt i mixern och kör på max för att slå sönder basilika och is.

/glen
 

Bogard

Member
Huff!

Dessa varma dagar är det ju ett måste med Islatte, svängde ihop en igår utifrån jb:s recept (använde dock Torani Chocolate Milano istället) och mums vad gött det blev, det var nära att jag fixade till en i en termos i morse oxå. ;)
 

arto

Well-known member
Provade lite nyss och kom fram till en, för mitt tycke, god iskaffe.

Ungefär såhär gjorde jag:

15 normala iskuber
1/2 - 1 dl ljus sirap (dvs den man kan köpa på konsum, ica, jada jada...)
1-2 dl standardmjölk
2 dubbla ristretton

Mixa först utan kaffe så isen krossas till önskad grad. Gör kaffe och häll i. Blanda.

Tycker den smakade gott :D
 

arto

Well-known member
Men gott :lol:

Tycker i ärlighetens namn att det inte var för sött. Kanske hade sirapflaskan skiktat sig? :shock:

Men det beror nog på vad man har för preferenser. Och för mig är en iskaffe alltid lite sådär sliskig. :p
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag ryser... Men smaken är som baken 8) Akta dig för diabetes bara.. ;)
[du menar alltså sirap, och inte syrup?]
 

arto

Well-known member
Ja, sirap menar jag. Det man bakar med :lol:

Kanske så borde jag ge en mindre söt iskaffe en chans, om det är det ni föredrar? :roll:
 

arto

Well-known member
:lol:

Jag får äta destå mer citroner för att kompensera.

Har någon testat att frysa espressokuber? Som små sugbitar ..
 
Topp