Aloha!

kaleii

Well-known member
Hallå gott folk!

Jag heter Toby och bor i Stockholm med min blivande fru, kattunge och ECM Giotto Basic. I den ordningen. Alltså, kattungen och Giotton är nuvarande, men det fattade ni nog... hoppas jag. Ehh...

Har hawaiianskt-engelskt påbrå, vilket jag använder som ursäkt för att slänga mig med hawaiianska uttryck och anglicismer. Det sistnämnda är väl extra anmärkningsvärt med tanke på att jag försörjer mig som översättare (från engelska till svenska), men jag ser det snarare som en ursäkt för att få skriva fel. Se det som att en toppbarista gör en medioker kopp kaffe - det är liksom något man kommer undan med ibland :p

Anyhoo så har jag bara haft min Giotto i ett par månader nu, men jag tycker att jag börjar få koll på det hela. Mikroskummet börjar arta sig, och jag hoppas på att kunna prestera en rosetta inom kort.

Annars har jag precis tagit mig ur mitt 1,5 år långa World of Warcraft-beroende, vilket känns rätt befriande. Ska gifta mig i augusti, så det känns lite viktigare (tjejen spelade också, så det var ett gemensamt beslut att sluta). Tillbringar numera min tid med att utöva bouldering (friklättring utan rep på låg höjd) och spela tv-spel.

Tja... det var väl allt.
 

Molarin

Well-known member
Du verkar vara en hyvens grabb! När blir det bröllop? Kom ihåg att fåglarna pickar i sig risgryn och dör... Be besökarna kasta kaffebönor istället. :)
 

kaleii

Well-known member
Det var faktiskt riktigt roligt... Tror dock att vi kör med konfetti, så att de flygande fjäderfäna inte smaskar i sig saker :)
 

svartvest

Well-known member
Det är nu de stora inköpen bör göras...
maskinen har du redan, få se nu
Projektor med runtomljud

Nej skämt och sido så var bröllopen en vinst och en upplevelse
Allt gott i Augusti
 

charlotte

Active member
Välkommen hit!

Du kan känna dig trygg, det här är ett mycket trevligt forum för kaffe-galningar. Bara varit medlem i en vecka, men känns redan som mina vänner allihopa! :D

Glad midsommar!

//C
 

kaleii

Well-known member
charlotte sa:
Välkommen hit!

Du kan känna dig trygg, det här är ett mycket trevligt forum för kaffe-galningar. Bara varit medlem i en vecka, men känns redan som mina vänner allihopa! :D

Glad midsommar!

//C

Tack tack! Jag har visserligen varit här sedan i mars, men ändå. Det är alltid kul att bli välkomnad! :D Glad midsommar på dig själv!

Hembio, sade du, svartvest? Tja, vi letar större lägenhet just nu, så det får kanske bli något i framtiden :)
 

kaleii

Well-known member
Molarin sa:
Du verkar vara en hyvens grabb! När blir det bröllop? Kom ihåg att fåglarna pickar i sig risgryn och dör... Be besökarna kasta kaffebönor istället. :)

Det ser faktiskt ut som att det blir kaffebönor i stället för konfetti :D Finns det något särskilt man bör tänka på? Vill ju inte att de ska färga av sig eller olja ned något. Risken är väl inte särskilt överhängande, då de bara ska kastas och ramlar ned på marken, men vi tänkte lämna ut små cellofanpåsar med bönor till gästerna som de får kasta. Finns det någon risk att de blir extra oljiga av någon särskild miljö? Är ljusrostat mindre oljigt i sig?

Ska göra lite olika tester själv, men tips mottages tacksamt.
 

Molarin

Well-known member
Kul! Använd inte riktigt hårdrostade bönor men se till att de är av ett bra märke. Du kommer att ångra dig i framtiden om du har löfbergs-bönor på bröllopsbilderna. ;)
 

kaleii

Well-known member
Hygglo. Jag har typ 800 gram av något kaffe jag fick av syrran som smakar rätt sunkigt. Tror att det var lite gammalt. Ska nog använda dem.

Planen är att hälla ut kaffet på lite hushållspapper och låta det ligga och torka av sig själv, så att man blir av med lite ojlighet. Jag antar att jag bara ska se till att förvara det torrt. Sen lägger vi bönorna i små cellofanpåsar och ger till gästerna i kyrkan (om prästen går med på det - annars får det väl ske vid festlokalen).

Tack för tipsen.
 

kaleii

Well-known member
Förresten, sådär två månader efter bröllopet så kom jag på att jag faktiskt inte berättade att vi körde med espressobönor i stället för ris eller konfetti. Vi frågade prästen och han hade inga problem med det.

Jag rensade bort allt "kaffespill", alltså bönsmulor och liknande, och lät kaffet ligga på en handduk som jag även använde till att torka bort eventuella oljor med (fläckar på kostymen/bröllopsklänningen var inget trevligt alternativ). Sedan hällde vi kaffet i en snygg skål som gästerna fick ta ur och kasta på oss när vi kom ut ur kyrkan. En klar succé, alltså.

Stort tack till Molarin för tipset :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp