En liten guide till kaffe i Köpenhamn

pojken_pelle

Active member
En liten guide till de kaffebarer jag gillar i Köpenhamn.

Köpenhamn har fördelen att det ligger i Danmark och inte i Sverige, det gör att det blir möjligt att dricka en bajer eller ett glas vin på de flesta kaffebarerna. Köpenhamn är najs.


Verdens mindste kaffebar
Tulinsgade 1
www.detguleguld.dk/vmk2.htm
Precis vad det låter som. En riktigt liten kaffebar. Favorit bland japanska turister. Kör med en Elektra A3 och Pascucci kaffe. Mysigt och lite skitigt. Kunde varit i Neapel om man låtsar lite.

Estate Coffee
Gl. Kongevej 1
www.estatecoffee.dk
WBC mästaren Klaus Thomsens hemmaplan. Deras vinterlatte är kung i baren. Det mesta är Fair Trade och ekologiskt. Deras 4 estate espresso är grym, innehållet ändras då och då.

Kaffeplantagen
Sankt Hans Torv 3
www.kaffeplantagen.dk
God espresso, lite olika single origin kaffe I presskanna. Säljer lite maskiner och tillbehör.

Café Europa
Amagertorv 1
Café Europa är Café Europa. Troels Poulsen, Martin Hildebrandt och Fritz Storm säger väl allt. Har man tur kan man se någon celebritet bakom disken. Kör med sitt eget kontrakaffe. Servicen är väl inte alltid på topp, men kaffet är alltid gott och maten välgjord.

Dag H
Dag Hammerskjölds Allé 38
www.dagh.dk
Har testat deras presskaffe ett par gånger. Brukar ha några olika estatekaffe att välja på. Deras bronx-burgare piskar stjärt. Är kanske inte så där billigt, men grymt trevligt. Kör med sitt eget kontrakaffe

Ricco’s Kaffebar
Istedgade 119
Studiestræde 24,
www.riccos.dk
Ligger på samma gata som Risteriet. Mycket hemtrevligt. Rostar sitt eget kaffe. Finns även på Istedgade och på Bornholm. När deras kaffe blir för gammalt, två eller tre veckor efter rostning, skänker de bort det till välgörande ändamål. Kaffebaren på Studiestræde är grymt mysig. Ofta ganska mycket folk.

Risteriet
Studiestræde 36
www.risteriet.dk
Brukar alltid vara mitt första stopp när jag kommer till Köpenhamn. Väldigt trevliga, stort utbud av råkaffe och maskiner. Deras Miscela Uno brukar det alltid bli en eller två koppar av. Rostar sitt eget kaffe i en Probat. Tyvärr brann det häromveckan, med de öppnar på nytt den 29/5

Kontra Coffe
Dag Hammerskjölds Allé 36
www.kontracoffee.com
Egentligen ingen kaffebar men får ändå vara med på min lilla lista. Startades bl.a av personerna bakom Dag H, Café Europa och Café Carlton (http://www.carltonkbhv.dk). Säljer sitt eget kaffe. Har både single origin, single estate och blandningar som de rostar själv. Maffigt skyltfönster med alla priser från WBC.

/pelle
 

LL

Well-known member
Äntligen!
Jag har bara lyckats få usla lattar och pinsamma espressos när jag varit i Köpenhamn. Nu ska det bli ändring på det.
Tack!
 

OlaA

Well-known member
Borde inte vi kaffenördar i Malmö ta en lördag i Köpenhamn och botanisera kaffebarer?

Trots att jag är i Köpenhamn rätt ofta har jag bara beökt Estate av dessa, kan ju bero på att flickan jag besöker där är en icke-kaffedrickare, att jag missade detta i urvalsprocessen :eek: .

// Ola
 

Lars

Well-known member
Ola, kan bara beklaga! Det var ett av mina viktigaste urvalskriterier! Det mest glädjande är att Anna numera gärna tar sig en enkel, även om det oftast är Cappuccino som gäller. Hade inte Anna druckit kaffe, så hade vi inte "investerat" i de maskiner som vi har nu.

När det gäller kafferunda, så har jag kommit fram till att det bästa är att föreslå ett datum och sedan får man se hur många som nappar. Jag definitivt intresserad och jag misstänker starkt att den gode Dan gärna hänger på, eftersom vi har pratat om detta tidigare. Vi har dock inte kommit till skott, så det är jättebra att du tar det här initiativet!
 

Lars

Well-known member
Du skrev ursprungligen att det skulle vara en lördag, men jag kan i och för sig inte se något bättre sätt att börja en långhelg på... Jag kan säkert ta ledigt.
 

OlaA

Well-known member
Jag får klaga på min iPod som påstår att veckan börjar på en Söndag.

20 januari säger vi istället.

//Ola
 

Lars

Well-known member
Funkar för mig! Jag ser framför mig en kall, klar och solig vinterdag med stickade mössor massor av varmt kaffe :)
 

Dante

Well-known member
Har precis kommit tillbaka från Köpenhamn och hann med 3 espresso varav 2 får godkänt. den första var på Moderna Museet Louisiana utanför Köpenhamn. Vet inte vad det var för kaffe men den var bra. Den andra blev på Baresso Coffee och den var gjord på single origin Sumatra Gayo och var mycket bra. En del av de pengar man investerade i deras Sumatra Gayobönor gick till Tsunamioffren i Acheprovinsen vilket också kändes bra. Köpte som sagt hem lite olika bönor härifrån som jag redovisar vart efter jag dricker dem.

Den som inte blev godkänd var en nödkopp igår kväll för att hindra huvudvärk. Bryggd i en helautomatisk Jura maskin. Misstänker att det var Lavazzabönor men vet ej säkert. Ljust och blaskigt var det men klarade i

Det blir flera turer hit för det fanns massor av ställen att besöka men jag hann inte fler.
 
C

cj53x11

Guest
Fan. Önskar jag hade haft med Pelles guide i bakfickan när jag var i Köpenhamn idag...

Var inne på ett gemytligt litet hak och käkade en bit (fick f.ö. vänta en evighet på maten...) Då jag satt där och åt såg jag att en del gäster smuttade på kaffe ur Illy-koppar och jag kunde också höra hur espressomaskinen jobbade i bakgrunden. Så, jag beställde in en enkel espresso som jag hade hyfsade föväntningar på. Vad jag sedan serverades har jag ingen aning om! Vätskan saknade helt crema och smakade mer som starkt bryggkaffe än något annat. Hummm....

Vad gör man i ett sådant läge? Betalar, och "råkar" lägga den fina Illy-koppen i jackfickan såklart! :idea: Dom är ju faktiskt ganska fina ändå! 8)
 

Joakim C

Well-known member
Risteriet

Jag var på ett litet kaffe pow-wow på Risteriet igår (torsdag 19/4) och hade det mäkta trevligt. De har verkligen stenhård koll på sitt kaffe där och jag kunde avnjuta en superb espresso från färskrostade bönor (tyvärr kommer inte ihåg vilka det var). Fick också smaka Kopi Luwak och Blue Mountain samt några andra godingar (inte som espresso då, utan press).

De har iaf ett kanonutbud av kaffe och allt är nyrostat och sällan mer än en vecka gammalt.
 

malena

Member
Meyers
Vill tipsa om Meyers på Gammel Kongevej på Fredriksberg i Köpenhamn, som ägs av Claus Meyer som är delägare av Estate Coffe. Jättegott kaffe och trevligt ställe. Ta en cappuchino till exempel. Den är som den ska vara tycker jag. Annars är pojken pelles lista super, alla kvalitetsställen är med.
 
Tusen tack för guiden. Risteriet räddade mitt besök i kbh, efter att ha gått runt i flera dagar och med mindre lyckat resultat förökt få i mig en god espresso, sökte jag lite på det här forumet och voila! Skön affär med mycket gott kaffe och fina maskiner.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp