J&N - Five Estate Espresso

treefinger

Well-known member
Vad tycker ni om detta kaffe? Har precis köpt ett halvkilo som jag tänkte testa. Det lär väl ta ett tag innan man hittar rätt malning och så, men hon i butiken var helt lyrisk över detta kaffe så jag var tvungen att testa :)
 

Marv

Well-known member
fick prova det när jag var på besök hos johan & Nyström, jag gillade det.
Har för mig att han rekomenderade att man skulle dosera det ganska mycket och köra den ganska lång för att få fram smakerna maximalt. Tolkar det som en ristretto.

Kan tyvärr inte minnas några detaljer i smakerna, det blev många espresso på kort tid, men kommer ihåg att det var en lyckad blandning. Tänkte prova det hemma någon gång nu när jag fått ordning på bryggtemperaturen.
 

andcar

Well-known member
Jag köpte i dag också, testade en enkel hos Costas för någon vecka sedan. Och sedan dess har jag bara gått och väntat på att min påbörjade påse skulle ta slut någon gång. Och nu när slutet är nära på min öppnade de Sica, smet jag in och köpte 250gr av "Mr Beige". :D
Återkommer i slutet av helgen eller början av veckan med ett litet utlåtande! 8)
 

macchiato

Member
Hej!
Jag har snart druckit upp hela påsen 5 Estates. Jag måste säga att den är helt underbar. Mjuk, fyllig och knappt någon syra. Underbar! Passar perfekt till dom som inte använder mjölk eller socker.

Macchiato
 

andcar

Well-known member
-Nu har jag äntligen öppnat påsen, kört in kvarnen och tagit fyra enkla espressos så här på förmiddagen. Som sammanfattning kan jag säga: "kärlek"! 8)
Riktigt trevlig, fin o rund smak som funkar riktigt bra för oss som oftast dricker espresson utan mjölk.
 

treefinger

Well-known member
Jag måste också erkänna att detta är den mest eleganta espresso jag någonsin smakat, (mitt espressoliv är inte så långt förvisso, men ändå!! :D )

Jag har ju alltid haft svårt att få till det med 100% arabica-blandningar, speciellt brukar creman utebliva, men med detta kaffe blir det precis lagom.

En sak som förvirrar mig däremot är att jag tanten på kaffestället här i stan (saluhallen) påstod att detta var den blandning som Costas svängt ihop. Stämmer verkligen det?

[/b]
 

kaleii

Well-known member
Spännande. Får bli att köpa lite om man hittar det i någon butik här i Stockholm.
 

andcar

Well-known member
Nope, Costas har sin egen blandning. Men han brukar vara med nere hos J&N och provsmaka, testa och vara smakråd. Så han har säkert haft ett finger med i spelet. :D
Du kan nog både få testa och köpa med lite hem lite av hans egna blandning när du kommer upp!
 

von Thor

Kaffevision
inte omöjligt. Costas är väl bra polare med J&N och hjälper väl dem med blandningar och så. Kanske 5 estate är hans bidrag?
 

zix

Well-known member
Vi prövade 5 estate på Cheffalos kaffeträff i Gbg. Fick chans att pröva den på Gaggia Achille och på BFC Junior Plus. Kanske är den svårjobbad, men jag försökte fem gånger - en på Achillen och fyra på BFC:n - och fick inte bort en sur bismak och en kraftig "jordighet".

Kan den indiska "Indien Bibi Plantation Monsun AA" vara orsaken till detta? Man vet inte hur stor del av blandningen som består av just det kaffet, förstås.
Men hursomhelst, om den funkar likadant som Monsun Malabar (som också är från indien och är en monsunböna) så kanske en del av svaret finns där. De MM jag har haft hemma har behövt rostats ganska kraftigt, och har haft en mycket ojämnare rostning än många andra arabicabönor. Kombinationen av detta gör att man nästan tror att man har förstört hälften av dem när man har fått en lyckad rostning. De ljusnar lite efteråt.
Sen har jag behövt låta MM vila längre än de flesta andra bönor.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Har provat den till och från nu de senaste dagarna och jag tror jag förstår vad du menar, zix.
Lite förvånande att de rostar alla samtidigt..
 

andcar

Well-known member
De säger väl själva att man ska överdosera och köra 30-35 sekunder för att den ska komma till sin rätta. Men jag har gått lite längre (var först som ett misstag...). Fick lite hjärnsläpp och la på några kilo för mkt när jag tampade. Vilket gjorde att det tog drygt 10 sek innan första droppen tittade fram och då kände jag att "jaha, då var det bara att kasta den". Men när jag hade fått fram en dubbel ristretto efter ca 40-45 sek kunde jag inte låta bli att provsmaka, det jag just skulle kasta. Och vilket resultat, riktigt fyllig och ganska söt och fin espresso (eller ristretto).
Så nu har jag snöat in på att överdosera lite och tampa hårt (som f-n) för att få fram en dubbel ristretto på 5 Estate. :D
 

zix

Well-known member
isåfall skulle det antagligen gå bra att göra den i enkelfilter. Mindre marginaler där - lättare att få till en ristretto utan att tampa ihjäl sig och det går inte åt lika mycket kaffe. Sen blir smaken (iallafall enl. min erfarenhet) sötare också - när man får till det.
Jag gjorde en som var så ristretto att BFC:n inte fick igenom den hos Cheffalo. Sen en som rann mycket långsamt. Det var den som jag inte kunde låta bli att plåta efteråt. Den var bättre än de andra, helt klart.
Men för min tunga var det fortfarande lite för jordigt och surt, iallafall därborta och då. En annan dag kanske man får ett annat resultat... det är svårt det där.
 

mårris

Well-known member
Nyfikna stockholmsbor kan ju bege sig till kafemaskinen söder (ringv 108) imorgon (lördag 3 juni), jag såg just på deras hemsida att johan & nyström skulle vara där i morn och bjussa på kaffe. Men tänk på att det är Stockholm Marathon....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp