Lungo vs Americano

TheJaff

Well-known member
Ja för er som provat båda (ska pröva själv i helgen): vad föredrar ni?

Lungo - espresso som man överextraherar så att en enkel espresso blir dubbel så stor.

Americano - espresso som man sedan tillsätter lika stor del varmt vatten (eller vice versa för att bevara creman bättre).

Jag har hitills endast prövat Americano och får för mig att en Lungo borde smaka.. "fel" eftersom man överextraherar kaffet..?

EDIT: jag vet att en americano ofta består av (mycket) mer vatten än espresso men det heter väl alltid americano oavsett mängd vatten? Fick en riktigt vidrig americano på Starbucks i Kuala Lumpur som jag bytte mot en espresso - typ 1 del espresso 10 delar vatten.
 

Glen

Well-known member
Ska inte en Lungo göras på motsatt sätt som en ristretto, dvs: mal kaffet grövre s.a. man får ut 10 till 12 cl kaffe på 25 sekunder?

Glen
 

zix

Well-known member
jo, så är det. En bra lungo är inte överextraherad. Jag har inte druckit americano eftersom jag inte tilltalas av idén att späda ut kaffe, men en bra lungo smakar helt annorlunda än en bra espresso gjord på samma kaffe.
 

TheJaff

Well-known member
Ok, tack för upplysningarna.. får fortsätta med americano tills jag införskaffat mig en kvarn.
 

Glen

Well-known member
Jaff: Skaffade en kvarn för tre veckor sedan, för första gången får jag nästan till latteart (creman blir helt fantastisk) och espresson är helt suverän. Har du ingen kvarn rekommenderar jag dig att skaffa en omedelbart, det är en fin känsla att stå med nymalda bönor varje gång och kunna korrigera för väder och temperaturer.

Lycka till.
Glen 8)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hellre en americano på lika delar espresso/vatten än lungo, för min del. Americanon får en lite fräschare smak.
 

Lars

Well-known member
Har blivit storkonsument av americanos på sistone. Innan var det mycket dubbla espresso, men nu är det antingen enkel espresso eller americano som gäller.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp