För kort tid, dålig crema..

Rolle

Member
Hej!

Är helt ny här på forumet och i espressovärlden. Har efter mycket läsande på det här forumet (och andra) äntligen köpt mig en maskin. Det blev till slut ett helt Rancilio kit (silvia, rocky doserless på rostfria stället) från espressocoffeeshop.com. Beställde det i söndags kväll sent och fick det levererat till dörren på jobbet på tisdag morgon tidigt. Fantastiskt!

Vilka maskiner! Häftigt med tyngden och kvaliten det verkar vara på prylarna. Hade inte tänkt lägga riktigt så mycket pengar, men nu i efterhand så är jag glad att jag valde lite dyrare prylar från början.

Nu behöver jag alla tips jag kan få av er som kan det här. Jag får till hyffsade espressos med ett par millimeter crema som ligger kvar, men själva tiden för espresson tar bara kanske 10 sek. Jag använder mig av dubbelfiltret och brygger ca 6cl kaffe. Har inställning 7 till 8 på kvarnen och använder mig av kaffet som skickades med från leverantören. Det heter Brasil Oro. Jag fyller upp filtret så pass mycket att det är nästan så att jag inte kan "vrida på" handtaget igen.

Ni som har Silvia och Rocky, kan ni ge mig några tips och knep? Ungefär vilken inställning ska jag ha på kvarnen osv?

Tack på förhand!
 

peterblad

Well-known member
Det låter som du skulle prova en finare malningsgrad. Det enklaste är att pröva någon grad under den du har och ta tid på espresson. Jag behöver göra en justering varje gång jag byter kaffesort.

Du måste också pressa ihop kaffet (ca 15 kilos tryck), en del använder badrumsvåg för att få till det. Du kan också påverka med olika mängd dosering. Det bästa är dock att ha samma dosering och tryck varje gång och istället justera malningsgraden.



Lycka till!
 

wesaft

Well-known member
Håller med Peter, låter som du behöver mala finare.

Titta även på pucken (kaffet i handtaget efter det är klart) för att se efter att inte vattnet tagit en genväg någonstans (channeling)
fördela kaffet jämnt och tampa är motmedlet.

Men testa och testa du kommer lära dig efter hand.
Färska bönor gör nog också susen... Det kan rinna fort med gamla (men inte 10s)

Lycka till
 

Marv

Well-known member
håller med tidigare talare, mal finare. Du får prova dig fram till en malning som funkar. Jag har märkt att olika kaffeblandningar kräver olika malning så du får prova fram vad som funkar för dig.
Försök att hålla mängden kaffe du använder och tamp-trycket konstant och variera malningen för att hitta rätt. Lycka till !
 

zix

Well-known member
Om kaffet blir mycket gammalt (olika beroende på hur du förvarar det, men till exempel om du öppnar påsen, försluter den efter varje användning men sen inte gör slut på kaffet på över tre veckor) så kan det också vara svårt att få ut någon nämnvärd crema ur kaffet. Dock ska det reagera på samma sätt som ett nytt kaffe för malningsgrad: mal finare så rinner det långsammare.

Alldeles för mörkrostat kaffe, eller kaffe som har suttit i maskinen flera minuter innan man "trycker på knappen" och därmed blivit bränt, blaskar också igenom alldeles för snabbt och ger lite eller ingen crema. Det smakar kol också... (jag talar av egen erfarenhet :roll:)
 

Rolle

Member
Tack för era svar!

Ska pröva att mala finare, men det finns inte många "hack" kvar. 0 är ju finaste på skalan vad jag förstår. Kan man tampa för hårt och vad händer då i sådant fall? Rinner det för långsamt? Har jag ungefär rätt dosering tror ni? Om jag doserar mindre så rinner det väl ännu fortare igenom? Fyller på med kaffe hela vägen upp till kanten på filtret, och lite till ibland. Kan det skilja mycket på malningsgraden mellan olika bönor? Som ni ser har jag lite frågor men är väldigt tacksam för svar!
 

zix

Well-known member
Du kan faktiskt både tampa för hårt (då kan du om du har otur få ojämn genomrinning, letar du på amerikanska forum och sånt kan du söka på "channelling") och använda för mycket kaffe (det måste få plats att expandera litet). Testa finmalet, hård men inte ultrahård tampning och en normal mängd (14 gram enligt de officiella rekommendationerna, men 17-20 ska också vara OK) kaffe.
 

Marv

Well-known member
plocka fram badrumsvågen och placera hantaget på den när du tampar,
då ser du hur hårt du tampar. 15-20 kg brukar rekomenderas. Jag blev
överaskad över hur litet det kändes när jag provade, körde med våg en
vecka varje gång för att få en konsekvent tampning..

jag har märkt att doseringen, och framförallt hur jag fördelar kaffet
har stor betydelse.

lästipps

http://www.espressovivace.com/archives/9506scr.html
http://www.espressovivace.com/article2p1.html
http://www.home-barista.com/espresso-guide-skills.html
 

Rolle

Member
Nuså börjar det likna något.. Gjorde susen att pröva med finare malt kaffe (kör nu på steg 5). Nu går genomrinningen på ca 20 sekunder, men har ibland problemet att det rinner över och droppar på sidan av filtret. Är det det ni kallar "channeling"? Ska pucken vara "blöt" på ovansidan när du tar bort portafiltret? Tyvärr har jag ingen badrumsvåg så det är lite svårt att veta just det där med trycket. Men jag märker skillnad när jag trycker lite hårdare för då kommer pucken ut som en hel bit istället för att den faller isär i bitar. Samma gäller med doseringen, jag har svårt att få ett grepp om hur mycket jag ska ha. Tror ni det är lagom att mala ända upp till kanten på filtret, fördela med fingret för att sen tampa?
 

Molarin

Well-known member
Channeling är när du ser hål, kanaler, i kaffepucken efter bryggning. Vattnet tar sig förbi kaffet istället för att filtreras igenom.

Att stryka av med fingret innan tampning låter bra.
 

bobby orlando

Active member
Det är inte nödvändigtvis så att inställningen 0 på Rocky är den finaste malningsgraden, det varierar från Rocky till Rocky och kan t.ex. vara -3 eller liknande som är den "absoluta nollpunkten". Om du måste mala så fint som på inställning 5 låter det sannolikt att din nollpunkt ligger strax under 0 förutsatt att du doserar och tampar hyfsat normalt.

Du kan hitta Rockys absoluta nollpunkt genom att successivt ändra malningsgraden steg för steg åt det finare hållet medan kvarnen är igång (utan kaffe). När malskivorna möts kommer du märka det på ljudet (lyssna noga, men det märks tydligt). Gå då så snabbt som möjligt tillbaka till en grövre malningsgrad (för att inte skada maskinen) och stäng av kvarnen. Den inställning där skivorna möttes är din absoluta nollpunkt och du bör inte försöka mala finare än så :)
 

Large

Well-known member
Gjorde susen att pröva med finare malt kaffe (kör nu på steg 5). Nu går genomrinningen på ca 20 sekunder
Jag brukar på min Rocky också hamna runt 5 +/- 2 steg lite beroende på kaffe och väder.
men har ibland problemet att det rinner över och droppar på sidan av filtret.
Om du menar att det kommer droppar mellan bryggruppen och handtaget så beror det troligen på för mycket kaffe i filtret så att handtaget inte går att vrida tillräckligt långt för att sluta helt tätt. Prova att dosera mindre och mal ett steg finare.
jag har svårt att få ett grepp om hur mycket jag ska ha. Tror ni det är lagom att mala ända upp till kanten på filtret, fördela med fingret för att sen tampa?
Det gamla knepet att fylla filtret med råge och sedan stryka av jämnt längs filterkanten innan man tampar fungerar vanligtvis inte för Silvian. Det blir oftast för mycket kaffe. Man måste genom ögonmått eller kaffemått avgöra när det är lagom med kaffe.
jag har märkt att doseringen, och framförallt hur jag fördelar kaffet har stor betydelse.
Det håller jag verkligen med om. Detta är a&o tycker jag och för mig var det iaf betydligt viktigare än tex hur hårt man tampar som det alltid annars pratas mycket om. Glöm badrumsvågar osv. och lägg ner tid på att fördela kaffet jämnt från centrum och ända ut kanterna. Kläm till med tampern, helst en bra sådan, ungefär lika hårt som om du pumpar ett välfyllt cykeldäck och se till att HELA kaffeytan blir tampad, även ute i kanterna. Hela ytan skall se jämn och slät ut och ligga i våg efter avslutat värv.

Det ÄR lite besvärligt i början. Silvian är inte direkt förlåtande men se inte det som en nackdel utan snarare som en fördel. Du lär dig väldigt mycket om de olika parametrarna och vad som är viktigt att tänka på, speciellt om du ger dig f-n på att även enkelfiltret skall gå att göra bra espresso med. Sedan kan det ta något kilo eller två innan de där riktigt fina shotsen kommer. Men misströsta inte, använder du bara riktigt bra och nyöppnat/färskrostat kaffe så kommer de oftare och oftare tills du en dag inte kan förstå vad som var så komplicerat med att få till en espresso öht . :p

Lycka till !
 

Rolle

Member
Ja nu har jag snart bränt av ca 1 kilo kaffe och druckit 5-6 koppar av dem :) Snacka om svinn.. har kommit fram till att inställning 3 på kvarnen verkar fungera rätt bra med den här kaffebönan men då rinner det igenom lite "kaffesump" som man kan se i glaset sen. Kanske inte gör något?

Du skriver att det är viktigt att fördela kaffet jämnt i filtret. Kanske är en dum fråga, men hur gör du det på "rätt" sätt? Fördelar med fingret eller placerar handtaget rätt när du maler i det?

Hur mycket kan det skilja på inställningen för kvarnen mellan olika kaffe?

Ska ut på stan och köpa lite kaffe och tillbehör till maskinen. Mjölk-kanna, koppar tamp-matta osv.. Någon som har generella rekomendationer på kaffe och kanna?
 

mb

Active member
Känner du att du har råd så är Motta-kannan förmodligen den bästa, kostar 495 kr för 0,5 l. Den känns som en riktig kvalitetsprodukt och tycker själv att det var lättare att få bra resultat med den i jämförelse med 200 kronors kannan som jag hade tidigare. Finns bla att köpa på Kaffemaskinen.

http://www.kaffemaskinen.se/

När det gäller kaffebönor verkar det som att många har Mauro De luxe som favorit. Andra kvalitetsbönor är de som kommer från Universal, t ex Super Crema eller Sublime. Det är dock ganska dyra märken allihop, ca 230 kr/kg. Ett bra budget-alternativ (bra när man skall lära sig hantverket) är Musetti som finns att köpa på Willys butiker, säljs i halvkilos förpackning för ca 35 kr. Smakar helt ok, speciellt ifall som bas till cappuccino och café latte.
 

Large

Well-known member
Du skriver att det är viktigt att fördela kaffet jämnt i filtret. Kanske är en dum fråga, men hur gör du det på "rätt" sätt? Fördelar med fingret eller placerar handtaget rätt när du maler i det?
Jag använder långsidan av pekfingret och ser till att jämnt fördela kaffet UTAN att trycka ihop kaffet någonstans.
Vitsen med detta är att du inte vill få sk channeling. Jämnt fördelat kaffe som är packat lika hårt överallt gör att vattnet rinner igenom HELA pucken. En liten försvagning någonstans i pucken och merparten av vattnet kommer att flöda genom den delen.
Enkel fysik och ganska lätt att förstå men inte alltid så lätt att göra i praktiken. Skaffa en bra tamper och öva, öva, öva. Glöm inte att titta på pucken efter extraktionen. Där ser du tydligt om channeling förekommit.
 

Rolle

Member
Tack snälla för alla svar!

Har läst inläggen och länkarna ni bifogat och försökt ta till mig av alla tips och knep. Nu får jag till en dubbel på ca 20-25 sekunder men det är på inställning 1 till 2 på Rockyn. Alltså bara ett snäpp kvar till finaste inställningen, kan det vara rätt verkligen? Nu använder jag mig av Moak´s kaffe (blå färgad förpackning) Sen får jag inte riktigt till den där tigerfärgade creman heller. Creman blir ganska ljusfärgad (Beige, lattefärgad) för mig.

Någon som har en idé varför jag inte får till creman ordentligt och varför jag måste mala så pass fint? De flesta som har Rockyn verkar ju mala på inställning 5-10.
 

supinum

Well-known member
När jag hade en kvarn utan timer eller dosato (jag tror det heter så, jag menar sån där doseringsbehållare) så kom jag på den briljanta iden att koppla en fototimer till kvarnen. På fototimern kunde jag ställa in på halvsekunden när hur länge kvarnen skulle gå och lyckades på så sätt få riktigt bra kontroll över mängden kaffe utan att behöva slänga ett överskott varje gång.
Nä vackert var det inte men va fan! Fresten förde kvarnen sån liv att jag till slut ställde in den i en garderob och manövrerade den med timern från köket :D
 

Marv

Well-known member
Rolle sa:
Tack snälla för alla svar!
Nu använder jag mig av Moak´s kaffe (blå färgad förpackning)

Har använt Moak en hel del, och det är den blandning som jag har tvingats mala finast av alla de blandningar jag provat, den är också den med mest robusta. Som tidigare nämnts kan det ju vara så att 0 inte betyder att du inte kan mala finare.

föreslår att du gör som bobby orlando tipsade om för att hitta nollpunkten på din kvarn. Då får du en uppfattning om hur många steg du har kvar.
bobby orlando sa:
Du kan hitta Rockys absoluta nollpunkt genom att successivt ändra malningsgraden steg för steg åt det finare hållet medan kvarnen är igång (utan kaffe). När malskivorna möts kommer du märka det på ljudet (lyssna noga, men det märks tydligt). Gå då så snabbt som möjligt tillbaka till en grövre malningsgrad (för att inte skada maskinen) och stäng av kvarnen. Den inställning där skivorna möttes är din absoluta nollpunkt och du bör inte försöka mala finare än så :)
 

Large

Well-known member
Sen får jag inte riktigt till den där tigerfärgade creman heller. Creman blir ganska ljusfärgad (Beige, lattefärgad) för mig.
Jag har aldrig använt Moak så jag vet inte hur creman kan förväntas se ut men troligast beror den ljusa creman på att du fortfarande har channeling fast i mindre skala den här gången då tiden verkar stämma rätt ok, eller så doserar du inte tillräckligt med kaffe i filtret.
Kanske vattentemperaturen inte är rätt. Hur smakar espresson egentligen ? Syrligt, beskt, vattnigt eller bara underbart kaffigt utan andra bismaker ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp