För kort tid, dålig crema..

Rolle

Member
Jodå, maskinen brukar stå på ca en halvtimme innan jag drar igång, så värmen borde den väl hunnit få upp. Fick till en på kvällen nu som smaka rätt ok och med hyffsat fin/fyllig crema, tog ca 30 sekunder. Jag ändrade doseringen lite, fördelade kaffet och tampade en aningen hårdare och vips så gick det bättre. :lol: Moak kaffet och inställning 2-3 på Rockyn, mala med kaffe ända upp till kanten på filtret, jämna ut med fingret och tampa ganska hårt ger en espresso som tar ca 20-30sek och ger ibland om jag har tur fin mörkare crema.. Har ingen våg så jag kan inte mäta upp om doseringen är rätt, men vad tror ni om att fylla hela vägen upp till kanten på filtret? Ska jag följa rådet som stod i en av länkarna att dosera och tampa så att inte bulten som sitter i bryggaren ger något avtryck i pucken innan jag brygger (så att det finns plats för expansion av kaffet) så får jag inte alls till tiden eller creman. Hur gör ni andra?

När det gäller inställningen på Rockyn så verkar 0 vara finast då det inte går att vrida justering till något lägre. Det tar stop där helt enkelt. Gör det inte det för er andra som har Rockyn?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp