Aerobie aeropress - intryck och erfarenheter

wheelie87

Active member
Haft min ett par dagar nu och är väldigt nöjd.
Inte i närheten av espresso som redan avhandlats här, men ett väldigt gott bryggkaffe med hög lägstanivå.

Det är ju en del manuellt pillande innan man har en färdig kopp kaffe även om det går väldigt fort.
Det är ju inte som bryggkaffe som du laddar, slå på och sen går av sig självt.
Kanske är det placeboeffekt av allt pillande att kaffet är så gott. (?)

Testat med en dåligt försluten halvtom påse färdigmalda Arvid Nordqvist Reko och även det blir riktigt gött.
Nyligen köpt hela bönor av Kahls Monsun Malabar och J&N Etiopien Gedeo och framförallt den senare bjöd på riktigt trevliga upplevelser. (Synd bara att påsen börjar ta slut så fort...)

För att summera det hela: Aeropress och specialkaffe införskattat - Anders glad.
 
Senast ändrad:

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Har åxå köpt en Aeropress och samma bönor som du. Etiopien gedeo! (inte det godaste Etiopiska jag druckit, men riktigt najs!)Väldigt nöjd med aeropressen! Rolig att brygga med åxå! Efter en hel del trixande med kvarnen hittade jag en bra inställning. Malde för fint först, men har hittat en inställning likt medium malet. Kör inverterade metoden med lite längre dragning och bloom! Senaste koppen blev fantastiskt god! Antar att min Espropress kommer få vila ett tag nu! :)
 

edtbjon

Well-known member
Grejen är att tajmingen (och malning) är extremt viktig. Låt det dra 10 sek mer eller mindre och det blir ett helt annat resultat. Mina bästa koppar kaffe kommer från Aeropressen, men man måste vara noggrann om man ska jämföra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp