Aerobie aeropress - intryck och erfarenheter

treefinger

Well-known member
Efter att ha lekt runt med Aeropressen i ett par veckor så måste jag säga att, i jämförelse med vanligt bryggkaffe/presso/etc, är aeropressen det renaste, fylligaste och mysigaste jag varit med om.

Jag ser inte aeropressen som ett substitut till espresso, däremot tycker jag den utklassar presskannan rejält just för att man inte får en tillstymmelse till grumligt kaffe som jag tycker kan vara störande med press/evasolo. Med de två sistnämnda bryggsätten är ofta sista slatten i koppen rätt sumpig.

Är otroligt imponerad. Synd bara att den är så ful och att det är lite omständigt att brygga flera koppar.
 

Lars

Well-known member
Den ersätter absolut inte espresso, men den går att göra otroligt gott kaffe med. Jag kommer att köpa minst en till så att det blir enklare att göra flera koppar samtidigt. Om jag skall göra flera koppar nu, så maler jag först upp det antal "doser" jag skall ha i take-away muggar. Sedan går det snabbt att "ladda om". Dock får ju det malda kaffet ligga någon minut innan jag använder det. Inte optimalt, men vad gör man?
 

zix

Well-known member
Man kan ju ha med sig en resekvarn, men det kanske är overkill i vissa lägen... ibland vill man inte att folk ska fatta hur übernördig man är...
 

lupoo

Well-known member
Man kan ju ha med sig en resekvarn, men det kanske är overkill i vissa lägen... ibland vill man inte att folk ska fatta hur übernördig man är...
Vadå? Såklart att man tar med sig aeron och "resekvarn" (gammal handjagad Peugeot).
Åker nu på en liten visit till föräldrarna så här före jul. Skall ge bort en liten presskanna till mamma och lite hemrostade bönor. Så jag skall sätta mig och mala och bjuda på RikitgtKaffe!.
Våga vara übernördig! ;)
 

zix

Well-known member
Jag talar helt av egen erfarenhet, lupoo :-/
Hos mamma är det inga problem att vara übernördig för mig heller. Det handlar mer om när man kommer hem till andra och tar fram sitt lilla kaffekit när de frågar om man vill ha kaffe...
Jodå, jag har gjort det. Inte alltid helt uppskattat av värdparet :-O
Men man brukar oftast få igång kaffediskussionen iallafall - fast man får betala ett socialt pris, som sagt...
 

lupoo

Well-known member
Jag talar helt av egen erfarenhet, lupoo :-/
Hos mamma är det inga problem att vara übernördig för mig heller. Det handlar mer om när man kommer hem till andra och tar fram sitt lilla kaffekit när de frågar om man vill ha kaffe...
Jodå, jag har gjort det. Inte alltid helt uppskattat av värdparet :-O
Men man brukar oftast få igång kaffediskussionen iallafall - fast man får betala ett socialt pris, som sagt...

Jag vet!:blush: En del i bekantskapskretsen vågar ju knappt bjuda på kaffe. Står och ursäktar sig "här har vi bara vanligt kaffe och det kanske du inte vill ha". Får ta fram hela sin "sociala kompentens" för att ta sig ur dessa sitationer med sin egen och värdarnas heder i behåll.
De gånger jag har kommit med "kit" har jag antingen blivit tillfrågad eller frågat om det går för sig. Skulle nog inte göra det "oanmält"
Är detta ett nytt forskingsområde? Kaffenörderi ett socialthandikapp eller en social tillgång?

BTW. Såg dokumentären om Hi-Fi nörderi på SVT i kväll. Nörderi är skoj!
 

zix

Well-known member
Skit också! Den skulle jag också ha sett. Är förstås även audiot, som flera andra här. I och för sig mest lagt åt DIY-hållet där, men ändå...
Den går tydligen i repris den 22:e dec.
 

knasper

Well-known member
OT: Såg "Guldöra" och blev lite besviken. Jag förstår att filmaren hade blivit fascinerad av personerna/nördarna och de var i sig värda ett halvtimmesprogram men vart tog tekniken vägen? Ett par sekunder på ett par Carlsson-högtalare och en snabb sväng förbi en skivspelare som "hängde i luften". Jag vill se mer hårdvara!
 

zix

Well-known member
Tack, Lassekongo. Efter att ha sett dessa snuttar har jag förstått att jag måste sluta ha T-shirts med reklamtryck på mig, och jag får se till att kamma mig. Så går två av tio kännetecken på hifinörd bort iallafall, de andra åtta kvalar jag redan in på...
Kul med killen som är "barista". Eller... kul... jag vet inte. Jag är lite skrämd, om jag ska vara ärlig.
Förstår att de inte har tagit med tekniken, det är ju fullständigt ointressant för alla utom de redan invigda. Å andra sidan kan man fråga sig hur intressant det är med en minuts närbild på en kille som krossar kaffe med en Gaggia MM, eller samma kille som knäpper bältet om byxorna på väg ut från bilen... varför?
 

knasper

Well-known member
Gokaffe.se säljer för 359 kr, tror det är hittills billigast i Sverige, men då tillkommer drygt 50 kr i frakt. Ditt pris i butik verkar vara riktigt bra.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
-10% dessutom ifall man talar om att man är och nördar här på forumet (Se medlemserbjudanden här på forumet). 323,10 riksdaler... Frakt tillkommer förståss (Idag 071216, 55 kr)
 

kafei

Well-known member
Chrillie -> I vilken affär såg du den för det priset?
Det är verkligen bra pris för att vara i butik! Annars är ju, som sagt, gokaffe billigast på aeron.
 

Chrillie

Member
Det var ett nytt ställe på Birkagatan mellan S:t Eriksplan och Karlbergs station som jag går förbi ibland. Kommer inte ihåg vad stället heter men det var väldigt trevligt. Ska ta reda på vad det heter.
 

kafei

Well-known member
Va där igår och köpte mig en aeropress, ska bli kul att leka med i jul!!
Tack för tipset.

Fint ställe det där, måste typ va de första i Sverige med att servera aeropresskaffe? I like.
 

MatsZ

Active member
Tips om ljummet aeropresskaffe

Provar mig fram med min julklapps-aeropress. Får för kallt kaffe i munnen. Några tips? Jag gör såhär: Värmer vatten till 80 grader, som många rekommenderar. Försöker förvärma kaffeglaset med hett vatten. Men efter att ha hällt i vattnet i AP:n långsamt, rört om och pressat är temperaturen redan nere. När det sen hamnar i glaset känns det för kallt. Smakar toppen, men gillar inte ljummet kaffe...

Ska man förresten verkligen mala riktigt fint a la espresso som det sägs? När jag mal för fint blir det närmast omöjligt att pressa igenom vattnet.
 
Topp