Tack för tipsen, är lite som en aha upplevelse när man vänder blicken bort från de vanliga kaffehyllorna och sneglar mot nyrostade bönor.
/Magnus
Tack för tipsen, är lite som en aha upplevelse när man vänder blicken bort från de vanliga kaffehyllorna och sneglar mot nyrostade bönor.
/Magnus
Ja, visst är det häftigt med alla olika smaker kaffe kan ha! Det gäller bara, som jag skrev i någon annan tråd, att vara inställd på att det inte kommer att smaka som man är van vid.
Jag gjorde en kopp aerobien, jag använder den bakvända sättet och jag fick som ett "baktryck" och kaffet sprutade ut. Är det någon mer med den erfarenheten?
Jag fick en aeropress av tomten och har precis plöjt igenom den här tråden. Det tog en stund. Jag skulle vilja tydliggöra en sak som jag tycker verkar ha hamnat lite i skymundan här. Jag förstod ingenting när jag läste de första sidorna och det pratades mycket om att aeropressen närmast skulle kunna jämföras med en presskanna. Som presskanneentusiast sedan många år så förstod jag verkligen inget eftersom likheterna i princip upphör i samband med att du häller i vattnet. Det jag insåg när jag läst lite längre är att väldigt få verkar använda den metod som rekommenderas av leverantören. Gör man som de rekommenderar så går det inte att jämföra med press. Då kan man i mina ögon bara jämföra det med espresso eller mocka eller liknande.
Sedan är det ju jättebra att man har möjligheten att experimentera och få det som man vill men jag ville bara påpeka att det som sägs som om det var fakta av några här bara stämmer om man har mixtrat till tillagningssättet rejält. Jag menar, använder man mindre kaffe, varmare och mer vatten och låter kaffet dra längre så är det ju presskaffe. Enda skillnaden då är att man blir av med sumpen. Gör man som tillverkaren rekommenderar så får du något helt annat.
Med det sagt så älskar jag den lilla rackaren. Presskannan blir nog bara använd när det kommer gäster framöver tror jag. För att förtydliga varför jag trots min ovanstående kommentar har ersatt min presskanna med aeropressen så gör jag alltså americano av resultatet från aeropressen och kan således jämföre det lite mer med presskannan vad gäller volym och styrka.
Hur blir styrkan på kaffet, jag funderar nämligen på att köpa en själv?
Eftersom jag använder en moccabryggare, som nu sjunger på sista versen så brukar jag dricka mitt kaffe med hälften varm mjölk. Jag vill så att säga inte att det skall bli bryggkaffe med mjölk, utan lite kraftigare smak på det hela. Så jag står lite i valet och kvalet om jag skall köpa en sådan här eller en riktigt bra moccabryggare.
Förresten dom där filtrena, är det något special som följer med eller funkar det och klippa till ett vanligt bryggkaffefilter (om det kniper).
Brygger man enligt tillverkarens förslag så blir det ganska starkt, typ mokka, men det fina är att man kan reglera det hela själv väldigt mycket så du borde kunna få till nått som passar dig och mjölken.
Vill minnas att jag läst att det är samma sorts papper som i vanliga melitta filter så det borde gå att klippa till egna, fast ärligt talat tror jag det är enklare att bara återanvända ett gammalt filter om det verkligen kniper... Filtrena är inget problem i praktiken, en omgång räcker ett bra tag och man ser ju hela tiden hur många man har så man kan köpa nya i tid.
Följ oss!