Aerobie aeropress - intryck och erfarenheter

Lars

Well-known member
Nu har även jag sällat mig till skaran av Aeropress innehavare. Tror att det blir premiär ikväll.
 

Figurehead

Active member
Okej... Har nu testat min nya aeropress två gånger och båda gångerna slås jag av att vattnet börjar rinna genom/sidan om filtret direkt när jag häller på det. Skall det vara så eller är det ett sk handhavandefel? Annars får jag säga att kaffet smakade bra!

Någon med fler tips om aeropressen? Lite stiltje tråden nu...
 

lupoo

Well-known member
Skall det vara så eller är det ett sk handhavandefel? Annars får jag säga att kaffet smakade bra!
Då är det väl inget att vara orolig för. eller???;)

Men för att slippa att Du ska slänga Dig på valiumburken så kan jag lugna Dig med att i Aeropress egen video så droppar det som Du beskriver (och det gör det i min också och kaffet smakar så bra!!!!).

Trevlig sak den där Aeropressen...
 

Figurehead

Active member
Då är det väl inget att vara orolig för. eller???;)

Men för att slippa att Du ska slänga Dig på valiumburken så kan jag lugna Dig med att i Aeropress egen video så droppar det som Du beskriver (och det gör det i min också och kaffet smakar så bra!!!!).

Trevlig sak den där Aeropressen...


Ahhh! Tack för video-länken; nu känner jag mig trygg inför nattsömnen som komma skall... Tror jag skall viga den extra timmen som bjuds i natt på min aeropress; det är den värd =)
 

majkeloak

Well-known member
vattnet börjar rinna genom/sidan om filtret direkt när jag häller på det.

Lite svårt att göra något åt gravitationen :)...
Skämt å sido,
Jag brukar göra så här.
-I med kaffet
-På med vattnet
-Rör runt till jag tycker att det är lagom, 5s kanske.
-sätt i kolven, precis så mycket att den sitter kvar och sluter tätt.
På detta sätt blir det snabbt vaccum i aeropressen och det slutar droppa.
-Låt kaffet fortsätta att dra.
-Pressa ned kolven när det är dags.

Detta tips med vacuumet har man mest nytta av ifall man maler så grovt att det blir långa dragtider, så det blir något kaffe kvar att pressa ut, men varför skulle man vilja mala så grovt?
Då blir det ju nästan som att brygga med ett melittafilter, förutom att vattnet och kaffet får bättre kontakt.
/Mikael
 

Lars

Well-known member
Sitter här med en kopp gjord på en blandning av Gethumbwini (J&N) och Hacienda La Esmeralda (Costas). Tyvärr överdoserade jag och tänkte kompensera med lite mer vatten än vanligt. Dålig idé!!! Det tog för lång tid att pressa igenom vattnet vilket fick till följd att kaffet fick en otäck beska som man normalt sett inte associerar med Aeropressen. Både Gethumbwinin och Esmeraldan smakar fantastiskt var för sig, men kanske inte passar ihop. Anledningen till att jag överhuvudtaget prövade var att jag inte hade tillräckligt med Gethumbwini och var tvungen att fylla på med någon annan böna.

Jag får bäst resultat när jag kör 20 gram kaffe ganska grovmalet, vatten upp till 4:an, 10 sekunders omrörning omedelbart följt av ca 20 sekunders press.
 

Lars

Well-known member
Morgonens Esmeralda var den fruktigaste hittills! Lite lägre temperatur på vattnet och plötsligt var käften full av aprikos!
 

knasper

Well-known member
OK, efter några veckor med aeropress på jobbet så verkar jag ha fattat hur man gör:D Alltså, första försöket var så fint, så fint - så enkelt att få fantastiskt kaffe på jobbet. Sedan blev det värre :huh: Hur konsistent jag än försökte vara med malningsgrad, vattentemp, kaffemängd etc så varierade kaffet oväntat mycket. Visst, aldrig blev det så illa som i maskinen men man fick ju vara försiktig med att bjuda arbetskamrater om man nu ville imponera.

Nu tror jag mig kommit på en sak. Kan vara lite pinsamt, kanske alla fattat detta men eftersom det inte står i vare sig officiella eller inofficiella bruksanvisningen så:
Det verkar bli klart mjukare kaffe om man inte pressar för mycket/för långt. Tidigare körde jag i bottn, det är väl så man gör i en press :huh:, men nu märker jag ett lenare kaffe om jag avbryter trycket när luften tryckt vattnet genom kaffet. Gummiproppen kommer alltså inte i kontakt med "pucken", om ni är med mig.

Vad tror ni andra pressare. Är jag genialisk eller trögfattad :lol:
 

JvD

Well-known member
Sitter här sedan någon vecka med aeropressen i handen och bara väntar på Esmerandan från J&N (skulle komma nyrostat nu i veckan). Skall bli spännande att testa den med "pressen".

knasper, jag har alltid kört gummit i botten utan att det blir dåligt på något sätt. Skall dock testas. Kan hålla med att det blir lite ojämt, jag brukar behöva korrigera lite md hetvatten för att få kaffet som jag vill. Du kan ju testa dig fram med malningsgrader och hur länge kaffet är i kontakt med vattnet innan du pressar. Jag kör ibland med termometer för att veta hur varmt vattnet är. Brukar köra runt 80gr C.
 

Lars

Well-known member
Jag undviker att köra kolven i botten. Jag tycker att det blir bättre om man inte gör det. Annars finns det risk för att man pressar ut lite beska droppar på slutet. Låt luftkudden göra jobbet. Det är ju trots allt en aero-press.
 

JvD

Well-known member
Har nu testat detta och märker ingen stor skillnad, kanske en aaaaaningen men inte mycket. Skall dock fortsätta testa det bara för att göra et mer välgrundat uttalande senare :)
 

majkeloak

Well-known member
Jag får bäst resultat när jag kör 20 gram kaffe ganska grovmalet, vatten upp till 4:an, 10 sekunders omrörning omedelbart följt av ca 20 sekunders press.

med fyran, menar du i mätglaset/kolven, eller i själva bryggaren.
Båda plastdelarna har ju samma skalavstånd, men olika diameter -> olika volym.

Själv brukar jag fylla vatten i "mätglaset" upp till mitt mellan överkanten på 4-ringen och vad som ryms, detta motsvarar 2 dl, tillsammans med 12g finmalet kaffe, rör runt i knappt 10 sek, klar med pressningen efter totalt drygt en minut. Inte för varmt vatten, då det blir beskt.
kanske (förmodligen) är finmalet kaffe känsligare för hett vatten.

Främsta anledningen till att jag kör finmalet är att det är endast då som Zassen maler riktigt homogent. Lite grövre och det blir 50/50 mellan damm och grövre.

Bara mina riktlinjer, sedan varierar det lite med dagsformen...
/Mikael
 

Lars

Well-known member
I kolven/mätglaset. Jag häller först vattnet från vattenkokaren i en mjölkkanna och sedan vidare ner i kolven. Detta för att snabbare komma ner i temperatur.
 

majkeloak

Well-known member
20 gram till knappt 2 dl låter mycket, men blir det gott så, varför inte.
Håller för övrigt med om att gethumbwinin var riktigt god. ha öven kört en Kiri kenya AA+ från estate coffee som gav mersmak!! Båda med fina söta citrustoner.

Just nu sitter jag och pressar en Harrar longberry. Tror nästan att jag längtar tillbaka till citrusen...
/Mikael
 

arto

Well-known member
Testar en kopp gjord på J&N FTO, "espressomalet", smakar riktigt fint. Len och smakrik kopp. Och bra temperaturkoll har man med.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag tycker ofta Arto är så finurlig i sina inlägg... Liksom lämnar halva meningar på sluten.:)

Jaha, och vad för temperaturkoll är det man har då, Arto?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp