Sidan 19 av 30 FörstaFörsta ... 9171819202129 ... SistaSista
Resultat 145 till 152 av 234
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    jag använder aeron just för att den INTE är gjord i alu (som inte alls är bra att få i sig, kan tänka mig att man fått i sig en del från Brikkan te.x, det ser ut att reagera med syrorna i kaffet).

Englund: ja det är förvisso sant, tycker inte det brukar läcka ut speciellt mycket vatten dock.
    Aluminium är inte så syrakänsligt. Detta beror på att så fort "ren" al utsätts för syre så bildas ett hårt skikt oxid. Blir det för surt dvs. pH under ca: 4 så bryts Al ner. Har ingen aning om pH värdet på kaffe men har svårt att tänka mig att det skulle vara under 4.

Mvh

Kellogs

Citat Ursprungligen postat av kellogs Visa inlägg
    Aluminium är inte så syrakänsligt. Detta beror på att så fort "ren" al utsätts för syre så bildas ett hårt skikt oxid. Blir det för surt dvs. pH under ca: 4 så bryts Al ner. Har ingen aning om pH värdet på kaffe men har svårt att tänka mig att det skulle vara under 4.

Mvh

Kellogs
    Merparten av alla mokabryggare som finns är ju gjorda av aluminium, så det kan nog anses som ganska beprövat
    Webshop: www.kaffecompagniet.se
    Butik: Birkagatan 10 - S:t Eriksplan
    Färskt kaffe, espressomaskiner och kaffe-, te- & baristatillbehör.

Citat Ursprungligen postat av zix Visa inlägg
    ehhh... Jag vet vad du menar för smaker iofs, men porslinet ger isåfall också en bismak.
    Jag har rostfria kaffemuggar hemma, det funkar utmärkt att dricka kaffe i dem, tycker jag. Har ofta med dem på utflykt just för kaffe från aeropressen. Nä, rostfritt + kaffe har jag aldrig haft problem med.
    Skulle isåfall vara om det är hög syra i det? Nu tillhör jag ju den Mörka Sidan när det gäller kaffe, så syran brukar vara låg hos mig. Men man (jag, då) minns skolans lingondricka i plåtkanna. Den fick smak av kärlet rätt snabbt.
    det kan mycket väl stämma, jag dricker gärna syrligare kaffen. Laserat (eller vad det heter) porslin har jag aldrig märkt bismaker från iaf.

Plast är väl isf också farligt att få i sig, och ger även det en bismak. Vet inte hur det är med just Aeron, men skall snart ta reda på det.
    Glas och porslin brukar oftast ha minst påverkan på smak, och fäller sällan farliga ämnen ifrån sig, eller?

Lurar lite på en Aero jag också, efter att ha läst inläggen här. Däremot så - eftersom jag tänkt ha den på jobbet - uppstår frågan huruvida den är lämplig för något större dryckeskrets än ego. Jag har ju ett jobb att sköta också, så kanske är stora Bodumkannan (modell äldre utan sillocket som jag fick) lämpligare?

Visst. Kanske man kan tänka att de andra får skaffa sitt eget kaffe, men jag är inte sådan jag...

//Stefan (som ska till Stockholm kommande helg för att botanisera lite; Englund denna gång kommer jag)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Två stycken kan du väl klämma in med full aeropress. Den har markeringar upp till 4 koppar, men det är små koppar.
    Hur många hade du tänkt då? En technivorm-bryggare är väl svårslagen om man vill ha sisådär 10-12 koppar.
    I väntanstider

Jag har ju den stora Bodumkannan (nåja, mellan kanske, 8 kp). Det blir ju i alla fall dubbelt upp jämfört med Aeron?

När jag hade bryggaren med mig så gjorde jag vid ett tillfälle 8 (små) koppar och det räckte ett litet tag i alla fall...

//Stefan (som nog kör på med press och testar själv innan något annat inköpes)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Citat Ursprungligen postat av kellogs Visa inlägg
    Det ligger runt 4 eller under, beror lite på vad det är för kaffe.. kolla te.x:

http://www.kaffeinformation.se/templ...77&expandall=1 gick snabbt att googla fram

så jag tycker inte om att dricka ur brikkan av den anledningen, man får säkert inte i sig några större mängder, men dricker man ur den varje dag, flera ggr så tror jag inte det är bra iom att det ju trots allt lagras i kroppen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •