Aerobie aeropress - intryck och erfarenheter

treefinger

Well-known member
Ska man förresten verkligen mala riktigt fint a la espresso som det sägs? När jag mal för fint blir det närmast omöjligt att pressa igenom vattnet.


Jag kör inte espressomalet i aeropressen. Tycker det blir bättre med grövre malningsgrad. Brukar köra 3 varv grövre malning på minimokan, vet iof inte riktigt vad det motsvarar på andra kvarnar.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Vad det gäller temperaturen så är det bästa jag kommit fram till att förvärma koppen utav bara he***te & sen dricka upp rimligt snabbt. Men det är som du säger en svaghet, på en för övrigt riktigt, riktigt bra kaffemojäng.
 

arto

Well-known member
Jag tycker ofta Arto är så finurlig i sina inlägg... Liksom lämnar halva meningar på sluten.:)

Jaha, och vad för temperaturkoll är det man har då, Arto?

Heh :)

Det är inte meningen kan jag lova. Det bara blir så TM.

Med tempkontroll menar jag att man själv bestämmer exakt temperaturen på vattnet som man använder till kaffet, men det kräver så kalrt att man har en termometer och massa tålamod :)
 

MatsZ

Active member
Fick ett tips från Robin på Åsgatan2 i Järna: Att ställa aeropressen uppochner när man häller i vattnet. För att slippa vatten som sipprar ner i kaffeglaset innan man pressar. Ska prova själv imorgon. Låter smart.
 

treefinger

Well-known member
Fick ett tips från Robin på Åsgatan2 i Järna: Att ställa aeropressen uppochner när man häller i vattnet. För att slippa vatten som sipprar ner i kaffeglaset innan man pressar. Ska prova själv imorgon. Låter smart.

Vad är problemet med att det sipprar ner lite kaffe i koppen innan man pressar? Hur ska man kunna hälla i vattnet med aeropressen upp o ner? Förstår inte riktigt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det enda jag kan tänka mig är att man häller vattnet igenom pucken "åt fel håll" när man fyller i vattnet...

För annars måste det vara rätt svårt att hålla i vatten i ett rör underifrån (om man nu inte har heroes-krafter och kan bända gravitationen åt andra hållet. Vore smidigt iofs...). :cool:
 

Wannabe

Well-known member
Fick ett tips från Robin på Åsgatan2 i Järna: Att ställa aeropressen uppochner när man häller i vattnet. För att slippa vatten som sipprar ner i kaffeglaset innan man pressar. Ska prova själv imorgon. Låter smart.

Okej, jag är ganska trött så det kanske är uppenart för alla andra, men kan du utveckla det hela. Hur då upp och ner. (bild kanske?):unsure:
 

AA

Skottjägare
Stoppa i "hanen" i "honan" utan att ha det svarta plastgallret på plats. Vänd uppochner så att pressen står på "hanen" och med hålet uppåt. Skopa i bönor och på med vattnet. Lägg ett filter i det svarta plastgallret och skruva dit det. Vänd rätt pressen i koppen och pressa.

/AA
 

AA

Skottjägare
En smaskigt god tjuvfiskad kräfta! :)
Just nu är det en tandborste faktiskt. Måste lägga mej tidigt ikväll då vi skall vara på BB i morrn då tanten gått 2 veckor över tiden.
Vem vet, i morrn kanske det födds en liten stackare rakt in i kaffeträsket!

Ha de´

/AA
 

Wannabe

Well-known member
Stoppa i "hanen" i "honan" utan att ha det svarta plastgallret på plats. Vänd uppochner så att pressen står på "hanen" och med hålet uppåt. Skopa i bönor och på med vattnet. Lägg ett filter i det svarta plastgallret och skruva dit det. Vänd rätt pressen i koppen och pressa.

/AA

OK, nu trillade det ner:)
 

kafei

Well-known member
Det är en skjysst metod faktiskt, som du beskrev MatsZ! Vet dock inte ännu vilken metod jag gillar bäst...

Man får vara försiktig bara när man vänder aeropressen åt rätt håll igen. Jag var lite för hastig i början och råkade spillde kaffe på det vita tyget på en av köksstolarna... :blush: Det var kaffe på Esmeraldan, så det kändes ganska soft på nåt sätt ändå att impregnera stolen med det kaffet :) [tur nog gick tyget att tvätta, tack ikea]

Anyway, fördelen med denna metod är ju att man kan låta kaffet få en längre tid i kontakt med vattnet, om man nu vill det.
 

andersno

Well-known member
Problemet när man kör uppochner är att man inte kan använda mätglaset till att mäta vattnet. Men en riktig barista kanske kan göra allt på känn i vilket fall... :)
 

JvD

Well-known member
Har testat detta nu och måste säga att det var helt OK. Kan dock inte påstå att skillnaden skulle vara så stor MEN å andra sidan så bör man nog göra en sida-vid-sida jämförelse för att kunna göra någon riktigt bra bedömning. Det är ju allt för många ANDRA parametrar som spelar in.
MEN lite omväxling förnöjer.

Vad gäller svårigheter att mäta mängden vatten är det inga problem för mig. Antingen har jag alltid vågen framme (samt termometer) eller så förmäter jag två deciliter i en annan behållare för att 1) få ner temperaturen samt 2) veta mängden med vatten. Vid vilken temp brukar ni brygga i aeropressen? Jag föröker köra ca 75gr C plus/minus 5 grader.
 

mikotekniko

Well-known member
Jag är helt ny i kaffenörderiet och köpte mig en Aeropress, krups-kvarn och lite Gatsinga(Rwanda). Fick mycket hjälp och tips på te och kaffehuset i Malmö och är hur nöjd som helst. Sen kommer man hem och ska testa... vilken grej! Hela fejset blev till ett frågetecken och jag visste inte om jag gjorde fel eller om jag bara är för van vid kass bryggkaffe.
"Americano" kändes spontant mesigt baserat på ett mått kaffe men det smakar fortfarande så mycket.

Hursomhelst, testa kan man ju göra hur mycket som helst. Men om man inte vill stå en halvtimme och hitta rätta kombinationer själv så tänkte jag att ni som hittat några vinnande sätt kan dela med er?

Själv känns frukostkaffet ganska givet med
2 mått hyfsat finmalt kaffe (nästan finaste på min Krups)
2 "koppar" nästan kokande vatten (exakt temp har jag ingen koll på)
10s drag
20s press
slå på hett vatten för en Americano. (svårt med mängden där)
Njut av en mugg vanligt ovanligt kaffe.
 

zix

Well-known member
Det där med vinnande kombinationer är inte min grej att rekommendera. Nu har du skaffat dig en fantastisk utrustning för att själv dyka ner i kaffesmakernas hav. Då ska du få möjligheten att simma själv, inte bli styrd och låst av andra. Tycker jag. Trots detta, några små tips:

Aeropressens mått har tidigare varit stort - större än kaffemåtten för de flesta filterbryggare. Jag gissar att det fortfarande är så. Den rekommenderade bryggtiden är ganska kort. Rekommenderad temperatur ligger runt 75-80°C. Om du håller dig till ett mått per kopp och häller 75-gradigt vatten så får du alltså ett överdoserat, underextraherat kaffe.
Det ger en speciell smak, man får nästan ingen bitterhet men ändå ganska mycket fyllighet, även från ett snabbköpskaffe. Men om det är lyckat beror på så mycket... böna, rostningsgrad, smakpreferens...
Alla dessa variabler är lätta att ändra! Rostning - malning - temperatur - extraktionstid.

Du kan gott testa med att låta kaffet dra lite längre innan du pressar ner. Då får du fram lite mer av de bittra smakerna, men även mer kryddighet. Överdosera måste du inte heller göra - du kan mala finare istället, om Krupsen orkar med.
Du kan förresten ha en hur bra kvarn som helst till din aeropress, ju mer smak den pressar ur kaffet desto bättre blir det.

En annan kul sak att göra, när du nu har både kvarn och en bra kaffe-"maskin", är att testa att börja rosta själv. Du kommer att uppleva ännu en nivå på smakrikedomen. Ett riktigt färskrostat kaffe i en aeropress är en upplevelse jag tycker att alla kaffeälskare borde få göra...
Jag har använt en aeropress till en kaffeprovningskväll där vi dessutom rostade och drack direkt. Det var ett idealiskt verktyg på många sätt: genomskinligt för smakerna, smidigt att använda, inte mycket spill.
 

Lars

Well-known member
Jag provade lite med americano principen i början, men jag tycker att jag får ett kaffe som passar mig mycket bättre när jag maler betydligt grövre och kör med vatten upp till 4:an. Jag har ganska mycket kaffe (mellan 16-20 gram, varierar beroende på böna) och jag väger upp bönorna innan jag lägger dem i kvarnen så att jag bara maler precis den mängd jag skall avända just då.
 

JvD

Well-known member
Väger in 13,5-15 gram kaffebönor och blander det sedan med 200gr vatten som sedan står och drar i cirka 1-2 minuter. Kör rätt finmalt, dock inte espressomalet. Bortsett från alla extraordinära kaffeupplevelser på platser som får vilket kaffe som helst att smaka ljuvligt så har det godastye kaffet jag druckit kommit ur denna lilla "plastpump" :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp