Aerobie aeropress - intryck och erfarenheter

maskros

Active member
Har köpt en termometer för att kunna vara exakt och konsekvent med temperaturen. Då blev det godare!
 

maskros

Active member
Någon annan som stött på det problemet att filtret tenderar att släppa i kanten vid hård pressning vilket gör att det kommer ut fin sump i kaffet? :huh:

För mig händer det allt oftare.
 

maskros

Active member
Jo men det gör jag, nu testade jag utan att förblöta och sitter här med sumpigt kaffe ändå. Undrar om jag trycker för hårt, men ska pressningen för full aeropress ske under 45 sek så kan jag inte göra annat. Hur snabbt pressar ni? Filtret släpper och det pyser ut kaffe mellan det svarta "locket" och själva kammaren.
 

Mayhem

Well-known member
Du maler väl kaffet för fint eller doserar för mycket helt enkelt. Kan också vara så att du centrerar pappersfiltret för dåligt, hänt mig någon gång och då blev det mycket sump i koppen...
 

maskros

Active member
Har 20 gram, bryggmalet, full aeropress och är noggrann med att lägga filtret rätt. Borde inte vara några problem där. :/
 

mts

Well-known member
jag kör uppånermetoden dvs vänder den så den står på huvud, doserar, häller på vatten, rör om ordentligt, skruvar på lcoket ordentligt med förblött filter i, vänder tillaks och pressar på 20-25s, händer nån gång att det pyser iväg på sidan, men då har jag lagt på för mycket tryck. Aldrig sump i kaffet.
 

maskros

Active member
mts-> 20-25 sek för en full aeropress? kör också uppochnermetoden och väntar kanske en 30 sek, ska jag sen pressa under 45 sek för full kammare så måste jag trycka så hårt som jag gör och då läcker det mot slutet. Har kontaktat återförsäljaren och bett om råd, fast jag har iof svårt att tro att det är fel på själva manicken.
 

zix

Well-known member
Kvarnen är oftare än man kan tro problemet.
Nu vet jag inte vad Moccamaster homeline är för sorts kvarn, men oavsett konstruktion och design på kvarnen så kan den mala jämnt eller ojämnt. Slitage, eller dålig kvalitet på malskivorna, eller glapp kan vara orsaken.

OM kvarnen mal ojämnt så är det inte säkert att det syns särskilt tydligt på det torra kaffepulvret. Däremot bör du kunna se det på det fuktiga, efter att vattnet har runnit igenom. För finmalet pulver ser typ ut som lera. Det blandas ofta med grövre bitar, som då ser ut som grus som ligger och flyter i leran...
Om det blir för mycket av det alltför finmalda så är malverket slitet (eller jobbar ojämnt, p.g.a. dålig kvalitet eller p.g.a. glapp), och då får du effekten du beskriver - även om malgraden är ställd rätt.

Så hur ser det ut efter extraktion?
 
Har någon av er med Aeropress fått problem med sprickbildning på "behållaren"?

Noterade att min lokala butik som använder aeropress för vanligt kaffe har stora sprickor i sina och det har väl gjort mig en aningen fundersam på inköp så jag tänkte fråga er som haft sina ett tag om ni fått några problem med era.
 

maskros

Active member
zix -> Det verkar som om det skulle kunna vara problemet faktiskt. Har en helt ny Peugoet Nicaragua, en manuell kvarn där "axeln" från handtaget till malverket glappar i förhållande till omgivande stål (vilket gör att det är ett par mm skillnad i mellanrummet där bönorna mals), något som jag har varit tveksam till om det hör till konstruktionen eller ej. :(

Sumpen känns relativt jämn men mer lerig ner mot filtret. Det känns ju som att en handjagare för 1200 bör klara aeropress, så isf är det nog fel på mitt nicaraguaexemplar. :angry:

ParticleMan -> Har använt min drygt 50 ggr och det har uppkommit vertikala linjer på kammaren men inte något som påverkar resultatet. Någon som har använt sin mer kanske vet bättre. :)
 

Englund

Well-known member
Har använt våra Aeropressar många tusen gånger under de 2,5 år som vi serverat kaffe med dem, och visst ser man skillnad i klarhet mellan en ny aeropress och våra "lätt" begagnade, men det är ingen som helst försämring i funktion eller resultatmässigt...
 

maskros

Active member
Får ALLTID sump i mitt aeropressade kaffe. En annan sak, har filterlocket på era aeropressar blivit konkavt?
 

Kronekull

Member
Hej!
Mitt första inlägg på denna eminenta site och jag ville bara tala om att min aeropress kom med posten idag.

Hittils har jag bara druckit kaffe från vår Moccamaster men eftersom min fru inte dricker kaffe och jag har druckit minimalt hemma har kaffet helt enkelt blivit för gammalt, har inte haft någon kvarn tills nu.
Köpte en Electrolux EEG 8000 för att min smärtgräns gick någonstans i dom krokarna och beställde samtidigt en aeropress.
Har provat första koppen och jag är liksom de flesta andra imponerad av smaken.
Fick med en påse Etiopien Harrar(som jag har provat) och har FTO och en påse Idido misty valley som ligger och lurar i köksskåpet.
Finns det någon speciell sorts kaffe man bör prova så man slipper dö nyfiken?

Tänker vänta med att skaffa en espressomaskin men så småningom ska det bli en.
/Magnus
 

martink78

Well-known member
Jag tycker du har en bra början med Harrar och Idido, kanske komplettera med nått kaffe som ligger åt det sötare hållet bara för att få lite bredd på smakupplevelsen, t.ex. Bourboun Jungle.
Sedan finns det ju andra rosterier än J&N (har jag hört :) ) men lokalpatriot som jag är så kan jag inte rekommendera någon av dem.. ;)
 

Kronekull

Member
Tack för tipsen, är lite som en aha upplevelse när man vänder blicken bort från de vanliga kaffehyllorna och sneglar mot nyrostade bönor.
/Magnus
 

martink78

Well-known member
Ja, visst är det häftigt med alla olika smaker kaffe kan ha! Det gäller bara, som jag skrev i någon annan tråd, att vara inställd på att det inte kommer att smaka som man är van vid.
 

svartvest

Well-known member
Jag gjorde en kopp aerobien, jag använder den bakvända sättet och jag fick som ett "baktryck" och kaffet sprutade ut. Är det någon mer med den erfarenheten?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp