Aerobie aeropress - intryck och erfarenheter

zix

Well-known member
Tänkte lägga upp en tråd om den här relativt nya kaffemojängen eftersom det kanske inte är så många som har hunnit pröva den än.
Just nu handlar det om första intrycket. Fortsatta erfarenheter kommer förhoppningsvis efterhand i tråden.
OK: i fredags föll jag till föga för min egen samlarnoja och gick in till Kaffemaskinen och handlade en Aeropress. För den som inte vet vad det är så så finns bild på mackapären bland annat på tillverkarens hemsida: http://www.aerobie.com/Products/aeropress_story.htm
Eftersom det är aerobie som tillverkar grejen så är det förstås plast. Den funkar alltså ungefär som en (väldigt tjock) cykelpump eller spruta, där man häller i kaffe, sen hett vatten, och sen trycker vattnet genom kaffet. Ett platt cirkelrunt pappersfilter, väldigt likt de filter som man filtrerar lösningar med på kemilabb, sitter i botten på tjock-pumpen/sprutan.

Åkte iväg på resa i helgen och tog med Aeropressen, Brikkakannan och lite olika kaffesorter. För att jämföra förstås!
 

zix

Well-known member
För den som nu har gått in och börjat läsa på aerobie om hur fantastisk maskinen är: försök filtrera bort allt amerikanskt hype-snack omkring den. Läser du för mycket av det så är risken att du antingen blir sur för att de så tydligt snackar skit eller att du blir grymt besviken när du har testat den första gången för att den inte motsvarar dina förväntningar. Det är inte bättre än espresso. Tok heller! Det smakar inte ens i närheten av espresso, utan något helt annat.
För det första ger den inte 9 bars tryck. Maler man för fint så läcker luften ut bakvägen när man försöker trycka igenom vattnet. För det andra får man inte ut någon crema ur den - inte med pappersfiltren iallafall.

Men om vi nu lägger det där med espressojämförelserna åt sidan: som kaffekanna betraktad gör den allt riktigt bra kaffe. Här kommer första intrycken av smaken: det är mindre bittert än moka, smakrikare och starkare men mindre beskt än presso, starkare än vacuumbryggare och årsresor bättre än vanligt filterbryggarkaffe.
Närmast jämförbart i smak är nog mokakannan. Jag har uppskattat Brikkakannans kaffe mycket, men Aeropressens kaffe blir minst lika bra. En snabb jämförelse med en omgång Aeropress-kaffe snabbt följd av en omgång Brikkakafffe gav vid handen att man kan få ut ungefär samma styrka, men Aeropressens kaffe blir mindre bittert - faktiskt inte bittert alls - eftersom man kan ha en lägre temperatur på vattnet. Den är också mångsidigare än en mokakanna eftersom man kan variera både mängden kaffe och temperaturen på vattnet. Går inte med moka.

Vad jag störde mig på såhär i början är framförallt egenskaperna som rese-kaffemaskin. Alla lösa delar! Och pappersfiltren. Sen är den ju ungefär 18 gånger fulare än en mokakanna också. Formgivningen och funktionen borde - nej, måste - gå att förbättra jättemycket. Några snabba förslag: rita dit några extra streck på yttercylindern för kaffet, så kan man strunta i att använda kaffeskopan om man vill. Se till att allt går att stoppa in i vartannat så att man får en cylinder när allt är ihoppackat, inte som nu en oformlig hög med grejer. Och varför inte istället använda samma typ av metallhålsfilter som finns till presso, moka och espresso? En tratt följer också med. Fullständligt meningslös för mig, men kanske bra om man ska göra kaffe i mörkret? :roll:

Bra malningsgrad verkar vara ungefär bryggmalet. Mer finmalet kanske också går. En bra mängd verkar vara ungefär två koppar, men det var klart acceptabelt med "full kanna" också (fyra koppar).

Om du gillar kaffet från moka/brikkakannor, vacuumbryggare eller pressokannor så är det här något att titta på. Byggkvalitet vet jag nada om, men håller den över sommaren så är jag nöjd... nästa sommar blir det ibrik.

Fler som har testat den här prylen? Resultat? Tips?
 

JvD

Well-known member
Kul att det börjar komma lite mer trådar som inte bara handlar om espresso. Denna PRYL verkar klart intressant men först blir det en Eva Solo. Skall enligt flera göra riktigt bra kaffe och ser bra ut. Jag är svag för min pressokaffa så denna får komma som två i min kollektion av kaffegrejor ;-) som jag planerar skaffa. Intressant och bra skrivet.
 

bobby orlando

Active member
JvD sa:
Kul att det börjar komma lite mer trådar som inte bara handlar om espresso. Denna PRYL verkar klart intressant men först blir det en Eva Solo. Skall enligt flera göra riktigt bra kaffe och ser bra ut

Mmm! Kan intyga att Eva Solo ger en riktigt bra kopp. Busenkelt och skitsnyggt, dessutom.

Zix - kul läsning!
 

zix

Well-known member
Tackar för feedbacken och de vänliga orden!
Mer intryck kommer efterhand. Tills dess, här nedanför är lite mer läsning om Aerobie av en initierad kille. Han har ett brittiskt lokalt rosteri som heter "has bean". Han är väldigt entusiastisk --> Aerobie-artikel
 

zix

Well-known member
OK, nu har jag haft med den till jobbet ett par dar och gjort yirgacheffe med den. Mina tankar om den här yirgen, som jag hittills annars har gjort espresso på, bekräftas med all önskvärd tydlighet av aeropressen: det är möjligt att den är extra bra i år, men jag kan isåfall inte få fram den fantastiska kvaliteten. Är det min rostning som det är fel på så är jag inte ensam om det...
I Aeropressen har vi hittills kört mörkrostad Sulawesi Kalosi Toraja (Johan & Nyström, hemrostad), mellanrostad yirg (Johan&Nyström, färdigrostad av dem), och mörkrostad yirg (gruppköp med en kille från england - auktionsvinnarkaffe). Sulawesin var utan tvekan godast, och det var extra skojigt, för jag har inte riktigt kunnat fått till det med den i espresso än. Kraftfull, men den blir för grov, liksom... AP:n ger ett mycket mjukare resultat där dess smaker kommer fram på ett helt annat sätt.
Årets yirg ger mycket mer bett, men också en metallisk bismak som jag har svårt att få bort. Detta gäller både hemmarostningen och den J&N har rostat, men särskilt J&N:s.

Nu har jag inte investerat i nån bra termometer än, men det är ändå lätt att konstatera att vattentemperaturen har stor betydelse. Ett varmare vatten verkar ge en mer mokaliknande smak - lite mer bett, liksom. Jag uppskattar det, men om man inte tycker att det passar med kaffet så är det bara att brygga på lite mindre varmt vatten (75-85°)
De huvudsakliga parametrarna är alltså:
* Vattentemperatur
* Vattenmängd i förhållande till kaffe
* Drag-tid (hur länge man låter kaffet stå i behållaren innan man trycker igenom det. Minimum 10 sek. Jag gillar ca 30sek)
* Malning (lite finare än bryggmalet är utgångspunkten)

Den officiella rekommendationen från tillverkaren är ca 80° vatten som hälls i (droppa ner det långsamt i början) kaffet och rörs om under 10 sekunder. Sedan pressar man igenom det, på cirkus femton sekunder.
Rekommenderad vattenmängd i förhållande till kaffemängd är ungefär som proportionerna i en liten mokakanna - alltså ganska mycket kaffe.
Med Sulawesin blev det nästan lite väl mjukt kaffe om man följer rekommendationerna, men starkt! Och gottigott.

Nästa försök blir att få till det med mer ljusrostat kaffe.
 

Nickeh

Well-known member
Har lekt lite med AeroPress idag!

Mycket imponerande liten sak måste jag säga. Skulle nog jämföra kaffet från Aeropress med bistro kaffe. Skillnaden med Aeropress är att filtreringen är mycket mycket bättre vilket tar bort beska från koppen och man undviker att kaffet fortsätter att "bryggas" efter att man hällt upp det pga. de partiklar som inte filtrerats bort.

Den kändes väldigt smidig, anledningen till att det vi körde lite aeropress idag var att vi testade lite olika kaffen och det var helt klart smidigare att köra med Aeropress än att göra t.ex. bistrokannor.

Precis som alla andra bryggmetoder som involverar tryck så blir den lite kräsen på alla parametrar men när det blir rätt så belönas man med en otroligt ren kopp både i ordet rätta bemärkelse och en ren smak.
Körde tre kaffen, Hacienda Esmeralda(Panama) , Adado (Etiopien), Gethumbwini (kenya) alla väldigt bra kaffen med mycket karaktär. Esmeraldan med sin citrus/Mandarin, Adadon mogna bär och Gethumbwinin med sin tydliga smak av svartavinbär. Det kändes som att Aeropressen verkligen gjorde ett bra jobb att belysa dessa smaker.

Fortfarnde så är jag mer såld på vacuum bryggt när det gäller brygg kaffe men Aeropressen samlar många plus i min bok pga. enkelheten att ta med sig och bra för att testa flera olika kaffen samtidigt.
 

majkeloak

Well-known member
Rekommenderas starkt!

Enda "problemet" är ju om du vill brygga till flera, så får du ladda om ett par gånger...
Eller så kan man brygga en stark kopp och sedan späda ut med rätt mängd vatten efteråt.

/Mikael
 

andersno

Well-known member
Jag kunde inte heller motstå att investera i en aeropress idag, och ångrar mig inte! Blev faktiskt glatt överraskad över hur gott det blev på första försöket. Nu spädde jag till "bryggkaffestyrka" (får man egentligen kalla det americano när grunden inte är en espresso?)
 

zix

Well-known member
Tveksamt... men vi fattar ju vad du menar då du säger det, så det blir väl bra.[:D] Kul att du gillade kaffet!
Jag har nästan druckit mig lite trött på aeropressen, börjar tycka att det smakar likadant alltihop. Den är ju så ovanligt dynamisk så troligen beror det på att jag själv inte varierar bryggning, malning, rostning, val av kaffe m.m. tillräckligt mycket, så nästa steg för mig blir nog att skaffa metallfilter (t.ex. genom att klippa ut ur ett Swiss gold) och kolla om man kan få ut lite andra smaker ur den på det sättet.
 

andersno

Well-known member
I bruksanvisningen rekommenderar de en temperatur på endas 80 grader celsius. Någon kommentar till detta?

/ Anders
 

Faktor

Well-known member
I bruksanvisningen rekommenderar de en temperatur på endas 80 grader celsius. Någon kommentar till detta?

/ Anders

Jag trodde inte tillräckligt med aromämnen utvinns om man understiger typ 88 grader? Vet inte om jag litar riktigt på de där Aerobie i deras egna anvisningar riktigt. På förpackningen står det ju "espresso maker" också. Hmm hmm, inväntar vad någon annan har att säga om detta :)
 

andersno

Well-known member
Hehe, precis. Det är mycket i den bruksanvisningen man ska ta med en nypa salt, så det kanske gäller temperaturen också. Om inte någon kommer med en logisk förklaring?
 

zix

Well-known member
Läs i Värsta långa tråden på coffeegeek.com om ni vill få reda på hur killen som gjorde den resonerade. Alan Adlers kommentarer börjar på sidan 2.
Han gjorde tester och folket som han testade på upplevde det tydligen bäst vid dessa temperaturer. Det verkar vara rätt många på den här sidan atlanten som inte kan fatta riktigt hur det kunde bli ett sånt resultat av undersökningen... inte jag heller.
Ett överdoserat, underextraherat, lågtemp-kaffe ger väldigt lite bitterhet, inte helt olikt "kallbryggt kaffe" eller vad man nu kallar det. En slags sötma också. Om nu nån har testat kallbryggt, jag har gjort det en eller två gånger för längesen bara för att pröva...
Det är nog helt riktigt, Faktor, att vissa aromämnen inte utvecklas vid bara 80°. Å andra sidan försvinner vissa andra vid högre temperaturer också.
 

Faktor

Well-known member
Läs i Värsta långa tråden på coffeegeek.com om ni vill få reda på hur killen som gjorde den resonerade. Alan Adlers kommentarer börjar på sidan 2.
Han gjorde tester och folket som han testade på upplevde det tydligen bäst vid dessa temperaturer. Det verkar vara rätt många på den här sidan atlanten som inte kan fatta riktigt hur det kunde bli ett sånt resultat av undersökningen... inte jag heller.
Ett överdoserat, underextraherat, lågtemp-kaffe ger väldigt lite bitterhet, inte helt olikt "kallbryggt kaffe" eller vad man nu kallar det. En slags sötma också. Om nu nån har testat kallbryggt, jag har gjort det en eller två gånger för längesen bara för att pröva...
Det är nog helt riktigt, Faktor, att vissa aromämnen inte utvecklas vid bara 80°. Å andra sidan försvinner vissa andra vid högre temperaturer också.

Helt klart intressant det här. Lutar kanske åt en tidig julklapp... Själv har jag aldrig provat kallbryggt kaffe. Oj så mycket det blev att prova helt plötsligt! :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp