Stockholm Vilka caféer i sthlm får man gärna missa?

von Thor

Kaffevision
Tycker alltid det är kul att prova nya caféer, men oftast så är det bara slöseri med tid. Man kommer in, jättetrevlig personal men fruktansvärt kaffe. Medlemmar får gärna ange vilka caféer som uppenbart är totalt värdelösa så slipper man göra det själv.

Jag rivstartar med CoffeeCup skanstull. Ingen förklaring behövs, helt enkelt värdelöst.
 

Bello

Member
Sen var det ett ställe vid Järntorget, Gamla Stan. I Sydvästra hörnet, Triewalds Gränd. Riktigt dåligt.
 

Niklas Nord

Active member
Nå ställe på drottningatan pachinoti eller nåt hette det.
Tungspetsen sveddes direkt vid kontakt av den mycket för varma mjölken ! :twisted:
 

NiklasM

Well-known member
Akta er för fiket/delin som ligger längst ner på Norrtullsgatan, nästan bredvid apoteket (vid Odenplan). Goda mackor, men vidrigt kaffe. Minns desvärre inte vad det heter. Ligger på hörnan och har ett italienskt klingande namn.

Skumlock på cappun med kakao på. Bleh.
 

kaleii

Well-known member
Blooms på St Paulsgatan och Cosmic Café vid Mariatorget gör horribla sojalatte. Cosmic hade flera lager av mjölkrester på ångpipen, och jag fick säga åt dem att jag beställde sojamjölk för att jag inte ville ha komjölk i kaffet (är laktosintolerant). Det var rätt sorgligt.

Moskén (Al Madinah) vid Medborgarplatsen har en två- eller tregruppsmaskin med E61-bryggrupper där portafilterhandtagen inte är isatta, utan de ligger bredvid maskinen och är kalla. Man blir så ledsen :(
 

von Thor

Kaffevision
fiket på norrtullsgatan heter Abbios. Testade det förra sommaren och instämmer, helt värdelöst.
 

von Thor

Kaffevision
Svart kaffe- South of folkungagatan

Hade fått ett tips på fiket svart kaffe som ligger på södermannagatan, precis vid skånegatan. Kul tänkte jag. Beställer en dubbel, hon jag beställer av skickar vidare ordern till en kille runt tio år, och frågar, "har du fått lära dig göra en dubbel espresso?" -"Självklart!" svarar han. Får en fylld cappuccinokopp, väldigt tunn cema. Jag är inte den som klagar, men när jag kommer till bordet och creman är borta så var jag bara tvungen. Till slut står det tre stycken koppar med lika mycket kaffe i och ingen crema på disken. Det slutar med att hon skyller på att helgpersonalen inte har lärt sig detta samt att de inte får ställ om kvarnen. Ber henne snällt att ställa om den men det låg så mycket kaffe i den så det gick inte. Eftersom de har så mycket kunder på helgen så hinner de inte tömma doseraren, det får vänta tills på måndag. Det slutar med att jag får mina 20kr tillbaka och går vägg i vägg till Cafe south of folkungagatan. Jag får dålig espresso men med rätt mängd och crema, orkar inte gå igenom allt en gång till med totalt oförstående personal. Om någon vet ett fik mellan folkungagatan och götgatan som är bra, snälla hojta till. Obs, cafe string och skåningen suger lika mycket de. Chloes på östgötagatan är ett bättre alternativ men inte perfekt.
 

alexander

Member
Enda fiket värt namnet i hela området är Spuntino på Erstagatan, som dock håller lite ojämn kvalitet. Dock är det divisioner bättre än alla andra däromkring. Men bäst är det när ägaren ( en rakad herre) står där. Då brukar Espresson bli ok 7 gånger av 10 och Cappun ungefär lika ofta. När frun står där är oddsen 30% skulle jag säga...
 

Peter

Well-known member
Som sagt Spuntino varierar men kan vara schysst. I övrigt är det tunnsått med bra kaffe i området... (alexander: det är klart att du sympatiserar med den "rakade herren"... :) ) Men, ja, han vinner på Spuntino.

Det kan bli lite tråkigt att räkna upp alla ställen som inte serverar bra kaffe, det är trots allt få som gör. I.a.f. med de krav de flesta av oss på detta forum ställer.

Så -- jag funderar på (men det kanske blir en egen tråd?) -- vad gör man när man får en dålig espresso? Är den i rätt planhalva kan man ju kanske be om en ny och kanske "hinta" lite om vad man tyckte var fel. Men kan kan ju knappast bjuda på grundkursen, eller? Om både malning, tampning och extraktion är fel, skall man bara gå då?
 

von Thor

Kaffevision
Thomas sa:
Ehh, Waynes coffee...

Det låter på dig att det är uppenbart, och det är det. Har svårt att tro att nån här förväntar sig något annat hos de stora kedjorna.
Lite det som peter är inne på, de är alldeles för många som är dåliga. Men Peter har en bra idè på en ny tråd, kör på!
 

Thomas

Well-known member
Ja, men det märkliga är att Waynes ändå verkar (åtminstone på ytan) satsa på utbud och kvalitet. Det är sedan, när man sätter deras produkter till munnen, som man märker hur det egentligen står till..

vonthor sa:
Thomas sa:
Ehh, Waynes coffee...

Det låter på dig att det är uppenbart, och det är det. Har svårt att tro att nån här förväntar sig något annat hos de stora kedjorna.
Lite det som peter är inne på, de är alldeles för många som är dåliga. Men Peter har en bra idè på en ny tråd, kör på!
 

Santa

Active member
Café Julia
(Om ni skulle förvilla er ner till S:t Eriksgatan 15 på väg till Rålis)

Kaffet forsade igenom filtren (Som låg bredvid maskinen innan användning), kladdigt ångrör och äcklig kopp som de hällde kaffet vidare i... de körde till och med igenom lite mer kaffe då de inte var nöjda med mängden de hällt från äckelkoppen.
 

hkan

Member
Peter sa:
Så -- jag funderar på (men det kanske blir en egen tråd?) -- vad gör man när man får en dålig espresso? Är den i rätt planhalva kan man ju kanske be om en ny och kanske "hinta" lite om vad man tyckte var fel. Men kan kan ju knappast bjuda på grundkursen, eller? Om både malning, tampning och extraktion är fel, skall man bara gå då?

Ett problem är ju att vi i detta landet har något slags kultur som går ut på att på restaurang får man nota och betalar först när man fått vad man beställt.

På ett fik förväntas man betala först och helst gå upp i rök omedelbart efteråt.

Ifrågasätter man vad som serverats framstår man som sinnessjuk.

Den enda lösningen på problemet är egentligen att helt enkelt bara ge upp och hålla sig utan kaffe om det är helt uppenbart att personalen är inkompetent och utrustningen illa skött!
 

Niklas

New member
KA:s Kafé

Jag kan dra en skräckhistoria från den sista gång jag besökte KA:s Kafé (Swedenborgsgatan 7).

På vägen in på stället en vårmorgon såg jag en person sitta utanför och röka. Jag trodde att det var en kund, men hon fimpade cigaretten och följde mig in i kafét och ställde sig bakom disken. Jag bad om en caffe latte och hon började göra den - utan att tvätta händerna. Hon använde en tamper löst, tog bort överflödiga korn med samma hand hon höll cigaretten i och - här kommer dagens punchline - använde ett finger från samma hand som tamper, litet extra.

Jag upplyste henne om renlighetsfelen, på ett konstruktivt sätt; hon tittade på mig som om jag var dum i huvudet. Jag sade att jag inte kunde dricka något sådant, förklarade varför och hon fortsatte stirra. Jag sade hejdå och gick ut.

För övrigt fick stället 3/10 av DN senast.
 

bitme

Active member
Ett ställe som förfallit i min mening är Hornstulls Mjölkbar på Verkstadsg 10. Trots skitig och kladdig maskin täckt med mjölk och kafferester lyckas de framställa hyffsade latte's iallafall mot alla odds, dessutom kör de Monterivas blaskiga, beska kaffe(om jag får säga min mening). Killarna har kunskapen, helt klart, men inte orken att anstränga sig för att hålla det fräscht.

Så jag bestämde mig för att kolla in Café Rosso, Bergsunds Strand 31 och till min förvåning hade ägaren bytts och nu stod där två stackars undomar som förmodligen hade köpt hela stället med kaffemaskin och allt. Sedan upptäckte de någon stans på vägen att de inte hade några som helst barista kunskaper. Riktigt dålig latte blaskig frånvarande crema, fladdrigt skumm. dessutom så tog det 5 minuter innan de insåg att jag ville beställa, konstigt nog fanns det ingen annan i "kön" än jag.

Frapino är fortfarande det i särklass bästa stället på Hornstull, fräscht, service, stil och jädrans fint kaffe.


/
 

Johan

Well-known member
bitme sa:
Frapino är fortfarande det i särklass bästa stället på Hornstull, fräscht, service, stil och jädrans fint kaffe.

Angående hornstull; Café dello sport är inte att förkasta. Tycker nästan det är snäppet bättre än Frapino.

--Johan
 

bitme

Active member
Johan sa:
bitme sa:
Frapino är fortfarande det i särklass bästa stället på Hornstull, fräscht, service, stil och jädrans fint kaffe.

Angående hornstull; Café dello sport är inte att förkasta. Tycker nästan det är snäppet bättre än Frapino.

--Johan


Sant sant, det glömde jag faktiskt bort, inte så ofta jag går förbi det hörnet. Men när jag gör det så är det enkelt att slinka in och ta en 2 go.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp