Stockholm Vilka caféer i sthlm får man inte missa?

treefinger

Well-known member
Jag ska iväg till stockholm imorrn och tänkte försöka hinna med några bra espressohak. Vilka tycker ni att man ska prioritera om man bara får välja tre.

Min spontana plan är att köra, Mellqvist samt Non Solo Bar, men efter dem så vet jag inte riktigt vilket ställe man ska ta.

Vad tycker ni?
 

Molarin

Well-known member
Är du på Non Solo så tycker jag att du även ska testa Caffe Nero. Ta gärna med kameran så att vi får se deras nya inredning.
 

treefinger

Well-known member
Om det ligger i närheten ska jag försöka klämma in Nero också. Just nu känner jag att mitt största problem ligger i att försöka övertyga min flickvän att det är väldigt vettigt att dra till dessa caféer istället för att glida runt på NK hela dan.

Tyvärr har jag ingen vettig kamera för tillfället, ska se om jag kan låna en rackare.
 

macchiato

Member
Hej!
Ska du till Stockholm, så måste du bara testa Zanzibar.
Zanzibar ligger mitt på Norrmalmstorg (bara ett stenkast från NK och de andra märkesbutikerna) och i samma byggnad som Pressbyrån.
Här kan du välja mellan olika sorter från J&N.
Jag försöker alltid gå dit när jag är i "storstan". Senaste besöket var i helgen och då var det lång kö ända ut på torget, ändå kunde de trots tidspress, leverera latteart på varje beställning. Jag beställde en enkel Isola från J&N. Den var kanon :lol:

P.S De kör med J&N nya espressoblandning som heter 5 Estate. Den är super.Testa den. D:S 8)
 

treefinger

Well-known member
Tackar så mycket för tipset! Det låter verkligen spännande, 5 Estate känner jag igen, har sett den nånstans här i Uppsala. J&N, visst är det dom som levererar "Costas blandning"?

En stilla fundering är hur tusan magen ska klara av allt kaffedrickande. Man får nog nästan inse att det krävs mer än 1 dag för att avverka alla bra espressohak i storstan.
 

Anders

Well-known member
Tackar för alla bra tips!

Själv är jag bosatt i Stockholms innerstad sedan flera år, men jag har ändå ingen direkt koll på läget, annat än Sosta. Nu ska jag gå på lite upptäcksfärd.
 

Molarin

Well-known member
Min runda i stockholm i dag blev en liten besvikelse. Stockholm verkar vara en brun filt av jämnbra kvalitet. Inget som smakar direkt illa men inte heller någon riktig höjdpunkt... Förutom en god 5 estate på Coco Vaja då...

Subito - Hög musik och olidligt varm lokal. Aningen surt Moak-kaffe.
Tintarella di Luna - Helt ok kaffepå Kimbo, bra uteservering.
Zanzibar - Medelmåttig 5 estate och förvirrad personal.
Nero - Bra Moak men är lokalen verkligen klar? Lite "vi bygger om"-känsla.
Baresso - Hyfsad men något vattnigt Mokarabica-kaffe.
 

Peter

Well-known member
Den här tråden kanske är mer eller mindre avslutad, men jag måste ändå få lägga till två *bra* espressobarer som inte räknats upp: Molto (på Lilla Essingen) och Spuntino (på Erstagatan, Södermalm). Båda rekommenderas varmt!
 

von Thor

Kaffevision
Håller med om molto, men spuntino övertygade mig inte. Tog en frukostcappuccino och damen titta länge i skumkannan innan hon började skumma. Kändes som hon var väldigt osäker på om hon skulle skumma om den gamla mjölken eller inte. Det blev en omskummning med lite taskigt resultat som följd. Men dock så va lokalen trevlig och hon med. Ska prova en espresso nästa gång för att se om de kan den biten.
 

Peter

Well-known member
Jag håller med, på sätt och vis. Jag har bara druckit dubbel espresso på Spuntino och den har varit schysst alla gånger -- dock beror kvaliteten lite på vem som gör den. Misstänker att "damen" är samma som gjorde en märkbart för lång espresso senast jag var där. Övriga gånger har en man (ägaren? medlem?) gjort riktigt bra dubbla espressi med jämn, vacker crema och riktigt bra smak.
 

Anders

Well-known member
Ok, nu har jag sent omsider varit på Tintarella di Luna, trots att jag bara bor ett stenkast därifrån. Ni andra verkar gilla det men jag måste tyvärr dissa det något för jag tyckte det var smått uselt.

Det enda jag gillade var uteserveringen. Själva kaffet (dubbel espresso) fick rinna en mindre evighet och fyllde i princip en mindre kaffekopp, så smaken var blaskigt värre. Creman var iofs någorlunda ok, och koppen väl förvärmd men slutbetyget blir ändå illa.

Dom kör ju med ngn automatik-knapp (går dom på tid eller vattenmängd förresten?), så det känns som om allt kanske inte hänger på baristan som serverade mig heller (för övrigt en stressad och smått disträ dam i 35-45 års åldern med östeuropeiskt intryck).

Jag antar att jag hade otur med mitt besök, men jag känner mig ändå tveksam till att gå dit igen.

Nästa vända ska jag prova Upper QueenStreet som jag fortfarande inte letat rätt på.
 

[SH]

Well-known member
Var i Stockholm i helgen med frun och det blev två kaffeupplevelser:

Sosta - ett par mycket goda espresso
Zanzibar - hade aldrig gått dit om jag inte läst om stället här i tråden. Vi fick två riktigt goda cappuccino med art på bägge. Vilken ljuvlig upplevelse, här i Uppsala beställer jag aldrig cappuccino - är trött på smaken av kokt mjölk och att behöva vänta 10 min på att eländet svalnat till drickbar temperatur.
 

Spoon

Member
Undertecknad tog också en cappucino på Zanzibar i söndags, den var ruskigt fin! En av de bättre jag druckit, all-time. Fin latte art fick man också. Satt i solen och njöt fullt ut. Skulle höra vilken böna de körde på, men det var kö när vi skulle gå så jag hoppade över det. Måste gå dit i veckan och dra en epsresso.

//Spoon
 

Peter

Well-known member
Är det bara jag som inte gillar Sosta? Eller blandar jag ihop caféerna? :) Snyggt, stiligt, bra service och vackra mjölkdrinkar -- men den rena espresson lämnar en del att önska. Eller har jag bara haft otur?
 

mårris

Well-known member
vilken sosta brukar du hänga på? sveavägen, jakobsbergsgatan, götgatan....är det alla...har nån stängt? jag var på götgatan ett par ggr och gillade inte det. men originalet på sveavägen har aldrig varit dåligt i mina ögon.
 

Peter

Well-known member
Ah -- dåså, konsenus :)
Jo, nog har jag varit in på alla ställen, men Götgatan är nog där jag hamnat flest ggr av rent geografiska skäl.
 

alexander

Member
Tjena gänget! Mina personliga tips om Stockholms bästa kaffebarer och bortse vänligen ifrån partiskheten om Molto, ok?

1. Molto, Luxviken, Lilla Essingen. Bäst utsikt i stan, rätt fantastisk espressoblend ( Tack J&N!), överlag mycket bra baristas frånsett när ny barista håller på att läras upp, fantastisk stämning med massor av stammisar, härlig musik och överlag en väldigt familjär atmosfär.

2. Mellqvist, Café Frankfurt, Pipersgatan. Om mellqvist bör man hålla koll på vilken barista som jobbar, det är stora toppar och dalar, precis som på andra ställen där flera baristas jobbar. Ett misstag de ofta gör är att bränna kaffet då de väntar lite länge med att sätta på vattnet när de satt i bajonetten i gruppen. Klart det blir lite syrligare kaffe då... Innan kaffebytet hamnade mellqvist betydligt längre ner. Monterrivakaffe är helt enkelt inte tillräckligt bra. Deras egna blend är däremot rätt charmig och gör sig rätt bra både i espresso och i cappu, men kanske som bäst i Latten vilket är logiskt med tanke på favvokaffet hos majoriteten av kunderna. Café Frankfurt är ganska nytt, men mysigt litet fik med skön atmosfär och laidback stil på hela stället och på ägarna.

3. Il Caffè, Bergsgatan. Har alltid gillat Palombinikaffet, men det är när Mange är på plats kaffet är som bäst. Kan vara väldigt ojämnt och lite dålig hygien tidvis. Atmosfären är härligt flummig. Ett kalasställe vintertid då de har gott om plats och trådlöst bredband.

4. Non Solo. Är fortfarande ett av de bästa ställena i stan med lite varierande baristaklass, men trevlig personal, skön atmosfär och överlag kaffe bättre än godkännt, även om Moaken är lite väl trist som espresso, dock bättre i cappun.

5. Subito. Jag gillar Jojjes stajl, därför gillar jag Subito. Annars lite stelt för min smak ( bland annat därför jag inte är en jättefan av Sosta förutom deras usla Derocciskaffe på egna påsar...)

Spuntino, Nero, Zanzibar och Foam duger när man är i närheten, men de tre sista känns lite själlösa för min smak. Jag vill att personligheten från de anställda skall kännas i väggarna på stället och jag får aldrig de vibbarna på de tre sista ställena. Spuntino å andra sidan har skön atmosfär, men behöver mer övning på kaffet för att det skall bli jämn och bra kvalitet. Annars är Passallacquakaffet trevligt och personligt och mycket sällsynt i Sverige.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp