Stockholm Vilka caféer i sthlm får man inte missa?

Jay

Well-known member
Har nu provat Non Solo Bar. Bland det sämsta Stockholm har att erbjuda...
 

onyman

Well-known member
Bäst i Stockholm av vad jag provat hittills:

1. Kura Café på St Eriksplan
2. V Street Café på Vasagatan
3. Johan&Nyströms showroom på Söder
4. Drop Coffee på Söder

Håller med Jay, dessa 4 är nog de som man inte ska missa i Stockholm, jag skulle kanske klämma in CocoVaja också.

Kura är kanske det mest intressanta som dykt upp i Sverige det senaste året vad gäller kafeer. Kiwi style, med influenser från London: Flat Whites, Gibraltar (!?!) jag drack en dubbel-shot flat white, gjord på da matteos Etiopiska Natural: bland det godaste jag nånsin har druckit!

Intressant är att Da Matteo har lyckats så väl i Stockholm? 3 av ovan kafeer serverar deras kaffe.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Passa gärna på att besöka Espressino de närmsta veckorna. Kiril, som jobbade där innan ägarbytet, är tillbaks tillfälligt och har bland annat dragit igång deras gamla Clover. Vad jag vet så är det den enda Clovern som är igång i Stockholm för tillfället.
 

Jay

Well-known member
Passa gärna på att besöka Espressino de närmsta veckorna. Kiril, som jobbade där innan ägarbytet, är tillbaks tillfälligt och har bland annat dragit igång deras gamla Clover. Vad jag vet så är det den enda Clovern som är igång i Stockholm för tillfället.
Bytte de kaffeleverantör med ägarbytet också?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Bytte de kaffeleverantör med ägarbytet också?

De kör fortfarande med kaffe från Johan & Nyström. I början körde de lite singlar i ena kvarnen och 5-estate i den andra (om jag minns rätt). Efter ägarbytet gick de över till en egen blandning i lite mer italiensk stil och 10% robusta. Om inte jag har fått allt om bakfoten så är det samma ägare till Espressino som Muggen och Non Solo Bar 1 & 2. Kanske kör alla samma blandning?
 

Jay

Well-known member
De kör fortfarande med kaffe från Johan & Nyström. I början körde de lite singlar i ena kvarnen och 5-estate i den andra (om jag minns rätt). Efter ägarbytet gick de över till en egen blandning i lite mer italiensk stil och 10% robusta. Om inte jag har fått allt om bakfoten så är det samma ägare till Espressino som Muggen och Non Solo Bar 1 & 2. Kanske kör alla samma blandning?
Kaffet var ganska vattnigt när jag hade det på Espressino, men det hade åtminstone munkänsla och smak direkt, och ingen extrem robustaeftersmak som de hade på Non Solo, som var direkt uppenbar.
 

minicmars

Well-known member
De kör fortfarande med kaffe från Johan & Nyström. I början körde de lite singlar i ena kvarnen och 5-estate i den andra (om jag minns rätt). Efter ägarbytet gick de över till en egen blandning i lite mer italiensk stil och 10% robusta.

J&N > Åre pop> J&N italiensk blanding, nu kör Kiril 5 estates också:coffee:
 

PF013

Well-known member
De kör fortfarande med kaffe från Johan & Nyström. I början körde de lite singlar i ena kvarnen och 5-estate i den andra (om jag minns rätt). Efter ägarbytet gick de över till en egen blandning i lite mer italiensk stil och 10% robusta. Om inte jag har fått allt om bakfoten så är det samma ägare till Espressino som Muggen och Non Solo Bar 1 & 2. Kanske kör alla samma blandning?

Jag var visserligen bara på Espressino en gång innan ägarbytet (jag tror det var några veckor innan), men då var hyllan full med enkilospåsar Åre Pop (som Josef drog till perfektion). Jag noterade det så noggrant, eftersom jag var på desperat bönjakt på Söder en söndag med alla butiker stängda, och jag inte slog till på en kilopåse eftersom jag inte fick tag på hrbrun för att höra om han ville dela en... :)
 

J

Active member
Mellqvist Rörstrandsgatan expanderat!
Nu är väggen riven och plasten borttagen, kom och drick Haugaard.
Vi ses på den ena eller andra sidan baren!
 

[SH]

Well-known member
Rekommenderar verkligen Drop Coffee efter ett besök där igår förmiddag. Avnjöt en sagolikt god kopp av Haugaards Wilford Lamastus Panama. Lite kaffesnack och en skön atmosfär kom på köpet.

Nu ska jag öppna men egen påse med ovan nämnda kaffe... :D
 

Jay

Well-known member
har nu druckit clover på Espressino i Götgatsbacken, en Kenyan rostad av Haugaard! Mycket bra! Hoppas de håller igång maskinen efter Kiril har åkt!

För övrigt var jag på Etnografiska museet häromdagen. De serverar Haugaard kaffe, och säljer också take away påsar med hela bönor. 125:- för en påse rostad i mitten av Maj?? Rip Off!
Drack inget kaffe på plats, men det är ju lovande och roligt att se en Synesso på museum. Hoppas de inte använder den som museeiföremål bara.
 

Jay

Well-known member
Avnjöt en sagolikt god kopp av Haugaards Wilford Lamastus Panama. Lite kaffesnack och en skön atmosfär kom på köpet.

Nu ska jag öppna men egen påse med ovan nämnda kaffe... :D
Det var denna jag köpte för 125:-, upptäckte för sent att den var så gammal. Blåbär kom igenom i alla fall, men det vore trevligt att få smaka den ordentligt färsk!
 

Jay

Well-known member
Var idag på Mellqvist på Söder för en kaffe. Vilken skillnad från Mellqvist på Rörstrandsgatan! Äkta kaffepassion och toppespresso! Supertrevlig personal och bra vibb överlag! Mellqvist på Söder läggs garanterat till på min lista!
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag har faktiskt druckit grym espresso på både Rörstrandsgatan och Vallgatan, men jag kanske bara hade tur?

Drar alltid till Mellqvist för en Portland när jag kommer till Sthlm.
 

onyman

Well-known member
Mellqvist: Jag gick där ganska ofta för ett-två år sedan och då var de ojämna i kvalite och service, verkade ha en massa personal som roterade, när jag upptäckte tvålpalatset och senare Drop slutade jag gå, nu finns dessutom J&N på gångavstånd och espressini 5min bort.....
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp