Vatten kvar i handtaget

.:sh

New member
Tjena.
När jag gör min espresso får jag alltid en skätt vatten kvar i handtaget, ovanför "pucken" med kaffe. Jag har provat med olika malningsgrader, kaffesorter och tampningstryck, men får alltid samma resultat.
Jag är i övrigt nöjd med resultatet, både smak och utseende.
har en Isomac Brio.
Nån som vet vad jag bör förändra?
 

wesaft

Well-known member
Jag vet itne hur Isomac Brio är uppbyggd, men skulle tippa på att du som jag har en tvåvägsventil i din maskin. Jag får ocskå blöta puckar, det är bara för att det inte finns en extra ventil som hindrar vattnet att nå pucken när du stängt av.

Det gör det svårare att analysera pucken coh slå ut den, men häll försiktigt av vattnet och studera hur den ser ut. Om du låter den stå ett tag torkar den.

Du är nöjd med smak och utseende på resultatet, det är det viktiga.
 

.:sh

New member
Alls inte omöjligt, provade iofs att köra på steg 7 av 10 (högre=grövre) och tampa järnet med min ståltamp, men fortfarande vatten... Har provat mot badrumsvågen för att försöka få in 15kg i ryggmärgen med.
Ska nog labba mer ikväll, men fö finmalet och för löst är en möjlig orsak?
Tycker dessutom att min crema är i ljusaste laget.

Tack för hjälpen btw! Topp-forum!
 

Glen

Well-known member
Jag får också vatten i handtaget ibland- vid de godaste espressoshotsen. LÄste nånstans att det ska bli så på gaggiamaskinerna, men vet inte. Det bekymrar mig inte så mycket om det inte är ett tecken på taskig pump förstås.

Glen :D
 

TheJaff

Well-known member
Hade en litet fest i helgen i samband med melodifestivalen (teven var bara på lite i bakgrunden, mer än så får det inte vara :?) och då gick såklart maskinen varm. Då jag skruvade av handtaget efter en av shotsen (med enkelfiltret) så blev jag väldigt förvånad: inget kaffe!? Men framför mig stod det definitivt en espresso med crema o allt..

Det visade sig att hela kaffepucken satt fast mot vattenhuvudet!? Har ni varit med om det?
 

arto

Well-known member
Har hänt mig några gånger. Tycker det har försvunnit med tiden. Kanske är vanligare på nya maskiner.
 

Glen

Well-known member
Får också så ibland. Kan kanske bero på hur mycket kaffe som du öser i?

Glen
 

treefinger

Well-known member
TheJaff sa:
Hade en litet fest i helgen i samband med melodifestivalen (teven var bara på lite i bakgrunden, mer än så får det inte vara :?) och då gick såklart maskinen varm. Då jag skruvade av handtaget efter en av shotsen (med enkelfiltret) så blev jag väldigt förvånad: inget kaffe!? Men framför mig stod det definitivt en espresso med crema o allt..

Det visade sig att hela kaffepucken satt fast mot vattenhuvudet!? Har ni varit med om det?

Jorå, händer väl mig vid kanske 7% av gångerna :)
 
Topp