Fick du bra kaffe på morgonen?

arto

Well-known member
Var drack du ditt morgonkaffe idag? Hur smakade den? Längtar du tills morgondagens kopp?

För att knyta till temat hantverk, så kan vi kort beskriva tipps och råd hur vi har lyckats (eller, misslyckats :twisted: ) med morgonens drycker.

------------------
Rättade tusen
stavfel
 

arto

Well-known member
Jag får väl börja som trådskapare :p

Drack min cappuccino hemma, alldeles nyss.

Spenderade natten som båtvakt vid Enhörna. Mycket slitsamt jobb det :lol:

Så väl hemma skruvade jag fast nya trähandtaget till Gaggian och började tillagningen.

Mycket gott blev det. Otroligt krämigt, mustigt. Med mycket starka kontraster. Och ni vet sånadär, mycket mörkbruna sprickor här och där.

Mums :D

Mitt tipps, som säkerligen är välbekant till de flesta här, är att basera sin cappuccino på en dubbel ristretto. Låt även maskinerna bli varma och goa innan du sätter igång.
 

Lars

Well-known member
Drack också en cappuccino hemma i morse. Gjorde en till mig och en till sambon. Lattearten blev faktiskt riktigt bra på båda (så fick jag skryta lite också...)

Normalt, så brukar jag börja dagen med en Cappuccino vid 8-tiden (hemma alltså). På jobbet brukar vi sedan smita ifrån strax innan 9 och hämta en kaffe på favorithaket som ligger 200 meter härifrån. Då brukar det bli en dubbel espresso, med ungefär lika mycket mjölk som kaffe (espressino). Efter lunchen blir det sedan en eller två enkla espresso. På kvällen brukar det bli någon enkel espresso på maten och sedan en kvällscappuccinon vid 22 tiden. Maskinen står på dygnet runt, så att man inte måste vänta om man blir sugen.

/Lars
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kaffet hemma alltid perfekt 8) Frukostlatte med perfekt hjärta på. Krävs för att gulla liv i mig själv på morgonen :lol:
 

Molarin

Well-known member
Går tyvärr på stark penicillin-dos och får inte dricka kaffe... (Har köpt en ny påse DeLuxe för att fira på fredag)

Alkohol går bra men inte koffein. Höll mig dock borta även från den.
 

kaleii

Well-known member
Fick en tokgod cappuccino i morse av flickvännen. Vanligtvis så är det jag som gör kaffet, men jag hade bråttom att komma iväg, så hon axlade ansvaret.

Mums.
 

wesaft

Well-known member
Oj, känner mig som en syndare nu, drack te imorse :)
Min hals är lite öm, så det blev ett grönt te som heter Safari + hunung, bra kombo.
Igår gjorde jag en cappuccino till frukost, smakade gott.
På morgonen är jag så seg, längtar inte tills den koppen.
 

Glen

Well-known member
Jag tycker Mocka är godast på morgonen så det är mitt tips: Ni kan det säkert bättre än jag, men 1/3 espresso, 1/3 drickchoklad och 1/3 ångad mjölk! På med lite kakao på toppen och sockra efter behag.

Ha d.
Glen :D
 

arto

Well-known member
Glen sa:
Jag tycker Mocka är godast på morgonen så det är mitt tips: Ni kan det säkert bättre än jag, men 1/3 espresso, 1/3 drickchoklad och 1/3 ångad mjölk! På med lite kakao på toppen och sockra efter behag.

Ha d.
Glen :D

Intressant :D

Jag funderar på att experimentera lite just nu. Med kakao och espresso. Dock har jag förr haft det svårt med att hitta bra proportioner. Antingen smakar det ingen kakao alls, eller så försvinner kaffesmaket helt.

Måste testa mer :)
 

Glen

Well-known member
Arto :arrow:

Ta och gör i ordning lite choklad först enligt följande:

1.5 dl mjölk, 1 tsk socker, 1 msk kakao (rätt mycket enligt normala chokladrecept). Vitsen är enligt mig att få en fram lite lite av beskan i chokladen. När du värmt och vispat ihop allt till 65-70 grader (ej kokning!!!) kan du tappa upp allt på en ren glasflaska (typ chokladpucko) och stoppa i kylen (sätt för guds skull inte på locket innan chokladen har svalnat då får du den berömda termoseffekten med exploderande glas!!! :lol: )

När du sen ska ha en Mocka, återvärmer du chokladen, det verkar funka och det blir :twisted: så gott! Observera att det räcker med 6 cl choklad, speciellt när den är stark!

Kolla på min blogg så kan du se hur den ser ut.

/Glen
 

Glen

Well-known member
Bättre choklad.

Vill ni lyxa till det extra tar ni naturligtvis mörk choklad och rör ut i mjölken isf kakao.

Går förresten båtvakt imorrn vid ekoln. Ska polera vinschar hela natten så att jag kan raka mig i dem under semestern. :lol:

Glen 8)
 

arto

Well-known member
Tack för receptet :D

Låter smidigt att göra i ordning en större mängd choklad :) Blir till och testa imorgon.

Du får ha en trevlig vaktstund
 

arto

Well-known member
Morse gav jag mig själv en dubbel ristretto i en 2 dl kopp med ångad mjölk inkl skum på. Det smakade trevligt, dock något väl stor del mjölk var de.
 

zix

Well-known member
arto sa:
Var drack du din morgonkaffe idag? Hur smakade den? Länktar du tills morgondagen kopp?
Jag längtar alltid till nästa kopp. I morse, som oftast, drack jag den hemma. För litet tid att egentligen njuta, men som tur är sitter eftersmaken i en bra stund efteråt. När det är som bäst kommer det nöjda leendet i bilen eller på cykeln sisådär två minuter efteråt. Bra för medtrafikanterna...

En dubbel, kort nog att gå in i en enkelkopp med god marginal, är standarden.
 

arto

Well-known member
Idag gjorde jag mig en stor kaffe som liknar en dryg cappuccino. Baserade på två av någonting som liknar ristretto gjorda på Monteriva Marche (som jag inte riktigt kan handskas med än), plus "lite-under-2-dl" skummad standardmjölk.

caffe_22.jpg


Jättehärligt att dricka på balkongen, njuta av solen, och lyssna på alla ljud. Och i bakgrunden kan ni se mina två citroner som jag ska äta idag :) Känner att det är en härlig start på dagen, trots klockan hunnit bli 12.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
arto sa:
Jag funderar på att experimentera lite just nu. Med kakao och espresso. Dock har jag förr haft det svårt med att hitta bra proportioner. Antingen smakar det ingen kakao alls, eller så försvinner kaffesmaket helt.

Måste testa mer :)

Jag kör såhär:

Till 2st stora Cappuccinos, eller Moccaccinos, eller whatever.

Häll upp mjölk så det räcker till båda kopparna, peta ner en tesked Oboy.
En dubbel espresso i varje kopp, ånga mjölken.
Häll upp.
Njut.

Tar man för mycket Oboy blir det mer "varm choklad med kaffesmak", med en tesked till två koppar blir det "kaffe med lite mer chokladsmak". Socker behövs inte tycker jag, eftersom Oboyn redan gör det hela lite sötare.
:)

Det är det enda jag dricker i kaffeväg nästan... :D
 

arto

Well-known member
Idag blev min cappuccino lite dålig. Fick inte mjölken att bli sådär krämig & söt som jag vill ha den. Men sen på lunchen när man var mer pigg så gick det bättre till och jag blev nöjd :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp