Fick du bra kaffe på morgonen?

jb

Well-known member
När du häller mjölken i glaset med espresson så får du en blandning av kaffet och mjölken till en helt blandad dryck när du gör latte macchiato och häller shoten i mjölken blandar det sig på ett annat sätt och påverkar även smaken/karaktären av kaffe i mjölken... (till det bättre eller sämre får du själv avgöra)... eller hur man nu vill definiera det.
Man får en något "snällare" kaffesmak i latte macchiaton.

Man kan testa detta genom att göra både caffellatten och latte macchiaton med en dubbel espresso.
Tänk på när du häller caffellatten att du vill ha creman med upp hela vägen, tillsammans med mjölken så att de blandar sig och så att du får aromerna från crema på toppen av drycken.
Detta gör du genom att inte hälla för fort i början... ;)
 
M

Medlem14302

Guest
I denna tråd säger JB "tack DC, det värmer". Nu kanske den skarpsinte började leta efter något jag sagt till JB, antagligen något värmande men kanske inte hittar det. I morse så skrev jag snabbt innan jobbet en förklaring på hur en Latte defineras och avslutade mitt inlägg med följande: "Jb kan rätta mitt inlägg, han är en vis man". Sedan skulle jag lägga till en sak i det jag skrev och råkade trycka på radera medelande, sen på ok för jag tänkte skriva om allt och sen hann jag inte för jag blev innringd till jobbet..... Så nu vet ni dels varför Jb skrev så och även att han är en vis man, för det är han! ;)
 

arto

Well-known member
Vad brukar ni äta till cappuccinon?

Själv tycker jag en bit frukt är trevligt på morgonen. Piggnar man till av. Annars så är det rostat bröd med bra ost på som är favoriten.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Har jag vetat länge ;)
(ang. DCs senaste post)

arto; Brioche med ost och god bitter marmelad. Oslagbart. I "värsta" fall en croissant..
 

arto

Well-known member
Men tänk er.... köra-ut-frukost-service.

Dela ut mjölk och nybakade frallor bakom folks dörrar. Dom får web-prenumera...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ja, alltså.. Jag hittar min på ostbutiken på Linnégatan här i Gbg, och på Franska bageriet, i Saluhallen osv mm. Ibland också på typ Hemköp. Gillar den bittra brittiska varianten, gärna med nån cognac el.dyl i. Fikonmarmelad är inte fel heller. Finns inga gränser... Nybakad brioche med Talleggio och fikonmarmelad. Go natt, nu ska jag göra så det blir frukost mycket snart 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp