Stockholm Kaffe & Honung

von Thor

Kaffevision
Hornsgatan 144 typ.
Stod och väntade på bussen, ser ett nyöppnat ställe och tänker, vadfan, kan vara värt att vänta på nästa buss som går om 5 min. Detta är ett monterivacafe som kör på marche bönan. Överdosering och kvarntampning ger mig en enkel som är väldigt bubblig i creman, den försvinner väldigt fort dessutom.
-Alltså, denna kvarntampning som återkommer lite då och då, kan man göra så och få ett bra resultat eller blir det alltid skit? Den här killen såg ut som han försöke att tampa så hårt som möjlig i alla fall. Vilket fall ingen bra espresso men trevlig barista och bar.
 

wesaft

Well-known member
offtopic: Jag testade espresso med honung en dag när jag hade ont i halsen, var trött på allt te och trodde jag fick en snilleblixt :/
Uuuuah, testa inte det, var riktigt äckligt.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är klart att det kan funka med kvarntampning, men då måste man veta vad man gör. Vad jag förstått finns inte den sortens tamper på praktiskt taget några kvarnar som nyproduceras längre. Ett ont som måste bort!
 

alexander

Member
Det finns massor av olika åsikter om kvarntampning, men jag avråder från ställen som kör det. Om man jobbat med kaffe ett tag vet man att det är svårt nog att tampa jämt med en bra tamper ( och med tillräckligt tryck). Att med kvarntamper tampa helt vågrätt, med bra tryck och få en slät yta ut i kanten på insatsen är toksvårt, jag har inte sett mer än en -två pers göra det bra... Alltså är oddsen rätt usla.
 

Nickeh

Well-known member
Jag överväger startkt att donera min gamla tamper till ett café istan som kör med kvarntampning bara för att se om det skulle kunna väcka mer medvetenhet om vad dom gör.
Är knepigt då yrkes folk inte har koll på vad dom sysslar med.
 

mårris

Well-known member
Tog en fika där idag:

1. först en enkel, underextraherad espresso av monteriva marche. valhänt hantverk och tråkigt kaffe - rann för fort för länge (och JA, han kvarntampade, slappt).

2. sen en cappuccino (av ren nyfikenhet). samma kassa espressogrund. bubblig mjölk med diskmedelsartad råge på koppen. för varm. han torkade inte av ångpipen på en gång, utan den fick stå och gro in riktigt härligt.

2a. några kom in och beställde caffe latte. dom fick kakao på utan att han frågade.

3. det var tomt i baren i princip = inga ursäkter.

4. gå någon annan stans. det enda som är ok är priserna, 10 kr enkel, 15 dubbel, 20 cappu, men skit är skit, även i spruckna vaser.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp