Ugntåliga koppar

johey

Well-known member
Min farmor är en hejare på att måla motiv på porslin, och hon frågade mig om det är något speciellt jag önskar mig. Direkt kom jag att tänka på att jag skulle vilja ha espresso- och/eller cappuccinokoppar. Hon lovade att fixa det, men återkom senare med beskedet att hon helt enkelt inte får tag på något material.

Så nu efterlyser jag alltså espresso- och/eller cappuccinokoppar, med lite speciella krav. Det ska vara vitt porslin och de ska tåla att utsättas för den temperatur som behövs när färgen ska brännas. Jag har för mig att det är 1200 grader Celcius! Porslinet måste vara avsett för detta, för det är ingen bra idé att köpa och testa på vinst och förlust. Pallar inte porslinet temperaturen, kan det "explodera" och förstöra allt övrigt porslin som bräns i ugnen samtidigt. Därmed kan förlusten bli ganska stor, om man chansar.

Alla tips mottages varmt!
 

Tobias

Well-known member
Jag har också varit inne på samma spår min donna är grym på sånt där som har med dekoration att göra och jag har föreslagit att hon ska måla några espresso och cappakoppar åt mig.

Var kan man hitta sån färg och vad kostar det? vore shysst med lite unika inslag i köket :)
 

johey

Well-known member
Du lär ta kontakt med någon förening/kurs som sysslar med sådant. En ugn som grejar 1200 grader är inte vart hem beunnat. Färg och porslin brukar finnas till försäljning genom sådana föreningar/kurser, och antagligen får man de bästa tipsen därigenom. Generellt gäller dock att det inte är en billig hobby :).
 

Tobias

Well-known member
Så man kan inte gå in på närmsta hobbexbutik och köpa lite vattenfärg alltså ;) Men sånt där kan väl typ högstadieskolor ha eller? får väl gå med i en sån kvällskurs tror du att det finns sånna med inrikting på espresso :)
 

Ante

Well-known member
Min förra chef målade kaffekoppar åt alla anställda. Hon köpte nån hobbyfärg som hon brände i ugnen hemma, tål knappast maskindisk men handdisk håller dom för iaf...

kan ju vara ett alternativ om man inte får tag på ordintliga grejer
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kan tänka mig att nollporositets-fältspatsporslin borde palla trycket, t.ex det från Italienska Ancap. Kan kolla upp det om det låter intressant?
 

johey

Well-known member
Jag är tveksam till att det finns specialkurser i målning av espressorelaterat porslin, men man ska aldrig säga aldrig :).

Cheffalo: Det är i allra högsta grad intressant!
 

JvD

Well-known member
Cheffalo sa:
Kan tänka mig att nollporositets-fältspatsporslin borde palla trycket, t.ex det från Italienska Ancap.

...som jbcoffeehouse är återförsäljare av och som sedan kaffemaskinen givetvis gladeligen säljer ;-) Nu ligger jag risigt till IGEN!

Skänt å sido, har varit intresserad av dessa förut, dock INTE för att måla. Vad är (erat) utpris för dessa koppar (ungefär, för jag antar att det är lite olika beroende på modell).
 

johey

Well-known member
Stort tack för tipset! På jbcoffeehouse.se står att läsa följande:

"Logotryck kan göras dels direkt vid produktion och bränns då i 1410 grader, vilket ger mycket hög tålighet och hållbarhet på trycket."

Det tar jag som ett tecken på att kopparna tål 1200 grader :). Då är frågan, vad ska jag ha för koppar och vad kostar dem? Jag är inte alls insatt i vad som gäller, men jag vill ha koppar som jag kommer tycka om länge. Även efter hand då jag förhoppningsvis blir mer insatt i denna djungel.

I första hand vill jag ha espressokoppar, men helst skulle jag vilja ha både det och cappuccinokoppar. Undrar om man vågar vara så fräck att man frågar gamla farmor om hon har lust att måla sex stycken av varje, inklusive fat :).
 

JvD

Well-known member
ENligt JB så kostar cappucinokopparna från 474:- (6st) och espressokopparna från 354:- (6st). Frågan är dock om detta är utpriser hos dem så säljer dessa vidare (JB sysslar inte med sånt).

johey, eftersom du förefaller bo i Västerås så, om du inte redan vet det, är Ericssons Frukt & Grönt de ( i V:ås) som kan sälja vidare JBs prylar till slutkund. OFFTOPIC: Gäller också kaffe. Jag köper själv något kilo där då och då :) De kan TOM sälja lösvikt från kilospåsar för den som inte vill köpa ett kilo.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jo, JvD, det är ju just därför jag känner till dessa.
Espressokoppar ligger på 59:-/st, med fat och Cappuccinokoppar 79:-
Finns massa olika utseende på kopparna.

OBS, Giottokoppen är lite dyrare, då den är lite speciell i designen. Står inte mitt på fatet utan lite vid sidan om.
 

johey

Well-known member
JvD: Bor du också i Västerås? Var ligger denna butik? Säljer de råkaffe?

Cheffalo (och andra): Hur vill jag egentligen att kopparna ska se ut? Hur stora vill jag att de ska vara? Om jag har espressokoppar av en sort, vill jag då ha cappuccinokopparna av samma? Jag har ju faktiskt ingen aning om vad jag vill, så snälla, förklara för mig! :)
 

jb

Well-known member
Kollade med Italien och dom säger att man kan bränna upp emot 1210 grader... Jag vet också att tryckaren vi anlitar i Sverige bränner in klichén med ca 800 grader vilket räcker.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp