Tömma filtret på smidigt sätt

johey

Well-known member
Det helt klart klantigaste jag har gjort i år är att bli medlem i detta forum. Här har jag verkligen insett att ingen av den kaffeutrustning jag har duger, och jag måste köpa allt nytt. Gratis medlemskap? Jo jag tackar. Dyrare forum får man leta efter. :twisted:

Skämt åt sido. Trevligare forum får man också leta efter. Det jag har är alltså en espressomaskin av märket Krups och modell äldre. Min fråga är enkel - hur fanken ska man bära sig åt för att få ut kaffet ur filtret på ett smidigt sett? Jag får stå och banka och slå mig grön och blå, för att i vissa fall helt få ge upp och spola ut det med vatten (vilket inte heller är helt lätt). Nyare Krupsmaskiner har någon slags hävarm som man bara trycker på så släpper det.

Det verkar inte spela någon roll hur hårt eller löst jag tampar kaffet (om man nu får kalla det tampa, när man använder en kryddburk som tamp :roll:). Har malningsgraden någon inverkan? Min kvarn (Isomac nånting) pallar inte att mala så fint som man skulle önska. Inte kan det väl vara lättare att få ut kaffet om man använder finare malning?
 

treefinger

Well-known member
Låter väldigt konstigt att det ska vara så stora problem att få ur kaffet. Hur ser ditt filter ut? Vad tror du själv är orsaken? Fastnar kaffet i filtret eller? Isåfall borde det väl kanske funka om du rengör filtret rejält. Har det alltid varit problem med att få ut kaffet, eller har det börjat bli problem med den biten ganska nyligen?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jo då, för då blir pucken torr och fin efter bryggning. Men det händer aldrig på Krups då de inte med all plast och aluminium klarar av att extrahera kaffet ordentligt. Mottrycksplasten i handtaget gör det omöjligt för allt vatten att passera genom kaffet. Så fort du stänger av pumpen stannar en massa vatten kvar i kaffet och du har en blöt gegga att spola ur. Tyvärr
 

johey

Well-known member
Jag ska försöka knäppa lite bilder efter mitt eftermiddagskaffe. Jag tror nog det har varit såhär hela tiden sedan jag fick maskinen. Ja, jag fick den begagnad av min kusin för något drygt år sen (varefter jag fick upp ögnonen för det här med kaffe). Jag vet inte om det skulle hjälpa att rengöra filtret. Visst, det kanske inte är lämpligt att använda för kirurgiska operationer i nuläget, men skitigare saker har jag sett. Värt att prova iaf!

Ja, vad tror jag det beror på? Hmm. Kaffesump är ju lite kladdig, och efter att ha packats dit av vatten med högt tryck, tycker jag det vore konstigt om det inte fastnade. Men uppenbarligen ska det inte göra det iaf.

Jag har inte sett hur andra maskiners filter ser ut, men jag kan tänka mig att det nog finns en anledning till att Krups har valt att sätta dit en hävarm för detta ändamål på sina senare modeller.
 

johey

Well-known member
Cheffalo: Jag tror inte att min maskin har det där mottrycksplasten du snackar om. Visst sitter det en plastbit i handtaget, under filtret, men det kan omöjligen påverka trycket. Det sitter alltså så långt ned att det inte nuddar själva filtret. Det blir inget vatten kvar i kaffet om det får sitta kvar i maskinen ett par timmar. Jag ska som sagt försöka knäppa några detaljbilder snart.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Mm, men det är så det är. När trycket går på buktar plasten neråt och täpper igen så inget kaffe/vatten kan passera förrns ett visst tryck uppnåtts. Då först släpper den igenom det hela. Därför är kaffet alltid blött när du ska tömma. Jo, har det suttit där ett tag dunstar geggan och kvar är bara kaffepulvret.
 

wesaft

Well-known member
Jag har bara en tvåvägsventil i min maskin.
Har delvis samma problem som du har, mina puckar är alltså alltid blöta efteråt.
Vad som fastnar mer eller mindre är inget att bry sig om, försök att göra det godaste kaffet.

Jag bankar först ut, sen sköljer jag med vatten för att få ut resten.

Jag har inte heller några lyxprodukter, men man kan alltid sträva att få so gott resultat med den utrustning man har. Du kanske kan öppna upp din kvarn och justera till en finare malningsgrad?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Tror inte det skulle hjälpa. Krups gillar inte när det är för finmalet, pga mottrycksplasten. Tampning uppskattar den inte heller.
 

johey

Well-known member
Nu blev jag ju så nyfiken att jag kände mig tvungen att skruva isär handtaget och kolla hur det fungerar, och tja... Det finns ingen sådan funktionalitet. Det är dock ganska små hål som kaffet ska igenom, så möjligen kan det uppstå ett mottryck just på grund av att inte hur mycket som helst kan rinna igenom på en gång. Ganska vag begränsning dock. Häller jag vatten i handtaget, rinner det ganska obehindrat igenom. Likaså om jag sätter fast handtaget med ett tomt filter i maskinen och kör igenom vatten, så fylls koppen lika snabbt som om jag inte skulle ha satt dit handtaget. Jag tror inte att den där funktionen finns på min gamla skrutt. Kan det inte vara så endast på de nyare/dyrare modellerna?
 

Lars

Well-known member
Jag tror vad Cheffalo försöker säga på ett fint sätt är att det är dags för en ny maskin, eller att du får leva med problemet ;)
 

johey

Well-known member
Hehe, okey jag ber om ursäkt. Inte min mening att betvivla det du säger. Du verkar ju ha varit med ett tag :). Jag bara tänkte att det kanske finns Krupsmodeller som saknar denna mottrycksplast, för jag kan inte se att den jag har skulle kunna ha en sådan funktion. Det finns inga rörliga delar i handtaget, så den enda möjligheten vore att plasten på något magiskt sett ändrar form när den utsätts för tryck. Det verkar inte rimligt tycker jag.

Nu sitter jag och insuper min eftermiddagskopp. Snart ska jag plåta hur det ser ut före och efter jag har fått bort kaffet.
 

johey

Well-known member
Jo, att det är dags för en ny maskin är jag fullt medveten om, som jag antydde i mitt första inlägg. Hehe. :lol:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Vad mig anbelangar behöver du inte ta nån bild på eländet, jag har sett det i tio års tid. (förr sålt Krups, ägt Krups och slängt Krups ;) )

[jobbar inte längre med Krups]
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp