Våra fikabilder

stipok

Well-known member
Jag såg den här tråden lite för sent, så det får bli en meta-bild. Dubbel espresso på monmouth house blend, muffin och grubblerier över varför morgonens bröd blev så plattImageUploadedByTapatalk1415279268.160948.jpg
 

hne

Well-known member
Bröd blir platt om det jäst för länge. Degen jäser snabbare med högre temperatur, lägre salthalt, högre vattenhalt, mer jäst och bättre tillgång till syre.
Bröd blir också platt om degen vilat för kort tid eller knådats för lite (då dessutom smulig) eller alldeles för mycket (seg).
Lurigast är om du har riktigt blöt deg, för då måste du dessutom få degen i spänn för att den inte ska rinna iväg (sök på internet efter stretch and fold)

Vad gjorde du fel?
 

stipok

Well-known member
Vet inte riktigt, men jag gissar att surdegen inte var på topp i kombination med gammalt mjöl som fick mer vatten än det orkade binda. Ska testa att minska vattnet och rundriva degen innan sista jäsningen.
 

stipok

Well-known member
Tack för bra artiklar/youtube-klipp!

Ja, kaffevågen klarar upp till två kilo så den får extraknäcka som bakvåg. Jag har läst lite mer i lugn och ro nu på kvällen och felet jag gjorde var nog att hoppa över de där halva meningen i receptet "skrapa ner degen i [bröd]formen" och helt sonika låta degen jäsa klart på en mjölad bakduk i en stor skål och att sen lägga direkt på en varm plåt i ugnen... Det visade sig att degen hade 83% vatten i förhållande till mjöl så eftersom jag varken knådade, vek, eller la degen i formar var det kanske inte så konstigt att den flöt ut i ugnen.:wub: Jag ska göra ett nytt försök i morgon och ska testa att vika den några gånger under första jäsningen. Förhoppningsvis löser det problemet och jag slipper formarna som är rätt tråkiga.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp