Våra fikabilder

lothar

Member
Efter Starbucks och espresso house kan, och såhär några timmar innan söndagsmiddagen så kan jag inte låta bli att fresta med lite Italien:


Cappuccino och Tramezzino på det frukostfik som jag alltid fikar på i Rom. Beställde detta första gången jag var på fiket 2003, sedan dess har jag alltid fått samma sak serverad innan jag hunnit beställa - även om det gått nästan ett år sen jag var där sist! Barista med elefantminne. Riktigt gott kaffe dessutom.


Pasta med fasan och tryffel i Orvieto - bästa pasta jag någonsin ätit. Resturangen allmänt känd som "vildsvinsmannens", då kocken är superkort med gigantiskt underbett, pyttesmå ögon och skäggtovor i hela ansiktet - dessutom är vildsvin ingående ingrediens i nästan all mat.


Utanför vildsvinsmannen i Orvieto.


Middag på la piccolo Abruzzo i Rom, 13 rätter under 5 timmar - gott!



Det får räcka för tillfället, hoppas ni får lite inspriation till middagen :D
 

niad

Well-known member
Här är bilder från Bar Ercolano ( om jag inte minns fel ) på Piazza Tasso i Sorrento. En rund utomhusbar där allt är under markistak. Härlig trång stämning och de där gamla servitörgubbarna som inte släpper sin plats på torget till någon jäkla spoling. Kändes som det var ett riktigt prestigehak att fika på, lite fläkt av den fina världen typ. Jag tog tyvärr bilden efter att ha druckit upp min kaffe, jag var visst den enda som tog in en kopp, det var glass nu igen som hägrade i värmen.







 

arto

Well-known member


Lite alldagligare fikabild, som är faktiskt tagen just precis nyss med kameratelefonen. Cappuccinon är gjord på Mauros Onda d'Oro, och det är första gången jag smakar bönan. Vid sidan om hade jag en espresso med. Behöver nog inte säga att det var mycket mycket gott :D Kraftigt, rejält. Inte det minsta syrligt. Mustigt....

Mums. Nu kommer jag sova gott och inte drömma om håriga bönor.
 

wesaft

Well-known member
ok, jag får upprätthålla en jämnvikt nu efter alla läckra bilder. Dra ner standarden lite för alla er osm inte åker till italien "några gånger per sommar"
Här kommer en bild på en cappuccino gjort med varmt vatten och en påse pulver av något slag :)
från resan till Bulgarien i sommar, nej, det är inte fotomontage, min kompis har en spegel till ansikte ;)
De hade en Brasilia som de gjorde långa shots utan crema med, men till cappuccinon så var det färdigpåse som gällde. hehe
Smakade inget vidare, men vi drack ändå.
Inget löv eller hjärta heller :eek:


 

LB

Active member
L1010503.jpg
 

David741

Active member
Munkar och Stockholm Roast.
08,09 053_4_5_6_7_8_9_tonemapped.jpg

@hrbrun Hur stor gräddklicken blir beror lite på kameravinkeln och så blir det ju ofta att man tar en gång till. Två koppar kaffe kräver två bitar kaka. :coffee::D
 

johey

Well-known member
Fantastiskt dino! Jag väntar på att min planta ska börja blomma. Den är ruskigt tråkig och otacksam. Har du gett din någon näring genom åren, eller har du andra tips på vad man ska göra för att få den glad?

Mitt tips: Köp lite råkaffe och öva på innan du rostar nästa skörd... ;)
 

dino

New member
Fantastiskt dino! Jag väntar på att min planta ska börja blomma. Den är ruskigt tråkig och otacksam. Har du gett din någon näring genom åren, eller har du andra tips på vad man ska göra för att få den glad?

Mitt tips: Köp lite råkaffe och öva på innan du rostar nästa skörd... ;)

Det blir ingen mer skörd - jag var tvungen att flytta plantan och den står nu död ute i trädgården (jag hoppas på mirakel) jag har dock tagit 6 kärnor som börjat titta upp i krukorna. När det gäller näring har jag gett som övriga växter MEN ett måste är tillsats av järn i jorden . Rostiga gamla järnsaker. Det här med järn fångade jag upp från en gammal dam på 70talet och i och med att jag då var mer aktiv med keramik så hade jag en hel del järnoxid över som jag pytsade ner i krukan och märkte att det hade en enorm betydelse för blomningen. Så efter det har jag alltid sett till så jag har haft järn i jorden. Den här sista plantan hade järnvägssyllar från industrispåren i Ulvsunda som tillskott. Samt SOL och ljus.
Jag tar till mig ditt råd - men jag är också en människa som "learn by doing"
Ha det bra
Göran
 

David741

Active member
08,11 006.jpg
Tills jag blev bortskrämd av en nyfiken geting. :angry:

Inte dåligt med egenproducerat kaffe, kul blogg. Det skulle vara något att införa i Sverige. Kaffeplantager. Najs.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp