Kvarnar?

JvD

Well-known member
Vad gäller den där Saecon så reser jag direkt ett varningens finger. Köpte samma men för ett betydligt lägre pris, ca 250kr. Se här: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE82913 (den finns brandad som lite olika märken, gla saeco och gaggia)
Den kan inte mala så fint som en espressomaskin behöver för att ge en bra espresso. Tyvärr! Dock har jag behållt den och kör den på grövsta när jag använder min franska "kaffestempel" (gac ett rejält lyft för denna famställningsteknik). Maler också rätt ojämt men till det sistnämnda funkar det dock OK.

Det finns några kvarnar under 1000-lappen (Petra, Dualit alt Solis) som du kan använde för att framställa espressokaffe i en bra maskin men är man lite kinkig med och man vill kunna påverka kaffets karaktär så kan det vara så illa att man måste upp några hundringar till. Jag vet att det kan kännas som en trist vetskap när man väl bestämt sig att köpa en maskin för kanske 2500kr så skall man också ha en kvarn för 2000kr. Men fler med mig kommer att säga det, kvarnen är viktigare än du tror och kanske är det värt att spara in på en billigare espressomaskin till förmån för en bra kvarn.
 

treefinger

Well-known member
Om du har en tight budget och vill ha bästa möjliga kvarn för under tusenlappen har jag svårt att se hur någon kvarn ska mala bättre än en Zassenhaus manuell kvarn. Den har dessutom en steglös inställning som gör att du kan mala precis hur fint som du vill. Det är inga problem för mig att mala så fint att jag helt och hållet kväver min Gaggia Classic även om jag inte ens tampar kaffet innan.

Jag var i din sits för knappt ett år sedan och ville ha bästa möjliga kvar för minsta möjliga penning och har såhär i efterhand insett att jag inte kunde gjort ett bättre val. Jag tror (notera tror) knappast att en Gaggia MDF är bättre än Zassenhausen. Jag minns att vissa på gamla www.kaffeforum.se klagade på att deras MDF-kvarn malde för fint på ena inställnings-hacket medan det blev för grovt på inställnigs-hacket intill. Några sådana problem får man ju aldrig med en Zassenhaus steglös kvarn. Att de sedan är oerhört vackra är en annan sak :)

En annan bra grej med Zassenhaus är att de har 10 års garanti på malverket vilket säger en del om den kvalité tillverkaren anser sig ha på produkten.
Servicen är dessutom helt fenomenal.
En liten anekdot:
Jag fick en liten fuktskada på min kvarn, då jag bor i studentkorridor måste någon ha använt den och att bottenplattan då blivit fuktig. Hur som helst så blev då bottenplattan lite skev, jag gick till butiken jag köpte kvarnen från och ville reklamera kvarnen (jag visste då inte att det var fråga om vattenskada). De i butiken var övertygade om att det var en vattenskada, något som garantin inte täcker, men de valde ändå att skicka den till Zassenhaus för att de skulle få göra sin bedömning.
De kom också fram till att det var en vattenskada som orsakat att plattan blivit lite skev, något som garantin alltså inte skulle täcka. Zassenhaus tog däremot initiativ (utan påverkan från mig) att söka upp en passande bottenplatta från Tyskland som de kunde montera dit så att kvarnen skulle bli som ny igen. När de nu ändå hade min kvarn inne hos dem så passade de på att göra en nogrann rengörning av malverket.
Tyvärr visade det sig att de inte hittade någon bottenplatta som passade. Istället valde de då att skicka upp en helt ny kvarn till mig, trots att jag inte hade någon rätt till en ny. Helt otroligt tycker jag i alla fall.

Z151MA.jpg
 

TheJaff

Well-known member
Går själv i funderingarna på en Minimoka M203 för 180euro + frakt från Tyskland... verkar vara en mycket bra kvarn för pengarna.
 

wesaft

Well-known member
Jag har också spanat på den, men det blir ett senare inköp.
kolla även in http://www.yatego.com för de tar 179 och gratis frakt såg jag.
Men jag kanske köper min på kaffemaskinen, även om jag inte bestämt mig än.
 

Rosetwig

Member
erikpettersson sa:
Kanske borde skaffa ny kvarn också...har kollat in dessa:

C3 http://frapp.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=82

Saeco Conica http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=16000011

Saeco här

Vad tror ni, är någon av dessa nåt att ha till maskinerna ovan?


Ändrade lite så att den otroligt långa URLen försvann /Molarin


Vill också lyfta ett varningens finger för denna kvarn ! Denna kvarn fick jag med när jag köpte en Gaggia Baby D och trodde i min enfald att kvarnen skulle duga när det stod Gaggia på den, ack så fel man kan ha :evil: !
Den är fullständigt värdelös som espressokvarn. Du bör använda hörselkåpor, vara beredd på att var femte kopp är drickbar (maler hyfsat ojämnt) samt vara beredd på att öppna den och manipulera den så att det går att mala tillräckligt fint.

Jag investerade genast i en ny Demoka M-205 och jisses sikken skillnad. Bönorna har fått en helt annan smak och jag är pånytt som ett barn på julaftonsmorgon :D :D :D

Spara slantarna till en bättre kvarn (typ Solis Scala 167/168), det är det absolut värt !

//
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp