Skillnaden mellan Giotto och Giotto premium

svartvest

Well-known member
Vad är det för skillnad mellan dessa modeller?
Bara mätaren eller något mer?

Trevlig helg!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Giotto har slangar ner i tanken medans Premium har direktutlopp i tankens botten. Giotto har inget silikon i ångröret. Premium är väl den enda modell man kör med idag.
 

archenti

Well-known member
svartvest sa:
Vad är det för skillnad mellan dessa modeller?
Bara mätaren eller något mer?

Trevlig helg!

När jag köpte min premium för ca 2,5 år sedan tog jag reda på det mesta om maskinen. En av de "nya" sakerna med giotto premium är att den har 360 graders vridningsmöjlighet av ång resp. varmvattenröret. I samband med detta bytte man även vridhandtagen från de gamla i backelit till de nya i plast. De gamla vridhantagen hade en skruvskalle utstickandes i mitten, den blev varm och en del klagomål hade kommit in på detta i USA.
Sedan uppdaterade de också ångröret med en silikonslang inuti. Tanken är att röret inte skall bli så himla varmt vid skummning av mjölken. I mitt fall fungerar inte detta så bra för röret blir så varmt att man inte kan hålla i det efter 20 sekunder. En teori som jag har är att silikonslagen är något förkort (i min maskin) och inte räcker ned till "spetsen". Ångventilen har också uppdaterats med en större öppning för ångan.

Ett annat försäljningsargument som jag också hörde var att alla el-kontakter skulle vara guldpläterade för att få lång livslängd.

Du kan hitta en hel del information om skillnaden mellan Giotto Premium och Giotton på nätet. Min information fick jag bl.a. genom försäljarna så jag hoppas att den stämmer. 8)

Ha en bra helg

Andreas
 

kaleii

Well-known member
Precis. De stora skillnaderna (förutom en mindre designändring, bl.a. att manometern och vridhandtagen har fått nytt utseende) är att Premium har förbättrat ångrör.

Premium har en intern vattentank på 2,9 liter. Basic har en slang. Jag har en stor tupperware-liknande jättetank på typ 5 liter som jag har borrat ett hål i. Den kan förvaras bakom eller under bänken där man har Giotton. Smidigt och lättpåfyllt. Basic kan även anslutas direkt till vattenledningen om man så vill. Det är rätt lyxigt. Ska eventuellt flytta om några månader, så jag kanske utnyttjar den funktionen då. Det vore rätt fett.

Jag har en Basic och min storebror har en Premium (jag köpte min Basic från honom), och det är typ samma sak. Han säger att han saknar den stora vattentanken.
 

daggen

Active member
* nytt ledat ångrör och vattenrör
* ny ångtip med två hål
* nya ventiler som släpper igenom mer tryck
* nytt ångvred och vattenvred som är både större, bättre och snyggare
* ny vattentank utan slangar
* guldplätterad nivåsensor som känner av vattennivån
* ny snyggare tryckmätare på framsidan
* ny skönare leverarm
* nytt portafilter med bättre grepp och kromad ände

Detta är de viktigaste uppgraderingarna, men det finns fler.
En hel del som skiljer maskinerna åt med andra ord...
 
Topp