Ristretto

Anders

Well-known member
Nu vill jag få det förklarat för mig en gång för alla;

Vad är egentligen Ristretto? Jag har läst om både dubbel och trippel etc.

Vad skiljer eg. en Ristretto från en Espresso?

Vill någon ge en kortare sammanfattning hur man bör gå tillväga för att skapa en god dylik variant i dubbel eller trippelformat? - T.ex. antal cl. vatten, mängd bönor, antal sek. bryggtid osv. som är av vikt vid processen.
 

wesaft

Well-known member
Mindre volym med lite exta styrka.
Mal finare eller överdosera och en vanlig 3cl espresso blir en 2 cl ristretto.
Dubbel ristretto, en 6cl espresso blir 4cl ristretto. trippel 9cl -> 6cl eller något i den stilen.

Men det finns inga exakta mått.
 

arto

Well-known member
Mycket svår fråga då det gäller att definiera någonting som så många håller kärt.

Desto mer man funderar på ristretton, desto mer förvirrad blir man.

Någonting jag tycker är säkert är iaf att den skall vara mindre än espresson. Ungefär halva volymen eller lite lite mer. Smaken skall vara starkare, pepprigare.

Men hur man tillreder den är knepigare. Är det halva tiden? Packa hårdare? Mer kaffe än i en espresso? Mala finare? Eller en kombination av olika faktorer?

Tiden, enligt mig, bör inte halveras, men kan sänkas något.

Packningen kan man utföra hårdare. Men man bör undvika droppande så gott det går.

Lite mer kaffe kan man gott använda.

Så, för mig är en ristretto en dryck på 2 cl, tillredd under 20 sekunder, med 10 gram kaffe. Väldigt ungefärliga mått som tål att tummas på.

Vad tycker alla andra?
 

wesaft

Well-known member
Ibland kan jag få till en som droppar väldigt långsamt under 30+ sekunder som smakar kanon. Att avsluta den för tidigt och på så sätt begränsa volymen ser inte jag som en ristretto.
 

arto

Well-known member
Droppande smakar oftast gott. Det tycker jag med. Men, ska det verkligen vara så? :D
 

wesaft

Well-known member
Du ska göra det som blir godast!

Jag har bara ett dubbelhandtag, det har säkert du också, om man haft ett enkelt hade det runnit vid halva flödet.
GOda droppar brukar man väl säga, eller det kanske är om sprit ;)
 

arto

Well-known member
Dom där beska dropparna då? :roll:

Nej, nu får det bli morgonkaffe här.
 
Topp