Dags att sätta ihop espresso FAQ till icke upplysta caféer?

treefinger

Well-known member
Jag vet att det har varit på tal tidigare, men jag tycker detta är en alldeles för bra idé för att den ska rinna ut i sanden.

Jag pratar alltså om att det vore en höjdare om man kunde sätta ihop en espresso FAQ på ett A4,m eller ännu hellre A5, som beskriver hur man gör en espresso, latte, cappucino på ett adekvat sätt, samt beskriver hur man bär sig åt för att justera malning, tampning etc. Så att kaffet blir bra.

Vad säger ni?

Man skulle t.ex. kunna illustrera med bildserie hur strålen ser ut när espresson extraheras för fort, för långsamt och självklart en perfekt råttsvans. Så det verkligen blir idiotsäkert för "baristorna".
 

Lattemannen

Active member
Teefinger, jag kan inte hålla mig att besserwissa. FAQ står för frequently asked questions, och det är väl ingen sån lista du menar. Tycker idéen med en steg för steg lista som du beskriver låter kanon. Kanske skulle den också innehålla en "do's and don´ts". Sked i mjölkkannan är en säker "Don't". Råkade ut för den härom dan på Sumpans Tre med Café. Trodde dom hade kvalitét eftersom dom lyckats få fram en Barista Cup semifinalist.
 

treefinger

Well-known member
Teefinger, jag kan inte hålla mig att besserwissa. FAQ står för frequently asked questions, och det är väl ingen sån lista du menar. Tycker idéen med en steg för steg lista som du beskriver låter kanon. Kanske skulle den också innehålla en "do's and don´ts". Sked i mjölkkannan är en säker "Don't". Råkade ut för den härom dan på Sumpans Tre med Café. Trodde dom hade kvalitét eftersom dom lyckats få fram en Barista Cup semifinalist.

Självklart är det så, fel av mig. Men du förstod var jag ville komma. :) "do's and don'ts" låter klockers!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp