Bubblor med nyrostade bönor?

CC

New member
Jag undrar varför/hur de stora "luftbubblorna" i en espresso gjord på nyrostade bönor uppstår??? Blir det mer eller mindre i olika rostningar? Svårt att hitta svar på det så undrar om det är någon av er som vet?!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Bönorna bör mogna i ca en vecka efter rostning innan den sanna karaktären av kaffet kommer fram. Det du beskriver beror på att kaffet innehåller massor av gaser när det är helt nyrostat.
 

CC

New member
Underbart! Tackar för det snabba "svaret". Härligt forum!

Jag antar att gaserna avtar ju längre tid bönorna får mogna efter rostning men efter vilken tid, ungefär, försvinner de helt? Är det någon som vet vilken typ av gaser det handlar om?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Oh, det torde bero på hur de förvaras. Antar att kaffe som helt och hållet slutat gasa är gammalt och torrt.
Gaserna, koldioxid, kolsyra etc. Rätta mig om jag har fel.
 

zix

Well-known member
Jag väntar aldrig mer än 1-3 dagar. Efter en vecka tycker jag att det börjar bli kasst.
Men det är lite olika beroende på hur man förvarar bönorna. I en sån där påse med backventil så mognar de långsammare. Jag har mina hemrostade i en glasburk, som antagligen inte är särskilt tät (locket...) så för mig räcker ovanstående.
Undantaget är Monsun Malabar, som jag helst väntar 4-6 dagar med. Såna som har bönorna påse med backventil (inget ont om er ;)) brukar vilja vänta minst en vecka med dem, kanske två.
 

zix

Well-known member
Oj, glömde att skriva om gaserna. Ja, det är koldioxiden som går ur bönorna. De "mognar" då. De större bubblorna i nyrostat kaffe försvinner efter cirkus två-tre dagar. Men syret i luften påverkar bönorna, och bryter ner dem. De lättflyktiga eteriska oljorna, som är bärare av de flesta av kaffets cirkus 400-500 smakämnen försvinner också ut i luften och/eller härsknar med tiden.

För alla som nu kanske börjar undra om kaffe är fett: nä.En dubbel espresso innehåller väl cirkus 3-4 kcal.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Med all respekt för dig som person och för ditt kunnande i detta ädla ämne, men anledningen till att ditt kaffe blir kasst efter några dagar är att du inte har samma kunskap som en proffesionell rostare ;) Det mesta smakar ok de första dagarna efter rostning. Det är efter mognad som det visar sig vem som rostat.
Tack för klargörandet om gaserna!
 

pojken_pelle

Active member
Cheffalo sa:
Med all respekt för dig som person och för ditt kunnande i detta ädla ämne, men anledningen till att ditt kaffe blir kasst efter några dagar är att du inte har samma kunskap som en proffesionell rostare ;) Det mesta smakar ok de första dagarna efter rostning. Det är efter mognad som det visar sig vem som rostat.
Tack för klargörandet om gaserna!

Med all respekt för ditt kunnande borde du läsa Espresso Coffee The Science Of Quality. ;) Andrea Illy och grabbarna har rätt bra koll på läget. Deras teorier överenstämmer ganska bra med vad Zix skriver.

Finns att köpa här, http://www.amazon.com/gp/product/01...ref=sr_1_1/002-3721600-0056815?_encoding=UTF8


/pelle
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ja, och det är deras åsikt. Företrädare från andra, minst lika stora och duktiga rosterier, jag varit i kontakt med har delgivit mig den information jag grundar min övertygelse på ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Du kanske skulle vilja vara en good sport och i korta sammandrag berätta lite om vad som sägs i ämnet i nämnda bok?
Bara sett amerikanske jubel angående den, och då drar jag per automatik öronen åt mig... ;)

[så klart att bönorna åldras fortare i otät glassburk (alla fel i förvaringssätt *s*), men tre dagar. Njaej]
 

pojken_pelle

Active member
Man kan förstå varför boken har blivit populär i USA, den är VÄLDIGT vetenskaplig. Inte så mycket Zen med andra ord. Amerikanarna går ingång på diagram och tabeller. Det ser man ju rätt mycket på home-barista.com.

Lite svårt att att i korta ordalag gå igenom det som skrivs i boken. Nivån på boken är ganska hög. Den säger ungefär samma som David Schomer i sin Espresso Coffee Professional Techniques.
Skillnaden är att Schomer bara skriver "Think of whole bean coffee as you do fresh baked bread. Under ideal storage conditions, roasted whole bean coffee remains fresh for no more than ten days after roasting. Use it or lose it in ten days. That´s the rule."

Då kan man ju välja och tänka att den där Schomer är bara en dryg amerikan som har skinnslips och snackar massa skit. Men när det sedan i Espresso Coffee The Science Of Quality ägnas tre kapitel åt samma sak, med trevliga diagram och rolig styckeindelning som: "6.1.2 Staling Kinetics", bevisar de med inte alltför svårbegriplig kemi och fysik varför kaffet smakar godare 4 dagar efter rostning än 12 dagar efter rostning.

Om man vill se David Schomer i skinnslips kan man det här:

http://www.lucidcafe.com/cafeforum/cafeforumgifs/schomer/schoport.gif

/pelle
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Vill minnas att han är den vettigaste från andra sidan pölen jag stött på 8)
Sen är det skillnad på bönor och bönor osv, men jag skulle ändå, utifrån mina ytterst ringa kunskaper i ämnet rostning, vilja hävda att kaffe, normalt sett, bör mogna flera dagar. Sen att det förvaras olika gör också sitt till det hela. Kaffe åldras, precis som du och jag (fast jag hoppas mitt bäst före-datum dröjer många år till)
Det här med att dricka nyrostat kaffe kommer aldrig bli min grej.
 

ristretto

Active member
Man skall nog komma ihåg att såväl Illy som Schomer har egna ekonomiska intressen att bevaka i att hävda färskhetens viktighet... Färskhypen känns lite som La Marzocco-hypen, ett trick för att få folk att betala alldeles för mycket (för förvisso bra produkter).

Schomer's kaffe har jag aldrig smakat men Illy dricker jag hyfsat ofta och det är väl högst sådär.
Jag har däremot smakat upp emot 100 andra espressoblandningar av olika färskhetsgrad och hävdar med bestämdhet att ett gammalt bra kaffe smakar oändligt mycket bättre än ett färskt dåligt kaffe. Och det är väl smaken som är viktigast, eller?
 

pojken_pelle

Active member
Nu har ju den här boken inget att göra med kafferosteriet Illy.

Har druckit riktigt fint Illy-kaffe på Café Europa i Köpenhamn, gjort av både Troels Poulsen och Martin Hildebrandt, båda WBC mästare, på en La Marzocco. Det smakade.

Som alltid är smaken som baken, somliga har stor somliga har ingen alls ;)


/pelle
 

plind

Well-known member
Jag har nu rostat själv i ett år och kommit till ett antal slutsatser och erfarenheter.
För det första; nyrostat kaffe må lukta gott men smakar inte mycket :shock:
Efter rostning och nedkylning förvarar jag bönorna i en burk av kraftig papp vars lock har en sorts ventil så att kaffet kan "andas" lite.

PICT0324.jpg


PICT0325.jpg


De här burkarna fick jag när jag köpte lösviktskaffe på ett café i Göteborg.
Efter ca. ett dygn häller jag över bönorna på en någorlunda tät glasburk inhandlad i butiken "Chilli":

PICT0326.jpg


Efter tidigast 4 dygn börjar jag dricka av kaffet. Det fortsätter att mogna och utvecklas ända till 10-15 dygn, sedan börjar det tappa i kvalité.
Vet jag med mig att jag inte kommer att hinna dricka upp allt innan dess häller jag över till en tätare burk med gummipackning och spänne, då håller det några dar till:

PICT0327.jpg


Det här är mina egna högst subjektiva åsikter och upplevelser men de har nog en viss relevans ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Låter vettigt. Om du "slutförvarar" i burkar utan transperens kanske de håller ännu lite längre. :)
 

plind

Well-known member
Cheffalo sa:
Låter vettigt. Om du "slutförvarar" i burkar utan transperens kanske de håller ännu lite längre. :)

Den här burken är så gott som helt tät!
Varje gång jag öppnar den (1 gång/dag) pyser det till som när man knäcker en burk bira :lol:
 

wesaft

Well-known member
Täck den med en fin teckning och massa tejp runtom så inte solstrålar eller ljus kommer in.
kanske blandade citat från forumet?

edit: oj, stavade inte så bra igår
 

plind

Well-known member
ÄÄssch, den står ju mörkt i ett av köksskåpen och ser bara dagens ljus några sekunder om dan :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp