LavAzza - Qualita Oro

treefinger

Well-known member
Nån som testat denna sort? De har nämligen tagit in den sorten till min lokala konsumbutik och jag blev lite nyfiken. Jag har dock aldrig fått lyckade resultat med varesig den svarta LavAzzan eller den där Qualita Rossa.

Nån som testat? Värt att köpa ett halvkilo?
 

Lars

Well-known member
Pratar vi hela bönor eller färdigmalt? Jag körde en del med "den svarta" Lavazzan (färdigmalt) i slutet av 90-talet. Det funkade hyfsat med mockabryggare. När jag sedan fick en espressomaskin ett par år senare, så provade jag att använda samma kaffe, men fick aldrig några vidare resultat. Så här i efterhand har jag förstått att det berodde på att det var fel malningsgrad på det (för grovt). Jag antar att den nya sorten inte är något undantag.
 

treefinger

Well-known member
Jag vet inte om jag var otydlig i början, men jag undrade alltså om någon hade testat själva blandningen Qualita Oro :) och i så fall, vad ni tyckte om den. Jag har nämligen inte stött på den förut.
 

arto

Well-known member
Jag har enbart testat gulden som färdigmalen och då enbart en liten mängd, så kan inte uttala mig.

Köpte däremot en påse bönor som jag tänker testa nu i helgen när kvarnen blir tom.

Kan berätta vad jag tycker om den sedan.
 

arto

Well-known member
Har smakat lite nu, men 250 gram är alldeles för lite bönor att göra en seriös test med. Här följer några, högst personliga, förstaintryck.

Maskinellt, jämfört med Zoegas Espresso, som innehåller en hel del robusta, så fick man ställa ner malningsgraden ett halvt steg på min kvarn. Typisk arabica-blandning också vid extrahering. Creman är tunn och något ljus.

Bönorna är ljust rostade (relativt med t ex den ovannämnda Zoegasbönan) och av mycket jämn & fin kvalitet. Doften är inte märkvärdig och flott saknas nästan helt.

30 sekunders extrahering, 15 gram kaffe, 3 cl färdig dryck; gav en kaffe med angenäm syrlighet, väldigt lite strävhet. Syran upplevs som fruktig. Inte alls bitande eller pepprig, nära nog mild. Även eftersmaken beskrivs med fruktig syrlighet. I en cappuccino upplevde jag kaffet som för snäll.

Dock behöver jag experimentera mer för att kunna bestämma mig vad jag inners inne tycker om kaffet. Som jag känner mig nu så är inte smakupplevelsen värd 160 kr / kg.
 

arto

Well-known member
Secondo pensioro :roll: ;


Gjorde en till cappuccino på kaffet och nu håller smaksinnet att omvärdera sina observationer.

Håller fortfarande med det jag skrev för en timme sedan; att kaffet är snäll och mild tillsammans med mjölk.

Men, fruktiga syrligheten, som smakade skumt tillsammans med skummet :lol: börjar smaka mycket trevligt nu.

Det blir en annan slags smakupplevelse än en cappuccino gjord på en robusta- arabicablandning (kraftig och mer ordinär (för mig)). Mild, men frän.

Nästan så att jag tycker att det är nått att satsa på.
 

treefinger

Well-known member
Nu när five estate coffeen är slut så införskaffade jag lite Qualita Oro. Ska testat lite ikväll. Har väl inte sådär jättehöga förväntningar, men det ska bli intressant hur som helst.

Återkommer...
 

zix

Well-known member
Intressant. Har inte druckit lavazza sen espressomaskinens ankomst.
Förr brukade jag ha qualità rossa - den röda - som reservkaffe om jag inte hade tillräckligt med hemrostat. Minns det som en OK mokablandning. Undras var man får tag i qualità oro i Gbg...
 

treefinger

Well-known member
Kort första intryck. På första försöket fick jag till en perfekt shot vilket jag nog aldrig fått förut, direkt efter att jag bytt bönor. Två mussvansar så tunna att jag nästan bet mig i tungan av rädsla för att det skulle börja droppa, men svansen förblev hel. Stängde av vid 25 sekunder då jag tyckte mig se tendens till blondare kaffe. Hur såg det ut i koppen då? Creman var förvånansvärt mörk. Dags att smaka av då. Jag möts mycket riktigt, precis som Arto återgivit här ovan, av rätt mycket syra, men ändå på ett lite halv-angenämnt sätt. Fruktigheten Arto berättar om infinner sig direkt vid en andra reflektion. Inte samma balanserat intryck som 5 Estate Espresson, som jag har färskast i minnet.
Som Arto beskrev ovan så var det en rätt fruktig syrlighet. Jag tror att det är därför jag ändå tycker att den är rätt okej istället för ett bottennapp. En motpol till Zoegas billigare espressobönor just för att de har en rätt stor avsaknad av syra i mitt tycke och istället tenderar att bli lite besk och sträv i smaken.

Nästan så att jag blir lite sugen att testa att blanda 50/50 mellan Zoegas palazzo och denna qualita oro. Kanske kan man då dämpa syrligheten som ändå är intressant, dock bara lite för framträdande, och istället få lite bett från Zoegas hårdrostade bönor?
 

treefinger

Well-known member
Nä, nu när påsen är slut så kan jag bara konstatera att det blir inge mer av denna blandning. Alldeles för mycket syra för att drickas som espresso. Funkar om man gömmer smaken med mjölk, men har svårt att rekommendera detta kaffe.
 

MrBean

Well-known member
Inte för att jag kan formulera mig så bra som Arto och Treefinger, men mycket syra och inga obehagligheter. Godkänt men ingen "Höjdhoppare" som Espresso, funkar bättre i Cappucino.
 

ts

Well-known member
Testade just denna blandning som vanlig moka och med brikkan och det var hemskt som moka och odrickbart med brikkan. Hu! (och då gillar jag ändå flera andra Lavazza-kaffen).
 

Satyricon

Well-known member
Ett blaskigt skitkaffe helt enkelt.

ICA Maxi brukar ha billiga enkilospåsar med Lavazza Gran Crema. Ofantligt mycket bättre, mer robustakaraktär.
 

Tallinn

Well-known member
Är inte Lavazza generellt ganska runda och mjuka i smaken? Kör just nu Lavazza Top Class - Blå påse, tror bara de säljs till café och restaurang i Sverige? - och den ger en härlig espresso med riklig crema och massor av smak men när man blandar med mjölk försvinner den lite. Är det fler än jag som upplever samma sak med Lavazza?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp