Var i Stockholm köper jag Mokaflor billigast?

Cheffalo

Hedersmedlem
Antar att du vet det eftersom du pratade om en firma i din tråd om Brikka? Jobbar du där? ;)
Har inte sett MokaFlor i butik på länge. Ett ställe jag jobbade på för många år sedan hade det (i Stockholm) men vi slutade med det kaffet, för där fanns inga ventiler i de små påsarna. Istället hade de tryckt hål på dem och då kan man snabbt räkna ut vad som händer med hållbarheten. Sen var det inte så många som tyckte det var så fantastiskt bra kaffe heller, men det är en annan femma och helt individuellt.
 

coffein

Member
Kaffesorter som passar bra till mokabryggare?

Vilken eller vilka kaffesorter passar bra till mokabryggare?

Brukar till vardags använda Zoega, oftast Skånerost men då och då Mollbergs.
Går det att använda sådant kaffe till mokabryggare? Eller är det inte tillräckligt finmalet?

Ser fram emot kaffedoftande svar!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Alltid är det smaken som styr, men brukligt är att man använder espressokaffe, fast ett snäpp gröver malningsgrad. I regel kan man säga att det mesta espressokaffen som säljs i plåtburk är rätt för mokabryggare.
Mina mokakunder tycker bäst om Classico från Mauro. Vad gäller Lavazza, som finns i de flesta matbutiker, är väl Rosso att föredra (den burk som är röd/silver)
Prova dig fram, och se till att inte ha för hög värme på plattan/lågan. Då bränner du kaffet.
 

treefinger

Well-known member
När jag använde min Brikka så kom jag fram till att jag fick bäst resultat med "Bourbon Jungle" från Johan&Nyström. Gav bra crema, bra kraft utan att få någon bränd bismak som jag annars lätt kunde få trots att jag körde på moderat värme.
 

ts

Well-known member
Moka sa:
Det är alltså skillnad på Lavazza Rosso på burk och i vakuumpåse?

Det ska väl inte vara några större skillnader, tegelstenen är väl tänkt som påfyllning till plåtburken. Annars kan jag rekommendera:

crema.jpg


bestående av Robusta och indisk och brasiliansk Arabica.
 

niad

Well-known member
Crema E Gusto är min definitiva favorit när jag kommer till Italien och har självhushåll och mokabryggare. Köpte den även i år i Kalabrien, helt suveränt god, ger till och med crema i mokabryggare tycker jag.

Var kan jag köpa den i sverige som böna, nån som vet? Blir lite nostalgisk när jag ser burken, inte konstigt att jag gillar den då jag är lite robustaälskare, La Bomba är t.ex. bland det bästa jag har haft i kvarnen tycker jag.
 

treefinger

Well-known member
Ja, crema e gusto är inte alls så tokig. Den finns att köpa på den lilla italienska butiken i svavagallerian i Uppsala.
 

niad

Well-known member
Fint, då får jag be min kompis som jobbar på Universitetet att köpa ut och skicka, tur att man har kontakter. Är det verkligen som bönor de har till försäljning, vet du det?
 

Moka

Member
Tack för tipset om Crema E Gusto! Nu gäller det bara att hitta det här i Stockholm. Det bör förhoppningsvis inte vara för svårt.

Jag har nyss börjat med moka efter det att min Gaggia Coffee börjat strejka. Det kommer vatten ur ångröret men inte ur huvudöppning. Funderar på om det är nån idé att lämna in den på reparation. Den är fyra år gammal.

Mina första trevande försök med moka har gett förvånansvärt bra resultat. Köpte en enkoppars Tracanzan Gioia (Bialetti-kopia) och ett kvartskilo Söderblandning från Himalaya. Lite bittert kanske. 50-50 franskt-italienskt rostat. Ingen aning om vilka slags bönor det är. I det här sällskapet känner jag mig som en novis. Bland mina vänner är jag expert. :)
 

ts

Well-known member
Crema E Gusto har jag inte sett som hela bönor, någon som vet om det finns? Det är ju ett kaffe för "hemmet". Men t.ex. Mauro Classico finns ju som bönor så vem vet...

Något som dock finns som hela bönor är Crema E Aroma, som består av Arabica från central- och sydamerika och Robusta från Afrika:

crema2.jpg
 

Satyricon

Well-known member
Lavazza Rosso finns nu som hela bönor på COOP Forum. Någon som har testat detta. Är det robusta i blandningen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp