Aftonbladet tipsar - bajskaffe

Molarin

Well-known member
Visste du att det finns kaffe gjort på bajs?
Denna fråga ställer aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?catID=10&clipID=7927

Trodde först att det handlade om Kopi Luwak men det verkar vara ett annat djur, Sibet-djuret. Någon som vet om det kanske är samma djur?

Härlig kopp kaffe de krämar ur espressomaskinen. Vilken Crema! (Påminner om Respekts espresso på Järntorget i Götet ;) )
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ha ha ha! Ja, och kaffebären plockas på sockerpalm, var det så? *s*
Det är Kopi Luwak de pratar om. Kopi betyder kaffe och Luwak betyder Sibetdjur, om jag är rätt informerad.
Tycker generellt att Aftonbladets "tv" suger. Speciellt när de har den där jobbiga speakern som inte kan uttala r och gör sitt bästa för att låta amerikansk...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Självklart är det så, precis som att det säljs mer Blue Mountain än det produceras. Och fler Rolex, mer Beluga, mer tryffel osv mm etc ;)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ohh vad dyrt... ;) 100kr för endast 100gram. Var köpte hon det nånstans?
 

Kaiser

Well-known member
Har testa Kopi Luwak, ingen höjdare som espresso. Däremot har jag hört att den fungerar betydligt bättre som pressokaffe.
 

Luckyman

Active member
Har testat ett par ggr finns att köpa på kahls.
Det jag blev lite skeptisk mot va att 1a ggn så var kaffet väldigt mörkrostat men 2a ggn så var det en mer ljusbrun färg på kaffet??
Jag vet inte men skämtsamt sa vi att Luwaken hade väl varit lite lös i magen den veckan eller ngn form av diarre kanske:eek:hmy:
 

Chilhuacle

Well-known member
Om man inte vill säga att kopi luwak är bajskaffe så kan man ju alltid försköna sanningen för att få känsligare manniskor att ändå dricka det. :)

T. ex. kan man skriva som brittiska Jane Pettigrew gör i sin bok coffee:

"Sumatra has become famous for its Kopi Luak beans which are gathered after the small civit cats (called luaks) that live wild on the island eat the flesh from the coffee cherries but leave the beans lying on the ground."

Kanske nåt om man är lite mera fin i kanten. Aftonbladet kan säkerligen ge "bajskaffet" ett temporärt uppsving hos andra grupper. Har varken provat eller funderat på det. Kanske nån gång, vem vet.
 

lupoo

Well-known member
En av världens mer kända kaffeexperter George Hovell lär ha avfärdad kaffet med orden:
"This is coffee from assholes to assholes"
(källa "Kaffe" av Rasmus Kjear och Henrik Thomsen)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Alla som är sugna på att dricka avföringskaffe kan ju sukta efter de här korvarna:

civet-poop.jpg


kopi_luwak.jpg



Själv skulle jag nog tacka nej till bönor som redan har passerat tarmsystemet på någon...:huh:

Men de som gillar det ska givetvis avnjuta exkremitet... jag menar exklusiviteten.
Här kan man verkligen säga att "smaken är som baken"... :D


PS. "Vilken crema" förresten... det är ju Luwak-djuret som har "krämat"...
(OK, slut på ordvitsarna nu kanske...).:lol:
 

Nickeh

Well-known member
Det förklarar varför jag haft en hel del folk som har varit inne och frågat om Kopi Luwak på sistonde
 
Topp