Hur farligt är rengöringsmedlet?

Molarin

Well-known member
Vad händer om man har rengöringsmedel kvar i systemet när man bjuder släkten på espresso efter en rengöring? Hur kan man vara säker på att inte döda svärmor?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, skulle vara intressant att veta. Första gången jag rengjorde min maskin spolade jag igenom ca 200 liter.... eller tja... kanske inte så mycket, men troligen ändå lite för mycket...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är väl inte helt nyttigt, men jag tror man känner en beska om man lämnat kvar medel. Skölj ordentligt!
 

archenti

Well-known member
Jag avkalkade min maskin för några veckorsedan. Köpte en påse med avkalkningsmedel på kaffemaskinen här i Stockholm. Resultatet blev bra, sköljde nog igenom fyra tankar innan jag vågade bjuda grannen på en espresso.. ;)

Glaset längst ner till höger är efter första sköljningen, det längst upp till vänster är efter att två tankar vatten körts igenom kokaren. Det lilla glaset är rent kranvatten, även kallar aqua rubinetto :)



Glaset visar en massa kaffe- och kalkpartiklar.
 

Glen

Well-known member
Snyggt rengjort, men inte ens jag i kalkrika Uppsala får så där mycket kalk och avlagringar (i alla fall inte med Gaggias rengöringspåsar). Kanske ska prova igen.

Ha d.
Glen 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp