För högt ångtryck i Silvian?

Henrik

Administrator
Forumpersonal
När jag skumme mjölk med min Rancilio Silvia upplever jag att ångtrycket är lite för högt? Kör man med en 0,6Liters-kanna och fullt blås, så känns det verkligen som en storm i en mjölkkanna.

Jag har inte provat några andra maskiner, fast upplever att trycker hos t.ex. caféer är lägre. Kanske 50-70% av trycket jämfört med lilla Silvia.

Någon som har några kommentarer kring detta?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Att hinna med är inga problem ;) Funderade på om det kanske går för snabbt för att få optimalt skum. Eller om det var dumt på något annat sätt.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Japp, nu har jag testat vid två tillfällen att skumma med lägre tryck. Skillnaden var faktiskt ganska stor!

Med lägre tryck blev skummet mycket mer micro än tidigare. Det känns också som att man har mer kontroll över skummningen. Det råkade till och med bli lite latte art liknande möster på cappucinon :)

Hur kör ni på era maskiner? Är det fullt ös som gäller?
 

puttec

Well-known member
Intressant detta med att det är för högt tryck!

Jag har tyckt mig märka en ganska stor skillnad på att skumma mjölk beroende hur länge min Silvia har stått på!

Första skummningen efter kanske ca 5 min. Då måste jag vänta ca 1 minut efter att jag tryckt på knappen innan jag börjar och ändå så är det ganska moderat tryck. Har däremot maskinen varit i gång i kanske en halvtimme då blir det en jädra fart i kannan :)

Jag antar att de beror på att hela maskinen då är mer uppvärmd! Tycker du att det är för högt tryck redan från starten eller?
 

disco_stu

New member
Det är tveklöst vääldigt högt ångryck i Silvian när den är ordentligt uppvärmd, men med lite teknik så går det att få riktigt bra resultat.
Trycket blir högre än stora cafémaskiner eftersom dessa har flera hål i spetsen på ångröret.
Har testat att bytta till en spets med 4 hål istället, men då tyckte jag nästan att trycket blev för lågt och skumningen tog väldigt lång tid men det var aningen lättare att få bra resultat. Som vanligt så är det en kompromiss....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp