Mikroskum - Det vill sig inte.

Glen

Well-known member
Hej kaffeälskare.

Jag är nybörjare på det här med skumning. Har en Gaggia Classic och kör med låglaktosmjölk då tjejen är lite intolerant mot vanlig mjölk. Jag har hittat era tips om att tejpa igen lufthålen och flytta packningen i skummunstycket, men får ändå bubblor med 3 mm i diameter. Försöker hålla pipen strax under mjölkytan. Också låter det rätt mycket (som djuren som Nazgul rider i Sagan om Ringen :lol: ) och det blir inte mycket skum heller. Ni pratar också om virvel, men jag har inte en chans att få till en.

Är det möjligt att jag har fel form på kannan? Eller är det taskigt handlag?

Tacksam för tips.

Hälsningar
Glen 8)
 

Lars

Well-known member
Det ljud som du beskriver får du när du inte gör rätt, eller när ångtrycket är fel. Jag körde själv en Gaggia Coffe och även om det inte är exakt samma ångrör, så råkade jag ut för samma problem. Testa att luta kannan lite grann när du skummar mjölken, ångröret skall som du säger vara strax under ytan, mitt emellan centrum av kannan och kanten.

Kolla även länken som jag snodde från ett annat forum:

http://www.wholelattelove.com/showVideos.cfm?itemID=39

Förresten, vad är det för fetthalt på mjölken som du använder?
 

Lars

Well-known member
Och ja, virveln måste du få till, annars funkar det inte. Detta är något som är väldigt svårt att förklara. Det bästa är naturligtvis om någon kan visa dig hur man gör.
 

Glen

Well-known member
Tack Lars.

Trevligt med snabbt svar. Min mjölk jag använder är 1.5 % låglaktosmjölk. Men jag ska inhandla lite standardmjölk och mellanmjölk från ARLA idag och prova. Ska också köra i så mycket vatten som möjligt så att jag får högt ångtryck (det är väl rätt tänkt?).

Ha d.
Glen
 

Lars

Well-known member
Hej Glen,