Mikroskum - Det vill sig inte.

Glen

Well-known member
Hej kaffeälskare.

Jag är nybörjare på det här med skumning. Har en Gaggia Classic och kör med låglaktosmjölk då tjejen är lite intolerant mot vanlig mjölk. Jag har hittat era tips om att tejpa igen lufthålen och flytta packningen i skummunstycket, men får ändå bubblor med 3 mm i diameter. Försöker hålla pipen strax under mjölkytan. Också låter det rätt mycket (som djuren som Nazgul rider i Sagan om Ringen :lol: ) och det blir inte mycket skum heller. Ni pratar också om virvel, men jag har inte en chans att få till en.

Är det möjligt att jag har fel form på kannan? Eller är det taskigt handlag?

Tacksam för tips.

Hälsningar
Glen 8)
 

Lars

Well-known member
Det ljud som du beskriver får du när du inte gör rätt, eller när ångtrycket är fel. Jag körde själv en Gaggia Coffe och även om det inte är exakt samma ångrör, så råkade jag ut för samma problem. Testa att luta kannan lite grann när du skummar mjölken, ångröret skall som du säger vara strax under ytan, mitt emellan centrum av kannan och kanten.

Kolla även länken som jag snodde från ett annat forum:

http://www.wholelattelove.com/showVideos.cfm?itemID=39

Förresten, vad är det för fetthalt på mjölken som du använder?
 

Lars

Well-known member
Och ja, virveln måste du få till, annars funkar det inte. Detta är något som är väldigt svårt att förklara. Det bästa är naturligtvis om någon kan visa dig hur man gör.
 

Glen

Well-known member
Tack Lars.

Trevligt med snabbt svar. Min mjölk jag använder är 1.5 % låglaktosmjölk. Men jag ska inhandla lite standardmjölk och mellanmjölk från ARLA idag och prova. Ska också köra i så mycket vatten som möjligt så att jag får högt ångtryck (det är väl rätt tänkt?).

Ha d.
Glen
 

Lars

Well-known member
Hej Glen,

När du skall skumma, så skall du alltid börja med att släppa ut vatten genom ångröret först, så att det blir mer plats över för ånga. Jag brukade börja genom att flusha maskinen, tills det rinner vatten från bryggruppen, slå av pumpen och öppna sedan för ångan så att du släpper ut vatten via ångröret. Slå sedan på ångläget och vänta ett ta tills du har riktligt med ånga. Kolla sedan att ångan är "torr" dvs att du får ånga, med så lite vatten som möjligt. Efter detta, så skall du ha optimala förutsättningar åtminstone. Sedan är det tekniken... träna, träna, träna och ge inte upp.

Du skall nog inte räkna med att få lika bra resultat med mellanmjölk som med standardmjölk.

/Lars
 

Glen

Well-known member
Hej Lars.

Tack för tips pch råd. Jag hann ner på Werner och Werner här i Uppsala, och han tipsade mig om att kontrollera munstycket. Det sitter nämligen en liten lös del i stora delen på ångpipen. Den ska synas utanför. Sagt och gjort, tog en penna och petade ner den (tills det klickade) och vips! en fin virvel i mjölken och ett fint skum (tillsammans med dina råd). Dock behöver jag träna lite mer på att hålla de stora bubblorna borta, men annars fullt gott för mina krav. Dessutom gick det ju mycket fortare att värma mjölken när virveln blev så fin :D.

Ha d.
Glen
 

Lars

Well-known member
Bra att det löste sig! Om du har ett bra skum, så kan du bli av med bubblor genom att försiktigt slå botten av kannan i köksbänken/diskbänken. Genom att, med lugna rörelser, rotera mjölken i kannan, så får du en jämnare konsistens på mjölken.
 

Glen

Well-known member
Okej. Jag får prova de tricken. Har en del mjölk kvar att prova med...
Ha d Lars.

Glen
 

Glen

Well-known member
Tack Cheffalo och Lars.

Kan säga att min morgonlatte blev mycket godkänd. Ett mjukt fluffigt skum som marmorerades av creman på espresson. Vilka kanontips jag fått från forumet. :D

Idag kommer min Rancilio Rocky, så det blir nog ännu bättre expresso än tidigare då jag bara köpt färdigmalet.

Förresten; Färdigmalet kaffe ger mig 1 mm crema ungefär, vackert färgad, men det borde väl bli bättre med mer finmalet? I min Gaggia tar det 8-10 sekunder för en dubbel shot och det känns som om Creman inte hinner utveckla sig riktigt på den tiden. Det spelar ingen roll hur jag stampar.

Tack för hjälpen.
Glen 8)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Glen sa:
Tack Cheffalo och Lars.
Förresten; Färdigmalet kaffe ger mig 1 mm crema ungefär, vackert färgad, men det borde väl bli bättre med mer finmalet? I min Gaggia tar det 8-10 sekunder för en dubbel shot och det känns som om Creman inte hinner utveckla sig riktigt på den tiden. Det spelar ingen roll hur jag stampar.

Jag provade med flera olika sortes färdigmalet till min maskin innan jag också köpte en Rocky. Samma sak för mig. Kaffet rann ut på 8-15 sekunder med köpta färdigmalna bönor. Kommer nog smaka ganska mycket bättre med nymalet från kvarnen.
 

Glen

Well-known member
Blir bara bättre och bättre det här. Kul. :D

Längtar efter min Rocky. De sa att den skulle komma till posten innan klockan 16 idag. Det är lååååååååååååångt dit. 1 timmar och 51 minuter...

Återkommer med en rapport om resultaten sen.

Glen 8)
 

Lars

Well-known member
Hej Glen,

Spännande! Skall bli kul att höra hur det går. Visst är det kul med kaffe! Du har mycket att se fram emot.

/Lars
 

Glen

Well-known member
Tjenare.

Det blev en utan dosator. Har läst att den med dosator kan krångla lite. Ja vi får väl hoppas att det blir skillnad. Investerade pengar ska ju betala sig. Ska snart hem och testa mitt nya inköp (står bredvid mig här på kontoret). Avrapportering kommer.

Har ni tips på någon malningsgrad att prova först av alla eller beror det på kaffet för mycket för att överhuvudtaget ange en ungefärlig siffra?

Hälsningar.
Glen 8)
 

Glen

Well-known member
Tjenare.

Vilket kaffe :D !!! Det är ju nästan så att tårarna kommer. Maskinen funkar perfekt och levererades på 36 timmar från beställning.

Snart vankas det latte. Varnade grabbarna på jobbet om att jag inte kommer att sova så mycket inatt. :roll:

Ha d.
Glen
 

wesaft

Well-known member
Sköna kommentarer Glen! JAg gländj verkligen med dig.
har också ett stort sug efter en ny kvar nu :)
Vart beställde du ifrån förresten?
Nu kan du börja leka olika medmalningsgrader mm, roliga tider.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp