Göteborg Bar Centro

hellbarber

Active member
Vi var där i lördags .. först en macka med mortadella som var grym och en cappu till det, och det var jätte gott. Kaffet välgjort och mjölken skummad på ett bra sätt...Sen 10 min senare gick jag dit igen med tre kompisar vi beställde 2 latte och jag 1 cappu allt take away, allt var en katastrof,samma kille gjorde kaffet och det smakade allt annat än bra,och det var lika mycket mjölk i alla tre dessutom.. OJÄMT är ordet skulle man kunna säga
 

doppio

Well-known member
Har inte varit där på länge nu, fast det är nära från jobbet å allt.
Som sagt, det är lite gambling när man går dit.
 

Sule

Member
Var på Centro igår för en snabb stå-fika. Beställde in en ENKEL espresso. Killen bakom disken tampade knappt kaffet som förresten var till TVÅ koppar, När jag passade på och frågade hur det kommer sig att han bara jämnar ut kaffet i stort sett börjar han förklara jättesnurrigt att han väljer att jobba mycket med rätt temperatur och liknande.
Halv-amatör som man fortfarande är nickade jag bara till och sa OK. Någon som håller med vad han försökte förklara eller var han bara ute och cyklade?

Espresson var förresten OK, har varit mkt bätter där vid andra tillfällen.:nowink:
 

Buffeln

Well-known member
Som folk kommit fram till i andra trådar har tampningen marginell betydelse. Du kan köra helt otampat om du har rätt malningsgrad. Detta ger dock mera söl.
 

MiC

Well-known member
Jag tycker jag märkt att de stressar lite väl mycket och slarvar alldeles med mjölken (återanvänder kannorna gång på gång, på gång..).
 

SnOOpY

New member
hej!!undrar var kan man köpa bra espresso den som finns på Centro är väldigt bra men ganka dyr 1kg/250kr var kan man köpa billigare ??hörde at det finns en gross på kviberg eller nånstans där??
 

theseal

Kaffeterroristen
250kr/kg för det kaffet är inte på något sätt ett överpris för "Al Passalacqua Mehari", det är vad kvalitetskaffe kostar över disk, MINST!!

kolla in www.kaffemaskinen.se eller damatteos rosteri som finns i GBG, prisspannet sträcker sig från ca 170kr/kg till nästan 400kr/kg.
 

Buffeln

Well-known member
250kr/kg för det kaffet är inte på något sätt ett överpris för "Al Passalacqua Mehari", det är vad kvalitetskaffe kostar över disk, MINST!!

kolla in www.kaffemaskinen.se eller damatteos rosteri som finns i GBG, prisspannet sträcker sig från ca 170kr/kg till nästan 400kr/kg.

Vilka säljer förresten Mehari i stan? KM har ju bara Cremador och det är tydligen av någon märklig anledning olika importörer av de två (?).
 

Ernst

Well-known member
På Ättestupan har de väl Mehari? Och nån italienare i Saluhallen?

Jag råkade höra att produktionen har legat nere en period på Passalaqua och att det är svårt att få tag på nyrostat. Men det är säkert bara ett rykte...
 

doppio

Well-known member
Tänkte prova en take-away, efter ett långt uppehåll sedan jag var där sist.

2966025585_b5ae870c72.jpg


...känns väl inte direkt som jag kommer gå dit igen inom det närmaste.
Verkar som att kärleken till hantverket försvunnit helt å hållet, trist.
 
Bar Centro har tyvärr tappat själen..
Nya ägare igen? Vart är passionen och känslan?

Känns extra tråkigt då centro va stället som gjorde att jag fick upp ögonen för kaffekulturen. Gjorde antagligen mitt sista besök där i lördags.. Om jag mot förmodan ramlar in där igen så är det enbart för att drömma mig tillbaka till vad baren en gång i tiden symboliserade.. Värme, passion, hjärta och Italien..
 

MaZ

Well-known member
Deras "kassasystem" gör mig trött med, pengar på ett fat och man får själv räkna ut vad allt kostar? Snart får man väl göra kaffet själv med. :p
Undrar hur staten ser på det där, kvitto existerar ju inte, som en cigarrlåda men helt synligt.
 

theseal

Kaffeterroristen
Det är ju så det gick till i Italien, innan Guardia di Finanza fick sitt att säga till om.

Det är väl den romantiska myten man vill odla. Dom tömmer fatet med jämna mellanrum så det är ju inte av hygieniska skäl dom har det så.
 
Var inne en runda i lördags vid 15-tiden för att avrunda sushin på hörnan i början av kyrkogatan (kommer inte ihåg namnet) - Mannen bakom maskinen helt själv, kö ut till gatan, övergivet porslin överallt, kaos med andra ord.. Men grabben (han med lång lugg, stora blåa..) låg i och höll ut, presterade riktigt god doppio macchiato till mig och lyckades med ett smajl när jag betalade också - värd en stor applåd!
Synd bara att de (vilka de nu är?) låter det gå så långt, kunderna tröttnar snabbt...
 

botze

Well-known member
Var också där i lördags och måste säga att jag fick en helt underbar Cortado! Killen med lugg verkade ha bra koll på grejerna och slängde upp riktigt, riktigt fina cappus. Verkligen en märklig känsla att gå in där, känns som att man plötsligt är utomlands och sen ser baristan ut som om han kommer från en gammal pilsnerfilm, gör en makalöst god cortado och ut kommer man lätt vimmelkantig och undrar vad som hände :lol:
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag var där idag med PAC på en lyxigt lång och dyr Lunch. SMACK!! bra skit, meharin var så bra som jag aldrig smakat den.

Kom tillbaks Runar, allt är förlåtet..
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp