Uppsala - Norrlands nation

treefinger

Well-known member
En dubbel espresso får man till det facila priset av 14 kronor. På något orimligt sätt lyckas de få ut den bästa möjliga espresso av de bönor de har tillgång till. Långt bättre espresso än man kan vänta sig på ett studenthak. Ska väl erkänna att det egentligen inte säger någonting över huvud taget, men vad jag vill få fram är att de kanske inte har de fräschaste bönorna, men hantverket lyckas de få till på något sätt, omedvetet eller ej, men till skillnad från i princip alla espressohak här i stan så forsar inte espresson ner i koppen likt vattnet i fyrisån i valborgstid, utan espresson tar sin tid och silar ner i en smal mussvans. Bra crema, okej smak.

Ett varningens finger vill jag dock utdela för att beställa latten på stället. Den charmiga tjejen i baren skummar mjölken till den milda grad att det fullkomligt ryker ur mjölkkannan, med ett leende på läpparna som sträcker sig långt bakom öronen är det svårt att utdela kritik, men uselt är ett mått i underkant när det gäller latten. Diskmedelsskum vore en kraftig underdrift om man ska beskriva deras latteskum.
 

treefinger

Well-known member
Glen sa:
Som på alla andra espressohak i U-a. För varm mjölk...

Ja, visst är det otroligt att det ska vara på det viset, i 9 ställen av 10 i just Uppsala?

Skriv gärna om lite ställen i Uppsala, du med! Det hade varit intressant att höra vad du säger om diverse hak här i stan.

Bästa latten fick jag på café fågelsången nere vid svandammen, ganska nära infarten till akademiska. Men då var det en rutinerad lirare bakom spakarna, alltså inte en brud i 18-årsåldern..
 

Glen

Well-known member
Var på fågelsången och det var inte samma fina upplevelse som du beskriver. Jag fick för varm mjölk... Jag tycker det är konstigt. Beige anordnar gratis Baristakurser för anställda på fik och det borde ju utnyttjas tycker man, men icke sa nicke.

Sen kan det ju ha med att alla verkar vilja ha sina lattar att värma händerna på istället för att tycka är goda... Kunderna får väl vad de vill ha.

Glen
 
Topp