Amadi & Sambucco

Cheffalo

Hedersmedlem
Köpte med mig en skvätt bönor från Bar Italia förra veckan. Har testat det några dagar nu och upptäckt att det är ett lite bråkigt kaffe som gärna producerar lite för mycket och kompakt crema. Jag överlåter åt Tommy och grabbarna att servera mig detta då och då, ety det smakar alldeles förträffligt där, på Bar Italia.
 

Large

Well-known member
Fick äntligen ändan ur vagnen och köpte på mig 2hg bönor från BI. De kostade 40:- och levererades i en kanske för ändamålet inte helt lämplig vit påse som säkert var avsedd för panninis eller dylikt.

Provade att mala bönorna på samma malningsgrad som jag använder för Mauro DeLuxe (MDL) vilket resulterade i att kaffet formligen forsade ur maskinen. Blont och mycket crema bildades. Provade att mala finare och finare utan större lycka. Väl nere på turkisk malning uppenbarades plötsligt en 2cl ristretto under portafiltret. Och vilken ristretto sedan :!: :shock: .
Mörkbrun och fin med ett lagom lock crema.
"Tommy och grabbarna" får faktiskt ursäkta men det var jädringens den godaste kopp kaffe jag druckit hittills. Skyndade mig genast att göra en till och den var om möjligt ännu bättre.

Det finns helt klart potential i dessa bönor men det kanske krävs en del exprimenterande innan man når fram till något riktigt gott.
Skall bli intressant och se vad som händer när bönorna åldras lite. Jag har inte mer än ett par hack kvar till bottenläget på kvarnen. :p
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Märkligt.. Det råkade inte jag ut för. Tror det bara krävdes några hekto hårdare tamp eller ett snäpp ner på kvarnen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp