Espresso farligare än bryggkaffe

Marv

Well-known member
Hmmm, jag är skeptisk...
Läste artikeln i DN och de sade att olika undersökningar har fått olika resultat. Undersökingen har gjorts i USA och har bara undersökt folk som dricker filtrerat kaffe. Resultatet är att detta är ofarligt i normala mängder. I samma artikel hävdas att tidigare studier har kommit fram till olika resultat p.g.a eventuell påverkan drunknar i mätbruset (min tolkning).
Ändå hävdar man att det skulle vara skadligt med t.ex espresso :shock:.
 

Jonaz

Active member
tja... flyga är väl hyfsat osäkert med...
…köra bil, promenera… har man kass hjärta kan man dessutom dö av att ha sex... Vore det inte så farligt borde man gjuta in sig i plast & invänta den befriande "death by high age"

nah, tar en espresso... dubbel.
 

Large

Well-known member
Tja, för egen del så tål jag inte att dricka något annat kaffe än espressobaserat. Konsumtion av allt annat kaffe revolterar magen emot. :cry:
Så dö i magcancer eller hjärtattack ? Jag väljer hjärtattacken....

Man skulle ju förstås kunna SLUTA :shock: dricka kaffe oxå. Jag har provat :!: men det blir inte samma sak att dricka te och cola. Kommer säkert att leda till depression och självmordstankar i slutändan och så dör man iaf. :p
 

zix

Well-known member
Rätt gammal grej, det där med att kaffe skulle vara skadligt för än det ena, än det andra. Från ottomanska imperiet och framåt. Oftast har det kommit i tider när man från makthavarnas sida tror sig se en allt för stark opinionsskapande rörelse runt kaffet. Kaffebarer/kaféer har stängts, förbud mot kaffedrickande har utfärdats m.m. Kul exempel från den lilla boken "KAFFE från böna till kopp" av Gregory Dickum": en av de tyska kejsarna (tror jag att det var) var t.ex. förgrymmad över att det gick ut så mycket pengar till kaffeimporten och att de inhemska dryckjoms-tillverkarna inte nyttjades i högre grad. Så han skickade ut en skrivelse med påbudet "mitt folk skall dricka ÖL." (lite förkortat iofs, men han skrev faktiskt så)
Men idag är vi alla förstås ärliga och uppriktiga, och den som ser till att såna där larmrapporter blir skrivna har förstås ingen dold agenda...

Personligen tror jag att den där mjölken, den som folk häver i sig i stora mängder tillsammans med kaffet, är mycket farligare för folkhälsan. Lattis gör tjockis!
 

archenti

Well-known member
Den här frågan har debaterats många gånger förut men då handlade det om kaffe mot te.

I allmänhet ansåg Linné att kaffe är nyttigt och stärkande om man dricker det med måtta och inte för nära sänggåendet men han funderade även kring en fransk läkares uttalande från 1715 om att kaffe ska förkorta livslängden.

Gustav III genomförde en undersökning på två dödsdömda enäggstvillingar. Han lät den ena dricka tre kannor kaffe varje dag och den andra te för att se om dryckerna påverkade livslängden. Man kallar skämtsamt detta för den första kliniska prövningen. Tyvärr fick aldrig Gustav III uppleva slutresultatet på undersökningen men den första tvillingen dog vid 83 års ålder. Det var han som drack te! 8)

källa: http://www.linnaeus.uu.se/online/lakemedel/kaffete.html
 

Cheffalo

Hedersmedlem
OK, jag hade alltså kunnat dricka 130 koppar mer i förrgår utan att dö. Kändes som att det krävdes mindre än så :lol:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp