Hur är Isomac Napolissima?

snaggvovve

Well-known member
Isomac Napolissima är ju en maskin till ett väldigt överkomligt pris.
Är det någon här på forumet som har testat den?

Kanske tillsammans med kvarnen Isomac Prof Inox
Som ju också är ganska billig.
Är detta något att satsa på eller jag ska lägga till lite pengar och köpa en Gaggia Classic?

Napolissima_blackSmClCt.gif
 

TheJaff

Well-known member
Kampanjpris 1460kr nu på Onoff. Är det någon skillnad på espresson man kan få fram med den här maskinen mot tex Vipern eller Giadan? Är det endast finishen som är bättre på de två senare?

Funderar på om det här är den perfekta maskinen att införskaffa för att senare lägga pengar på en kvarn ifall man blir "fast i träsket"..
 

snaggvovve

Well-known member
Då är det ju verkligen rätt pris nu!
Skall man slå till eller satsa mer pengar på en bättre maskin typ Gaggia Classic? :?:
 

TheJaff

Well-known member
Jag läste nånstans att de viktigaste komponenterna för att brygga en bra espresso är:

1. Bönorna
2. Kvarnen
3. Själva maskinen

dvs maskinen kommer först på 3 plats. Dessutom bör man kanske slänga in "Erfarenhet/träning" som en punkt där nånstans också.

Jag uppskattar en riktigt god espresso och även en Long black (Americano) då och då men det är bara att erkänna att man tycker det är roligt med nya prylar också. För mig känns priset helt rätt, dessutom har jag fått uppfattningen att den här lilla apparaten definitivt kan brygga god espresso med lite träning.
 

Large

Well-known member
Om jag var spekulant på en maskin i den här prisklassen så skulle jag hellre lägga pengarna på Isomacen än på en Krupps, en DeLongi, Exido etc.

Varför ? Den är snygg, känns rejäl (för priset) och den är gjord av ett någorlunda respekterat märke.

Nackdelar ? Som alla andra maskiner i den här prisklassen så är maskinen inte ideal om man har ambitioner att göra smaskiga kaffebaserade mjölkdrinkar eller har tänkt sig att bjuda på espresso på nästa fest. Kvaliten på maskiner i den här prisklassen är inte heller alltid lysande. Räkna med att maskinen håller ett begränsat antal år.

Är man intresserad av kaffe och har ambitionen att ha det som en hobby så tycker jag att man skall skaffa sig en rejälare maskin.
Dyrt ? Tja, räkna på hur mycket pengar du spenderar hos ditt lokala favvokaffehak så kan du säkert räkna hem pengarna till en riktigt fin maskin. Får se, 25 Skr gånger 200 dagar blir ...
 

Molarin

Well-known member
Large sa:
Dyrt ? Tja, räkna på hur mycket pengar du spenderar hos ditt lokala favvokaffehak så kan du säkert räkna hem pengarna till en riktigt fin maskin. Får se, 25 Skr gånger 200 dagar blir ...

Det där gäller inte mig. Jag blev kaffenörd efter att ha köpt maskinerna. ;)

Jag vill tipsa om www.adesso.se och deras outlet. Ibland säljer de demomaskiner (Gaggia) ganska billigt. Just nu en Evolution för 1750:-

Hur står sig den mot Isomacen, proffs?


Om man går in på isomacs hemsida kan man under Napolissima läsa om hur bra Viper är. :lol:

http://www.isomac.se/t_produkter/napolissima.htm
 

TheJaff

Well-known member
Hur högt upp i modellstegen tror ni man måste klättra för att få ett märkbart bättre kaffe? (om vi tar Isomacs maskiner som exempel) Samma kaffe, malning osv.

Napolissima -> Viper -> Giada -> Venus ?

Är det så att man betalar för features och utseende endast i de första stegen? Tex Napolissima och Viper kan jag tänka mig är exakt samma maskin under skalet även om Vipern är lite större.

EDIT: Och med features menar jag sådana som inte påverkar själva resultatet, tex "räcket" för kopparna på Super Giadan.
 

JvD

Well-known member
Molarin, har bara testat maskinen en gång så min erfarenhet är begränsad. Har läst någon test där den inte fick så jättebra betyg (kanske kan ha med handhavandet att höra). Dock är det ju ett faktum att den är i plast (ytterhölje) och den är något lättare än en del andra maskiner. Däremot verkar den ha ett grupphuvud i förkromad mässing och bra (större/vidare) stolek på portafiltret (OCH heller inte ett "pressurized" filter som många maskiner kan ha, tror dock inte Isomacen har det heller?) så på pappret verkan det se OK ut och ge lite större utrymme för hantverket än en billig maskin med sk "pressurized" filter. Om den är bättre än isomacen vet jag inget om, det får "proffsen" uttala sig om. Vem vet, kanske är det samma maskin som Gaggias Coffee? DOCK kan jag inte hitta maskinen till det priset? 2350:- får jag fram.
 

Large

Well-known member
Hur högt upp i modellstegen tror ni man måste klättra för att få ett märkbart bättre kaffe? (om vi tar Isomacs maskiner som exempel) Samma kaffe, malning osv.

Som sagts tidigare i tråden så tror jag inte det är maskinen man skall i första hand investera i om man vill ha bättre kaffe. Lägg pengarna på bra bönor och en juste kaffekvarn i första hand.
Att köpa ny kaffemaskin skall nog mer betraktas som att köpa en ny borrmaskin. Biltema, Black&Decker eller en DeWalt, alla gör dom hål (med ett bra borr såklart) men vilken man skall köpa beror nog mest på hur många hål du kommer att göra och i vilka material du skall borra. Många faktorer spelar in om du skall borra mycket såsom maskinens livslängd, ergonomi och förmåga att hantera kniviga material men om jag skulle borra i hårdbetong med min Biltemamaskin hade jag nog först och främst skaffat ett bra betongborr...
 

Large

Well-known member
76. Baby D (Red passion)
Mindre lackskada i framkant, helt ny.
Pris: 2950:- (ordinarie pris 3995:)

Får man kalla prisvärt tycker jag. Har iofs inte sett skadan men gillar man Babyns utseende och färgen rött så....
 

TheJaff

Well-known member
Molarin sa:
Om man går in på isomacs hemsida kan man under Napolissima läsa om hur bra Viper är. :lol:

http://www.isomac.se/t_produkter/napolissima.htm
Var in på Onoff igår och pillade på en Napolissima. Öppnade lådan och bläddrade lite i handboken som var gemensam för just Vipern och Napolissima.

Slutade med att jag bad dom plocka hem en beige Napolissima åt mig, dyker upp i början av nästa vecka. Hon i kassan sa att hon "hade också en sån fast i Silver" (dvs en Viper :))
 

Large

Well-known member
Då får du recensera maskinen ordentligt här på Riktigt Kaffe. Det är löjligt lite omdömmen om Isomacs produkter på svenska forum i förhållande till hur väl de är representerade i detaljhandeln.
 

TheJaff

Well-known member
Large sa:
Då får du recensera maskinen ordentligt här på Riktigt Kaffe. Det är löjligt lite omdömmen om Isomacs produkter på svenska forum i förhållande till hur väl de är representerade i detaljhandeln.
Ska försöka göra det. Men då får ni ta det för vad det är: omdöme från en oduglig nybörjare som inte har någon erfarenhet av espressobryggning eller andra apparater :). Givetvis har jag läst en jävla massa på nätet men det gäller att omvandla teorin till praktik också...
 

Large

Well-known member
Ska försöka göra det. Men då får ni ta det för vad det är: omdöme från en oduglig nybörjare som inte har någon erfarenhet av espressobryggning eller andra apparater

Tja, jag är också en oduglig nybörjare men jag har inte låtit den lilla detaljen hindra mig. :lol:
Napolissiman köps säkert till största delen av "odugliga" nybörjare så jag tycker du verkar som klippt och skuren för uppgiften. Ta den gärna i etapper och skriv några rader om första intrycket. Efter en vecka kan du kanske fylla på med några rader till osv. så blir inte uppgiften övermäktig.
Jag är nyfiken dels därför att Napolissiman var den allra första maskinen jag själv tittade på och dels vill jag veta vad man kan få för 1500:- . Några i bekantskapskretsen vill inte lägga mycket mer på en maskin och jag vill inte rekommendera något jag inte vet så mycket om.
Lycka till :!:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Om det inte bara är prisjakt utan information och klämma-och-känna som är intressant finns alltid en kille i Majorna du kan skicka dina kompisar till, vet du ;)
 

Large

Well-known member
Jag vet :) , och tro mig när jag säger att jag rekommenderat en och annan person att besöka en viss firma i sökandet efter Espressomaskinen i deras liv eller tillbehör till densamma.
Dock vill en del ha lite råd från sin något nördige vän innan man går till en försäljare. Råd som är svåra att ge då man själv inte har någon erfarenhet av alla slags maskiner och inte hittar man mycket matnyttigt på nätet heller när det handlar om konsumentmaskiner i lägre prisklasser, eller helautomater heller för den delen, förutom en och annan konsumenttidnings något tveksamma rekommendationer.

Jag tror säkert att Kaffemaskinens kompetenta personal, ingen nämnd ingen glömd, säkert kan ge bra råd i dessa spörsmål och jag brukar faktiskt hänvisa folk till att besöka såväl hemsidan som Göteborgsbutiken men det finns en viss allmän skepsis mot försäljare och man vill nog ha en egen uppfattning själv, eller iaf någon annans lite mer opartiska uppfattning innan man blir "omkullsnackad" (sicket ord :) ).

Hursomhelst så skulle jag inte bli förvånad om det snart kommer en kille som är spekulant på en helautomat, gärna en Jura. :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag vet att så länge jag sysslar med det jag gör kanske ingen kommer ta mitt intresse och engagemang på högsta allvar, tyvärr :cry: Vilket är märkligt med tanke på hur länge jag sysslat med detta och även varit barista en kort sväng.

På grund av att jag sysslar med mitt största intresse till vardags så är det ingen risk att man "omkullsnackas" av mig. Ingen av mina kunder har råkat ut för något sånt. Tvärt om brukar jag, precis som här på forumet, tala om vad jag tycker och det resulterar ofta i att folks inställning rubbas och de måste gå hem och fundera lite i nya banor (de hör så mycket dumt ute på stan av nasande säljare på de stora varuhusen som inte har en aning) Jag sysslar inte med uppsälj, eller vad det heter, utan anpassar inköp efter folks behov. Precis som vi snackar här inne om dagarna.
Ja ja, jag fortsätter göra som jag alltid gjort. Trodde att fler nördar skulle dyka upp oftare för att prata, klämma och känna. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp