Hur många cl ska det vara egentligen?

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Läser man sig fram på nätet och i böcker brukar det stå att en epsresso ska bestå av 7 g bönor som sedan ska bli ca 3 cl espresso. De gånger jag har beställt en dubbel espresso i en kaffebar brukar det sällan kännas som 6cl. Mer som 4 cl. Hur ska det vara egentligen? Hur bra stämmer denna 3cl regeln?

Jag kan tänka mig att det mycket är en smaksak. Gjorde precis en dubbel här hemma på 4 cl som smakade utmärkt. Tycker också att en dubbel på 6 cl oftast blir lite blaskig. Men jag kanske tycker fel?

Vad tycker ni?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Man kan aldrig tycka fel.
Enligt skolan är en enkel 7 gram och 3cl. De flesta överdoserar och detta ger större mängd. Andra åter föredrar kort espresso (ristretto) och då är det det man vill ha. Gör som du vill! 8)
 

zix

Well-known member
I landet på andra sidan pölen, där allting är stort, har jag läst 4 respektive 8 cl som tumregel.
Jag tycker att en 6:a ofta är helt okej, men gör det ofta själv kortare.
En dubbel får alltid plats med gott om marginal i en enkel-kopp hemma hos mig.
Den som vill ha mjölk i sitt kaffe får ofta förslag om en "cubano". Den heter nog egentligen inte så, men om de accepterar förslaget så gör jag en enkel eller en dubbel ristretto i en enkel-kopp. Sen fyller man upp med mjölk (ångvispad alltså, som till latte eller cappuccino) och pluttar i lite mörkt muscovadosocker - om de vill ha socker.
 

Molarin

Well-known member
Om man får till 3 cl på 25 sekunder. Hur gör man då en ristretto?

kortare tid går väl bort men ska man mala finare, överdosera eller tampa hårdare?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp